۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
تعداد بازدید: ۸۷۸۰۰
متخصص پوست مو و زیبایی با بیان اینکه آزیترومایسین گزینه‌ای برای درمان سالک است، گفت: این بیماری انگلی است که توسط پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۸۴۷۵

دکتر آناهیتا شاهین گوهر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در تشریح درمان بیماری گفت: سالک یک بیماری انگلی است که توسط پشه خاکی به انسان منتقل می شود واین در حالی است که جوندگان کوچک میزبان واسطه این انگل هستند.وی ادامه داد:با افزایش سطح رعایت بهداشت و از بین رفتن جوندگان موذی و افزایش سطوح آموزش به مردم جهت مقابله با این بیماری شیوع سالک نسبت به گذشته کمتر شده، اما متأسفانه این بیماری از بین نرفته و همچنان یک مشکل مهم در مناطق مهم کشور و استان ما محسوب می‌شود.
متخصص پوست؛ مو و زیبایی افزود:د ر استان اصفهان سالک در نواحی شمالی (برخوار و میمه) و شمال شرقی اردستان، کاشان، نطنز، آران و بیدگل شایع است وممکن است پوستی یا احشایی باشد، اما نوع پوستی در کشور ما بیشتر دیده می‌شود و بحث ما امروز درباره این نوع از بیماری است.

آزیترومایسین گزینه‌ای برای درمان سالک/لزوم افزایش سطح رعایت بهداشت برای مقابله با سالک


دکتر شاهین گوهر ادامه داد: در اولین مرحله از بیماری سالک پوستی متعاقب گزش پشه خاکی یک ضایعه جوش مانند در محل ایجاد میشود که حاوی مقادیر زیادی انگل لشمانیا می‌باشد.
وی تصریح کرد: این جوش‌ها کاملا تومور مانند و دارای جرم هستند واطرافشان قرمز است. طی چند هفته در محل جوش زخم تشکیل می‌شود.
دکتر شاهین گوهر افزود: معمولا، چون گزش منفرد نیست زخم‌های متعدد نزدیک به هم در محل‌های روباز بدن دیده می‌شود و گفتنی است سالک پوستی دو نوع اصلی خشک و مرطوب دارد در نوع خشک زخم مرطوب ایجاد نمیشود و دوره بهبود آن یک سال طول می کشد، ولی در نوع مرطوب زخم از اطراف پیشروی کرده و حالت دهانه آتشفشان پیدا می کند و طول دوره بهبود آن ۶ تا ۹ ماه می‌باشد.
متخصص پوست مو و زیبایی افزود: در اصفهان نوع مرطوب شایع‌تر است و از همین رو بیماری از طریق گزش زخم آلوده از حیوان با انسان آلوده به سالک به پشه خاکی منتقل و سپس با گزش فرد سالم موقع خونخواری پشه خاکی به فرد سالم منتقل می‌شود.

آزیترومایسین گزینه‌ای برای درمان سالک/لزوم افزایش سطح رعایت بهداشت برای مقابله با سالک
وی یادآور شد: درمان‌های متعددی نظیر استفاده از ترکیبات آنتی موان پنج ظرفیتی آزیترومایسین، پارامومایسین کتوکونازول، فلوکونازول، کرایوتراپی هیپرترمی موضعی و.. برای درمان سالک معرفی شده که بسته به محل و تعداد ضایعات درمان مناسب توسط پزشک متخصص انتخاب می‌شود.

برچسب ها: سالک بیماری سالک بیماری های پوست پوست نیش پشه
ارسال نظر
آخرین اخبار