۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
تعداد بازدید: ۳۸۶۶۷۵
به مناسبت درگذشت نهمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت
دکتر هلیا منشاری‌، پژوهشگر حوزه تاریخ تشیع به مناسبت شهادت نهمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت، امام جواد علیه السلام بررسی کوتاه‌ای داشته است از زندگی این امام بزرگوار.
کد خبر: ۱۷۱۹۵

اُسوه بخشندگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نهمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت، امام محمد بن علی، ملقب به جواد، در سال ۱۹۵‌ ه.ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. حضرت جوادالائمه، بعد از پدر بزرگوارش امام رضا، علیه السلام در سن ۸ سالگی، به امامت رسید و پس از ۱۷ سال امامت در سن ۲۵ سالگی در سال ۲۲۰ ه.ق در زمان خلافت معتصم عباسی به شهادت رسید و در گورستان قریش بغداد در کنار قبر جدش امام موسی بن جعفر (ع) مدفون گردید. 

هنر امام جواد علیه السلام با عنایت خداوند و استعداد ذاتی‌اش در حوزه علم و دانش و کمال برای افرادی چون یحیی بن اکثم و ام فضل و معتصم عباسی و جعفربن مامون عیب بزرگی محسوب می‌شد و محبوبیت آن بزرگوار در دل اهل ایمان در اقصا نقاط بلاد اسلامی بار گرانی برای خلافت عباسی به شمار می‌آمد و در نهایت حکومت عباسی حکم قتل امام را صادر کرد.

شهادت امام جواد علیه السلام، مانند سایر امامان در بین شیعیان از وقایع مهم محسوب می‌شود. تاریخ نگاران شیعه و سنی به این موهم اشاره کرده‌اند، از جمله در کتابهای روضة الواعظین از قتال نیشابوری، و مناقب آل ابی طالب از ابن شهر آشوب، به شهادت ایشان به وسیله سم تصریح شده است.

در متون تاریخی ذکر شده است، که افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهادت امام محمدتقی نقش داشته‌اند. افرادی مثل یحیی بن اکثم زمینه‌ساز بوده‌اند. احمد بن ابی دُواد و جعفربن مامون، محرک بوده‌اند. معتصم خلیفه عباسی صادرکننده حکم قتل، و طبق نظریات تاریخی، اُم فضل دختر مامون مجری طرح قتل بوده است.

در زمان حضور امام جواد علیه السلام در بغداد و شرکت آن حضرت برای حل مشکلات فقهی و علمی در جلسات قضایی دربار، شکست مفتضحانه علمی احمدبن دُواد قاضی با سابقه ی دربار عباسی، رخ می دهد و در نتیجه حسد و عقده شکست از امام جواد، او را به عداوت و کینه می کشاند که در صدد انتقام براید.

روایات درباره شهادت امام جواد به سه دسته تقسیم می شوند:

در بحارالانوار آمده است که: چهار روز پس از مناظره علمی امام جواد و فقها و قاضیان دربار، معتصم به یکی از وزیران دستور داد که آن حضرت را به خانه خویش برای ناهار دعوت کند و مسموم نماید. امام جواد در حالی که پس از صرف ناهار مسمومیت در وجود مبارک او اثر گذاشته بود، خانه وزیر معتصم را ترک کرد و آن روز و شب در اثر مسمومیت گذشت و سرانجام حدود ۲۰ ساعت بعد از صرف لقمه مسموم به شهادت رسید. 

در نظریه دیگری در کتاب ابن شهرآشوب آوردند که: معتصم هدایایی از دربار برای امام فرستاد، و همراه آن هدیه شربت ریواس آلوده به زهری هم همراه آنها بود. فرمانده ترک لشکر معتصم شخصی به نام اَشناس بود، که شربت مسموم را به امام خوراند و امام را مسموم کرد. 

در نقل قول دیگری در کتاب بحارالانوار والاِرشاد شیخ مفید آمده است که ام فضل دختر مامون و همسر امام، مامور انجام قتل شد و معتصم و جعفر چون می دانستند که امام انگور دوست می‌دارد، با تدبیری انگور رازقی را مسموم کرده، و ام فضل ۱۹ دانه از انگور مسموم را به شوهر جوان خود خورانید. 

بنا بر هر یک از این روایات امام محمد تقی مسموم گردید و در خانه خویش در حالی که از شدت درد و رنج ناله میکرد و به خود می پیچید، و از مدینه وخویشان دور بود و درد غربت بر دردهای دیگران حضرت می افزود طبق معروفترین روایات تاریخی در روز آخر ماه ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری در بغداد به شهادت رسید.

ارسال نظر
آخرین اخبار