۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
تعداد بازدید: ۲۴۱۳۵۳
گزارش خطوط از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به طرح جامع عفاف و حجاب؛
بحث حجاب همزمان با آغاز فعالیت برنامه‌ریزی شده و گسترده ون‌های گشت ارشاد در سراسر کشور، واکنش‌ها و حواشی متفاوتی را در سطح جامعه و بعد از آن در فضای مجازی به راه انداخته است.
کد خبر: ۱۸۵۰۹
حواشی یک طرح  اخلاقی! / گشت ارشادی‌ها چگونه با مردم برخورد کنند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ این روز‌ها بحث عفاف و حجاب بیش از سال‌های گذشته به دغدغه‌ای برای برخی از مسئولان تبدیل شده است. به این معنا که اگر چه در سال‌های اخیر و همه دهه‌های گذشته موضوع حجاب مطرح بوده و به موازی آن نیز گشت‌های ویژه انتظامی با نام‌هایی مانند کمیته، گشت ارشاد فعالیت می‌کردند اما امسال در خرداد ماه و همزمان با هفته حجاب و عفاف این موضوع به طور جدی و هدفمندتر فعالیت تازه خود را آغاز کرد. بر همین اساس مرحله اول طرح جامع عفاف و حجاب از طرف گشت‌های امنیت اخلاقی پلیس تهران بزرگ و شهر‌های دیگر کشور با هدف برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در سطح شهر به اجرا درآمد .
با همه این‌ها، روز گذشته انتشار ویدیویی از یک مادر که در مقابل خودروی ون گشت ارشاد نسبت به دستگیری دخترش التماس می‌کرد واکنش‌های زیادی را در پی داشت. در این ویدیو یک مادر با التماس به گشت ارشاد می‌گوید که دخترم مریض است، او را نبرید! و حال یک روز بعد از وایرال شدن این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی، پلیس در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرد. در اطلاعیه‌پلیس در انتشار ویدیویی از التماس یک مادر به ون گشت ارشاد آمده است: «در پی اطلاع از برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌های پلیس با یکی از شهروندان موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و با سرتیم این واحد انتظامی به دلیل سوءمدیریت برخورد انضباطی شد. »
اگرچه بحث عفاف و حجاب در جامعه اسلامی موضوع بسیار مهمی در جنبه فرهنگی و اجتماعی اداره کشور دارد و هیچکس موافق بدحجابی نیست اما ماجرا این است که این نوع برخورد گشت‌های امنیت اخلاقی با خاطیان نیز، جامعه را به شکل دوقطبی شدن سوق داده است. واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع نیز نشان دهنده این است که این وضعیت مردم جامعه را نیز در مقابل یکدیگر قرار داده است.
اگرچه بحث عفاف و حجاب در جامعه اسلامی موضوع بسیار مهمی در جنبه فرهنگی و اجتماعی اداره کشور دارد و هیچکس موافق بدحجابی نیست اما ماجرا این است که این نوع برخورد گشت‌های امنیت اخلاقی با خاطیان نیز، جامعه را به شکل دوقطبی شدن سوق داده است. واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع نیز نشان دهنده این است که این وضعیت مردم جامعه را نیز در مقابل یکدیگر قرار داده است
خطوط با بررسی جالب‌ترین کامنتهای کاربران شبکه اجتماعی نسبت به اخبار و ویدیو‌های منتشر شده در خصوص این مسأله به ارزیابی این فضای دوقطبی پرداخت. هرچند که بخش نظرات مردمی در رابطه با این نوع خبر‌ها در اغلب سایت‌های خبری بسته است اما خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان تیپ‌شناسی بدحجاب‌ها در کشور/ گشت ارشاد کجا به کار می‌آید؟ سیل نظرات مردم را به خود جلب کرده و کامنتها را نیز انتشار داده است. سارا یکی از کاربران اینترنتی در پایین این گزارش نوشته: « حجاب وقتی به اجبار و زور باشه چه ارزشی داره؟ وقتی تنها چیزی که می‌تونید مردم رو باهاش ترغیب کنید تنبیهه قطعاً نتیجه‌ای نداره. حجاب وقتی با ارزشه که ادم خودش دلش بخواد رعایتش کنه.. چه بی‌حجاب چه با حجاب.. هر کیو تو قبر خودش می‌ذارن پس ترجیحا به عقاید بقیه حمله نکنید. » و هادی یکی دیگر از کاربرانی که این گزارش را مطالعه کرده برعکس عقیده او را دارد: « اونجایی که بحث عقیده هست ما کاری به دیگران نداریم. ولی حجاب نماد بیرونی در جامعه داره و حکم و قانون اجتماعیه. اونجاست که مثل هر قانون دیگه‌ای الزام و اجبار داره» کاربر دیگری به نام اسد نیز معتقد است: «در درجه اول آن‌هایی که نقش الگویی دارند باید به امر حجاب توجه ویژه‌ای داشته باشند که از خانه تا دانشگاه این الگو‌ها بسیار تأثیر‌گذار هستند مخصوصاً معلمان عزیز و اساتید محترم دانشگاه و همه کسانیکه در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن‌ایستادگی می‌کنند. » و یاور نیز این نوع برخورد با افراد بدحجاب را برنمی تابد و می‌نویسد: « تیپ‌شناسی و تهدید و تحقیر و مجازات آدمای ضعیف و بی‌دفاع، شجاعت نیست، اختلاسگران و رانت خواران قدرتمند رو تیپ‌شناسی کنین. »
با همه این‌ها فضای دوقطبی جامعه هر روز در حال روبه رو شدن با اخبار متفاوتی است که معمولاً نیز از طریق شهروند خبرنگاران در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. این در حالی است که محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز چند روز پیش در سخنرانی خودش در این باره گفت: «در مسأله حجاب به دنبال کار هیجانی و زودگذر نباید باشیم، کار انجام شده باید متقن همراه با آرامش و تدبیر باشد. اینکه یک فرد حجاب دارد یا ندارد، حجابش کم رنگ یا پررنگ است در جای خود مهم است، اما اینکه چه کسانی به دنبال ترویج بی‌حیایی هستند، مهم‌تر است. »
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به قضات و دستگاه‌های امنیتی دستور داد به دنبال کشف کار سازمان یافته در جهت ترویج بی‌حیایی، بی‌عفتی و ابتذال باشید و در این باره اظهار داشت: « اگر اشتباهی کردیم نباید از اصلاح اشتباه خودمان ابایی داشته باشیم و کار اشتباهمان را توجیه کنیم. »



 
برچسب ها: حجاب و عفاف نیروی انتظامی فارس نیروی نظامی پلیس اماکن نظم و امنیت تهدید امنیتی
ارسال نظر
آخرین اخبار