۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
تعداد بازدید: ۲۳۸۶۲۵
آیا اهدای خون باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟ اگه خون بدهم ممکن است عفونت بگیرم؟ من دارو می‌خورم پس نمی‌توانم خون بدهم؟ آیا بیماران دیابتی یا فشار خون بالا می‌توانند اهدا‌کننده خون باشند؟ پزشکان به واقعیت و شایعات پاسخ می‌دهند.
کد خبر: ۱۶۰۸۷

وقتی خون بدهیم چه می‌شود؟ / ۸ باور اشتباه و رایج درباره اهدای خون!

شعار سال ۲۰۲۲روز جهانی اهدای خون؛ اهدای خون نشانه‌ای از همبستگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ موضوع اهدای خون چالشی است که نیاز به فرهنگ سازی و آگاهی بیشتر دارد. بر اساس آخرین آمارها در سال ۱۴۰۰، حدود ۲میلیون ۳۰۰هزار نفر برای اهدای خون اقدام کردند که ازاین تعداد نزدیک به ۲میلیون نفر موفق به اهدای خون شدند. امسال نیز سازمان انتقال خون کشور برای افزایش 20 درصدی اهداکنندگان خون هدف گذاری کرده است. با این حال طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، روز جهانی اهدای خون هر ساله در ۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد ماه، با هدف افزایش آگاهی در مورد نیاز به خون و فرآورده‌های خونی ایمن برای انتقال خون برگزار می‌شود.  این روز همچنین بر نقش مهم اهداکنندگان داوطلبانه خون برای نجات جان افرادی‌که به آن نیاز دارند تأکید می‌کند. با این حال شعار و موضوع روز جهانی اهدای خون در سال ۲۰۲۲ این است: اهدای خون نشانه‌ای از همبستگی. بنابراین تمرکز این روز بر توجه به نقش اهدای خون داوطلبانه در نجات زندگی و افزایش همبستگی در جوامع است.
هرچند که اهدای خون، یک حرکت فداکارانه است که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، اما با این وجود برای برخی از مردم چشم‌اندازی ترسناک است و علی‌رغم دهه‌ها تحقیق و کمپین‌های آگاهی عمومی، هدیه زندگی از یک فرد سالم به فردی که بیمار یا ناتوان است همچنان یک راز باقی مانده است.

از شایعه تا واقعیت 

 امسال در گزارشی، پزشکان به رد برخی از باور‌های اشتباه و رایج در مورد اهدای خون پرداختند و حقیقت را از شایعات جدا کردند تا افراد بیشتری را تشویق به حضور و اهدای خون کنند.  دکتر سانجی گوپتا، مشاور ارشد داخلی در بیمارستان‌های پاراگرام هند، و آنیل خترپال، معاون خدمات پزشکی و رئیس بخش مرکز خون و پزشکی انتقال خون، باور‌های رایج بین مردم درباره اهدای خون را توضیح دادند که خطوط به بهانه روز جهانی اهدای خون آن‌ها را فهرست کرد.


باور اشتباه: بدن من از خون محروم خواهد شد!
واقعیت:  مقدار خونی که از بدن شما گرفته می‌شود حدود ۴۰۰ میلی لیتر (نیم لیتر) است که تقریباً یک دهم خونی است که در بدن شما وجود دارد.  مایعی که هنگام اهدای خون از دست داده‌اید توسط بدن شما جایگزین می‌شود.  علاوه بر این، اگر بدن خود را به درستی پس از جراحی آبرسانی کنید، بدن شما خون از دست رفته را در عرض چند ساعت باز می‌گرداند.


باور اشتباه: اهدای خون سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.
واقعیت:  به محض اهدای خون، بدن شما شروع به پر کردن خون از دست رفته می‌کند.  ممکن است چند هفته طول بکشد تا گلبول‌های سفید خون جنگجوی سیستم ایمنی دوباره به سطح طبیعی برسند.  با این حال، اگر بدن تهدیدی را تشخیص دهد، می‌تواند به سرعت ایجاد شود.  هیچگاه ثابت نشده است که سیستم ایمنی یک انسان عادی و سالم با اهدای خون آسیب ببیند.

هرچند که اهدای خون، یک حرکت فداکارانه است که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، اما با این وجود برای برخی از مردم چشم‌اندازی ترسناک است و علی‌رغم دهه‌ها تحقیق و کمپین‌های آگاهی عمومی، هدیه زندگی از یک فرد سالم به فردی که بیمار یا ناتوان است همچنان یک راز باقی مانده است.


باور اشتباه: فردی که دارو مصرف می‌کند قادر به اهدای خون نیست.
واقعیت:  این موضوع تا حدودی حقیقت دارد.  اهدای خون برای افرادی که از دارو‌های خاصی استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود.  با این حال، در بیشتر شرایط، دارو‌ها مانع از اهدای خون فرد نمی‌شوند.  قبل از اهدا، یک فرد باید با یک پزشک خود مشورت کند تا ببیند آیا دارو‌های فعلی او بر توانایی آن‌ها برای اهدا تأثیر می‌گذارد یا خیر.


باور اشتباه: اگر خون بدهم، ممکن است دچار عفونت شوم.
واقعیت:  اگر قبل از قرار دادن سوزن برای گرفتن خون، بازوی خود را به صورت استریل آماده کنید هیچ خطری برای ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق خون وجود ندارد زیرا همه سوزن‌ها نو، استریل هستند و فقط یک بار استفاده شده‌اند.


باور اشتباه: زنان مجاز به اهدای خون نیستند.
واقعیت:  زنان کاملاً قادر به اهدای خون هستند.  فقط زمانی که سطح هموگلوبین پایینی دارند یا کم خون هستند قادر به انجام این کار نیستند.  این در مورد پسر‌ها نیز صادق است.  اهداکننده برای خون دادن باید ۱۲. ۵ گرم هموگلوبین در دسی لیتر (۱۲۵ گرم در لیتر) داشته باشد.  هر چیزی کمتر از آن غیرقابل قبول تلقی می‌شود.

باور اشتباه: اگر دیابتی هستید، اهدای خون برای شما مناسب نیست!
واقعیت:  فقط در صورتی که برای کنترل قند خون انسولین مصرف می‌کنید، نمی‌توانید خون اهدا کنید.  اگر سطح قند خون شما تحت کنترل باشد با کمک تغییر سبک زندگی و دارو‌های خوراکی می‌توانید خون اهدا کنید.


باور اشتباه: بیماران با فشار خون بالا نمی‌توانند اهدا‌کننده خون باشند!
واقعیت:  کسانی که فشار خون آن‌ها بین ۱۴۰ میلی‌متر سیستولیک و ۹۰ میلی‌متر دیاستولیک است، به خوبی می‌توانند خون اهدا کنند.  دارو‌های ضد فشار خون شما را از اهدای خون عقب نمی‌اندازند!


باوراشتباه: من گروه خونی نادری ندارم، آیا واقعاً لازم است خون اهدا کنم؟
واقعیت:  حفظ ذخایر کافی خون به دلیل ماندگاری کوتاه آن یک چالش همیشگی است.  بسیاری از بیماران به نوع خاصی از خون نیاز دارند.  گاهی اوقات، مراکز خون ممکن است منابع کافی از یک گروه خونی را داشته باشند در حالی که با کمبود شدید یک گروه خونی روبه رو هستند.

برچسب ها: بانک خون بند ناف کم خونی مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران سازمان انتقال خون داروهای درمان هموفیلی هموفیلی در کودکان آزمایش خون هموفیلی بیماران هموفیلی تالاسمی
ارسال نظر
آخرین اخبار