۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
تعداد بازدید: ۸۹۴۹۶
گزارش اختصاصی خطوط از اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی- در روز قلم
امروز در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز قلم است- که از سال ۱۳۸۱ به این سو با پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است. روز قلم باستانی ایران البته روز 13 تیر بوده. مصادف با جشن تیرگان- از این جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی، نویسندگان را گرد آورده بود و گرامی داشته بود و از آن رو آن روز را روز قلم نامیده بودند.
کد خبر: ۱۷۵۹۹

در روز قلم امسال نیز ضیافت باشکوهی برای انواع تقدیرها و تجلیل‌ها از اهل قلم محبوب نهادهای فرهنگی کشور رقم خورد. از جمله در آئین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران- که وزیر فرهنگ در آن مراسم از رویکرد حمایتی دولت در حوزه فرهنگ سخن گفت...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ روز گذشته مصادف با روز قلم آئین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تالار رودکی برگزار شد. آئینی که در ابتدای آن محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که «آمار و ارقامی چون فروش چیزی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب در نمایشگاه مجازی سال گذشته یا فروش۲۵۰ میلیارد تومانی نمایشگاه امسال نشان می‌دهد که بین بیشتر کشورها رتبه بالایی در حوزه نشر داریم» آغاز مراسم معرفی آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.


 
آثار شایسته تقدیر
 
آئین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با معرفی برترین‌هادر حوزه کلیات و دانشنامه‌ها و فرهنگ‌ها آغاز شد- که در این بخش کتاب‌های «دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی» تألیف پوری سلطانی و شیفته سلطانی، «دانشنامه و دانشنامه‌نگاری» اثر محمدمنصور هاشمی و حسین خندق‌آبادی و «تاریخ تحولات اجتماعی و روزنامه‌نگاری سیاسی در بروجرد» تألیف محمد گودرزی به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.
 
در بخش «فلسفه و روان‌شناسی» کتاب «پدیدارشناسی روح» از هگل با ترجمۀ سیدمسعود حسینی و محمدمهدی اردبیلی، «قسطاس الافکار فی المنطق» تألیف شمس‌الدین سمرقندی و تصحیح اسدالله فلاحی و «منطق یا فن اندیشیدن» تألیف آنتوان آرنو و ترجمۀ علیرضا اسدی معرفی شدند.
 
در حوزه دین نیز آثاری چون «صدرنامه: احوال و آثار آیت‌الله العظمی سیدصدرالدین صدر» به‌اهتمام سیدباقر خسروشاهی، «رابطۀ قرآن و کتاب مقدس» تألیف سیدحامد علیزاده‌موسوی، «الفوائد المکیه: شرح الاستبصار» تألیف محمدامین الاسترآبادی، «تحف العقول فی علم الاصول» تألیف علی کرباسی و «دانشنامه فلسفه دین» تألیف و تدوین انشاالله رحمتی مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
در وادی «هنر» کتاب‌های «نگاه و نقاشی: منطق نگاه خیره» تألیف نورمن برایسون و ترجمۀ مهدی حبیب‌زاده، «سطر مستور: تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» تألیف مهدی صحراگرد، «فرش کاشان در سایه روشن تاریخ» تألیف شیرین صوراسرافیل، «‏‫تاریخ فرهنگی عکاسی» تألیف مری وارنر مارین و ترجمۀ تایماز پورمحمد، «فلسفه و تئاتر» تألیف ‏‫تام استرن و ‫ترجمۀ علی منصوری، «فلسفۀ فیلم‌نامه» تألیف تد نانیچلی و ترجمۀ احسان شاه‌قاسمی و در نهایت نیز «مدرنیسم در سینما: سینمای هنری اروپا» تألیف آندراش بالینت کوواچ و ترجمۀ محمدرضا سهرابی به عنوان آثار برگزیده اعلام شدند.
«بازرگانی و اصناف پیشه‌‎ور در عهد صفوی» تألیف مهدی کیوانی، «سفرنامۀ ناصرخسرو» به‌کوشش محمدرضا توکلی‌صابری، «سرگذشت استعمار» تألیف مهدی میرکیایی شماری دیگر از آثار تقدیر شده هستند...
 
برگزیده‌های ادبی
 
در تاریخ کتاب سال جمهوری اسلامی اما همواره حساس‌ترین جوایز در زمینه ادبیات اهدا شده است. امسال در این بخش کتاب‌های «بی‌نام پدر» نوشته سیدمیثم موسویان، «ماه غمگین، ماه سرخ» نوشتۀ رضا جولایی، «مجموعه داستان‏ ساعت دنگی» نوشتۀ محمداسماعیل حاجی‌علیان و «مجموعه قدیس دیوانه» نوشتۀ احمدرضا امیری‌سامانی شایسته تقدیر معرفی شدند.
در حوزه شعر بزرگسال کتاب «ردّ زنجیرهای بازشده» سرودۀ سیدمهدی نقبایی، در حوزه نقد ادبی کتاب «آلبر کامو در ایران» تألیف محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری، و در حوزه ترجمه نیز کتاب «حدیث دیگران: شرق‌شناسی در برابر غرب‌شناسی» تألیف لیتیسیا نَنکت و ترجمۀ احیا عمل‌صالح و منیژه عبدالهی مورد تقدیر قرار گرفتند.
اما در بخش داستان و رمان عربی؛ از «شیخ در محبس: رمانی براساس زندگی شیخ‌الرئیس بوعلی سینا» نوشتۀ یوسف زیدان و ترجمۀ علیرضا باقر تقدیر شد.
 
بهترین کتاب‌های یک سال اخیر معرفی شدند! 
 

برچسب ها: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی جایزه کتاب سال کتاب سال ادبیات کلاسیک ادبیات جهان ادبیات کهن ادبیات آمریکا کتاب و ادبیات ادبیات بیداری و مقاومت ادبیات کودک و نوجوان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خانه شعر و ادبیات ادبیات معاصر ادبیات آیینی ادبیات مقاومت ادبیات نوجوان وزارت ارشاد معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد
ارسال نظر
آخرین اخبار