۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
تعداد بازدید: ۸۹۴۲۷
خطوط افزایش نجومی قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی و تئاتر را بررسی می‌کند
در روزهای اخیر قیمت‌های نجومی کنسرت‌های موسیقی و به خصوص کنسرت- نمایشی که نشست مطبوعاتی‌اش همین روزهای اخیر برگزار شد، حواشی فراوانی ایجاد کرده و بحث‌های زیادی به وجود آورده است. کنسرت‌هایی که با یک جهش قیمتی آشکار از چهارصد هزار تومانی که سقف قیمت‌های ماه‌های اخیر بود تا مرز هفتصد هزار تومان افزایش یافته- و همین هم انتقادات و اعتراضات پردامنه‌ای را به وجود آورده است...
کد خبر: ۱۵۵۳۹


 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ افزایش نجومی قیمت کنسرت‌های موسیقی که این هنر را تبدیل به هنری لاکچری کرده؛ انتقادات و اعتراضات پردامنه‌ای را به وجود آورده است. کنسرت‌هایی که در هفته‌های اخیر از مرز ۵۰۰هزار تومان برای یک سانس فراتر رفته و در مورد برخی از کنسرت- نمایش‌ها به حوالی 700هزار تومان رسیده است. یک جهش غیرقابل باور قیمتی که مخاطبان کنسرت‌های موسیقی را با این پرسش مواجه کرده که معیار و مقیاس افزایش قیمت‌های بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی چیست- و آیا افزایش قیمت‌ها در این حوزه نباید از یک قوانین و قیمت‌گذاری‌های مدون پیروی کند؟
 
پرسش‌های تکراری
 
افزایش ناگهانی قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی- که از سقف 400هزار تومانی کنسرت‌های ماه‌های اخیر به مرز 700هزار تومانی کنسرت- نمایش جدیدی رسیده که قرار است به زودی روی استیج برود؛ پرسش‌های زیادی به وجود آورده- که البته از جهاتی همه تکراری هستند و به عبارت بهتر همه‌ساله در زمان مواجهه مخاطبان موسیقی و تئاتر با افزایش ناگهانی قیمت بلیت مطرح می‌شوند. پرسش‌هایی مانند این که افزایش قیمت بلیت‌های موسیقی و تئاتر بر اساس چه معیار و مقیاسی انجام می‌گیرد و آیا این روند از قوانین و قیمت‌گذاری‌های مدون پیروی می‌کند؟ آیا قیمت‌گذاری کنسرت‌ها کف و سقف ثابت و مشخصی ندارد؟ آیا نهادی ناظر بر قیمت‌گذاری کنسرت‌های موسیقی وجود ندارد؟
 
پاسخ‌های تکراری به پرسش‌های تکراری
 
میلاد ماهان‌راد تهیه‌کننده موسیقی و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری لیما می‌گوید که «قیمت‌گذاری بلیت‌های موسیقی بر اساس شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و با مشورت و هم‌فکری اعضای صنف تهیه‌کنندگان آثار موسیقی صورت می‌گیرد- که با توجه به شرایط اقتصادی بازار موسیقی، ارقام مشخصی برای قیمت بلیت‌های موسیقی در سالن‌های مختلف کارشناسی و تعیین می‌کنند». به گفته این تهیه‌کننده «ضامن پایبندی و اجرای این قیمت‌گذاری منطق حاکم بر آن و ارزش پولی کنسرت‌هاست» که باعث می‌شود «اگر تهیه‌کننده‌ای بلیت کنسرتش را گران بفروشد، یا به عبارت بهتر اگر قیمت‌گذاری برخی از کنسرت‌ها گران‌تر از حد مقرر و خارج از عرف باشد، خود مخاطبان در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند و آن بلیت‌ها را نمی‌خرند و همین هم باعث ضرر و زیان مادی برگزارکنندگان آن کنسرت می‌شود».
این تهیه‌کننده موسیقی با تاکید دوباره بر این وعده تکراری ماه‌های اخیر فعالین عرصه موسیقی- که بارها گفته‌اند اجازه نخواهند داد همراه با ایجاد هر موج گرانی، قیمت بلیت کنسرت‌ها هم بالا برود و مخاطبان هزینه بیشتری برای استفاده از برنامه‌های فرهنگی و هنری بپردازند، موانع موجود در مسیر تثبیت قیمت‌ها را نیز چنین مطرح می‌کند.
به گفته میلاد ماهان‌راد؛ «این که در شرایطی که کل کشور در تمام زمینه‌ها شاهد افزایش قیمت کالاهاست، تلاش کنی مانع از افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی شوی، وظیفه‌ای بسیار دشوار و حتی شاید نشدنی است. ولی با این حال باز هم تکرار می‌کنم که ما تهیه‌کنندگان تمام تلاش خود را می‌کنیم که موسیقی و کنسرت‌ها را از این افزایش قیمت مصون نگاه داریم. ولی با این حال در شرایطی که هزینه‌های کلی برگزاری کنسرت‌ها، از اجاره سالن‌ تا تبلیغات و سیستم‌های نور و صدا و کارگردانی و حتی پیامک‌های تبلیغاتی و خدماتی اپراتورها افزایش قابل ملاحظه‌ای گاه تا حد چند برابر داشته‌اند، جلوگیری از افزایش قیمت کنسرت‌ها بسیار بسیار دشوار جلوه می‌کند. اما ما در این شرایط که فشارهای اقتصادی باعث شده سبد فرهنگی مخاطبان لاغرتر و کوچک‌تر از همیشه شده باشد، تلاش داریم کنسرت‌ها را با حداقل بهای بلیت و حداقل افزایش قیمت در ماه‌های آتی ارائه دهیم».
 

برچسب ها: کنسرت موسیقی پاپ کنسرت‌های موسیقی ایرانی کنسرت زنده برگزاری کنسرت کنسرت موسیقی کنسرت افزایش قیمت گرانی بلیت سینما
ارسال نظر
آخرین اخبار