۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
تعداد بازدید: ۱۲۶۱۷۸
گزارش خطوط از بازار پررونق هنر- در انتظار دوره ۱۶ حراج تهران
در شرایطی که در دوره‌های اخیر حراج تهران و حتی همین حراج ملی چند روز پیش شاهد انتقادات و اعتراضات پرشماری به برگزاری چنین رویدادی در اوضاع اقتصادی فعلی کشور بوده‌ایم؛ گفته می‌شود که فردا شانزدهمین حراجی تهران با آثاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۷۲۷۲


 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ فردا شانزدهمین حراج تهران در حالی برگزار خواهد شد که دوره‌های اخیر این حراج، و حتی حراج ملی آثار سنتی و کلاسیک با انتقادات و اعتراضات فراوانی مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی اما فردا آثار هنرمندانی چون مهدی سحابی، مرتضی ممیز، همایون سلیمی، انه محمد تاتاری، نیلوفر قادری نژاد، طاهره صمدی طاری، کریم نصر، شهره مهران و حسین ماهر چکش خواهد بود تا یک بار دیگر رویداد جذابی برای هنرهای تجسمی کشور رقم بخورد.
 
گران‌ترین چکش‌ها!
 
روز گذشته رسانه‌ها و سایت‌های تجسمی خبر از حضور اثری از مهدی سحابی نقاش، مجسمه ساز و روزنامه نگار برجسته کشور در شانزدهمین دوره حراج تهران دادند. هنرمندی که برای هفتمین بار در حراج تهران حاضر خواهد شد و از سال سال ۹۵ به این سو- که برای نخستین بار در حراج تهران حاضر شد، در طول پنج سال برآورد قیمت اثرش از ۳۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
اثری که از مهدی سحابی در حراج تهران حاضر خواهد شد؛ اثری زیبا از مجموعهٔ «ستون ها»ست- که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این اثر که ۲۷مین قطعه شانزدهمین دوره حراج تهران خواهد بود، اثری بدون‌عنوان است از مجموعه شناخته شده «ستون ها»- که اتفاقا نمونه‌هایی دیگر از آن نیز آبان ۱۴۰۰ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده بود.
به جز سحابی، آثاری از چهره‌هایی مانند انه محمد تاتاری، نیلوفر قادری نژاد، طاهره صمدی طاری، کریم نصر، شهره مهران، مرتضی ممیز، همایون سلیمی و حسین ماهر نیز در حراج تهران چکش خواهند خورد. آثار این دسته از هنرمندان با برآورد قیمت بین 150 تا 200 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
 
چاه نفت هنر
 
عرفان عبداله‌زاده، کارشناس هنر در این زمینه می‌گوید که متاسفانه دولت‌ باور ندارد که هنر از چاه نفت برتر است. چرا که هر روز از چاه‌های نفت کاسته می‌شود و ذخایر طلای سیاه ثانیه به ثانیه کم می‌شود، ولی هنر روز به روز ارزشمندتر می‌شود.
عبداله‌زاده با اشاره به این که «نفت سرانجام تمام خواهد شد» می‌گوید: «چاه نفتی دانش‌بنیان که نه آلوده کننده محیط زیست است و نه هزینه زیادی دارد و نه این که چشمه‌اش هرگز خشک خواهد شد- در دسترس است و ما نمی‌بینیم. در واقع امروز اگر دولت پای درخت هنر هزینه کند و دستکم مانند ورزش، شرکت های کلان سرمایه‌گذاری را به این عرصه بیاورد، ده سال دیگر می‌تواند به ارزآوری شگفت‌آور هنر تکیه کند. کاری که همسایه‌های منطقه‌ای و شرقی ما کردند و حاصل شیرین آن را می‌چشند»...

برچسب ها: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی حراج هنری خانه حراج ملی حراجی حراجی کریستیز
ارسال نظر
آخرین اخبار