۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
تعداد بازدید: ۱۷۸۷۵۱
گزارش تحلیلی خطوط درباره بحران مواد غذایی در جهان؛
در حالی که در چند هفته گذشته بازار ایران دچار کمبود در برخی از اقلام بود بسیاری از کشور‌های جهان مانند بریتانیا در شدیدترین بحران موادغذایی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۹۴

کمبود فقط مختص ایران نیست!

 مردم جهان بحرانی مشترک را تجربه کنند؛ کمبود موادغذایی

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ معضلی که امروزه دامنگیر بازار روغن و ماکارونی و تخم مرغ و اقلام دیگر شده، تنها مختص به ایران نیست‌. تبعات جنگ روسیه و اوکراین و روند کند رشد تولیدات جهانی در دوران کرونا دست به دست هم داده‌اند تا یک بار دیگر مردم جهان، بحرانی مشترک را تجربه کنند؛ بحران کمبود موادغذایی.
خطوط با بررسی انواع مختلف سایت‌های خبری در کشور‌های مختلف تیتر‌های مرتبط با بحران موادغذایی را بررسی کرد. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که کمبود موادغذایی در بسیاری از کشور‌ها، صاحبان مشاغل را در آستانه تعطیلی شغل و حتی ورشکستگی قرار داده است‌.
سایت خبری sky news در گزارشی با تیتر«کمبود مواد غذایی می‌تواند رستوران‌های دریایی را مجبور به تعطیلی کند» توضیح می‌دهد که
بریتانیا برای روغن آفتابگردان به اوکراین و برای ماهی به روسیه وابسته است. اما حالا صاحبان کسب و کار در صنعت ماهی و سیب زمینی سرخ شده(چیپس) از دولت می‌خواهند که یک \"استراتژی بلندمدت\" برای مشکلات کمبود مواد غذایی ارائه دهد.رستوران‌داران حالا به شدت با کمبود ماهی و سیب زمینی قرار گرفته است - و مغازه‌ها منوی غذایی خود را تغییر داده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.  
بریتانیا عمدتاً برای روغن آفتابگردان به اوکراین وابسته است. در واقع ۵۰ درصد روغن مورد استفاده رستوران‌های بریتانیایی از این کشور جنگ‌زده می‌آید. بنابراین قیمت جایگزین‌هایی مانند روغن کلزا و روغن پالم افزایش یافته است.

بیش از ۴۰ درصد ماهی کاد و هادوک نیز از روسیه می‌آیند و محدودیت‌های بریتانیا در مورد ماهی سفید روسی، این منابع دریای شمال را کمیاب و گران می‌کند. قیمت کود‌های سیب زمینی که عمدتاً از روسیه صادر می‌شوند نیز سه برابر شده است.  

بیش از ۴۰ درصد ماهی کاد و هادوک نیز از روسیه می‌آیند و محدودیت‌های بریتانیا در مورد ماهی سفید روسی، این منابع دریای شمال را کمیاب و گران می‌کند.
قیمت کود‌های سیب زمینی که عمدتاً از روسیه صادر می‌شوند نیز سه برابر شده است.  آرد مورد استفاده برای مخلوط خمیر ماهی نیز متعلق به این منطقه است و این هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت غذا‌های دریایی به شمار می‌رود‌.
با این حال در کشور‌های دیگر مثل آلمان، فرانسه، آمریکای شمالی، هندوستان و بسیاری دیگر وضعیت به همین منوال است. قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است که به فقر، گرسنگی و بی‌ثباتی سیاسی دامن‌زده است.  در حالی که هیچ راه حل سریعی برای بحران وجود ندارد، کشور‌هایی که وضعیت بهتری دارند حداقل باید تلاش کنند تا آن را بدتر نکنند.
 براساس گزارش برنامه جهانی غذا، حدود  ۱۹۳ میلیون نفر در سراسر جهان از ناامنی غذایی حاد رنج می‌برند، که بخشی از آن به دلیل فشار‌هایی است که مدتی است در بازار‌های جهانی مواد غذایی  ایجاد شده است.  افزایش قیمت انرژی در سال ۲۰۲۱ هزینه کود و سوخت مورد نیاز کشاورزان را افزایش داد.  آب و هوای خشک باعث از بین رفتن محصولات در کشور‌های بزرگ تولید‌کننده مواد غذایی مانند برزیل، ایالات متحده و کانادا شد.   حمل و نقل و تجارت نیز تحت بیماری همه گیر کرونا نیز مختل شد تا دوباره جهان یک حادثه تلخ و مشترک را تجربه کند.

برچسب ها: مواد غذایی روغن خوراکی روغن زیتون روغن ماکارونی تخم مرغ کرونا کووید 19 جنگ اوکراین و روسیه
ارسال نظر
آخرین اخبار