۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
تعداد بازدید: ۲۷۳۱۳۱
کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی در گفتگو با خطوط:
کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی گفت: تعداد آمار و ارقام داده‌شده بخشی از حقیقت ماجراست.
کد خبر: ۱۹۲۰۹

مسئولان فکر نکنند با نمایش و در گل فرو رفتن می‌توانند در برابر سیل مقاومت کنند!

۶۰درصد کشور درگیر سیلاب شده است!/مردم سیل را دست کم نگیرند!۶۰درصد کشور درگیر سیلاب شده است!/مردم سیل را دست کم نگیرند!

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و بحران‌های محیطی، در گفتگو با خبرنگار خطوط گفت: «اعداد و ارقامی که توسط سازمان‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود همه ماجرا نیست. در سیل امام‌زاده داوود تعداد ۱۹ نفر را به عنوان آمار نهایی جان‌باختگان اعلام کردند، درصورتی که ده‌ها نفر نیز جز مفقودی‌ها بوده‌اند و خبری از آن‌ها نیست.»

مردم سیل را دست کم نگیرند / ۶۰درصد کشور درگیر سیلاب شده است

محبوب‌فر با اشاره به وضعیت بحرانی کشور ادامه داد: «به هرحال خسارت‌های وارد‌شده بی‌شمار بوده است. سیلاب‌ها بافت تاریخی و قدیمی برخی از شهر‌ها را مانند یزد و کرمان از بین برده است. این بارش‌ها همچنان ادامه دارد.»

وی افزود: «باید قبل از این‌که بحران سیلاب به وقوع بپیوندد، به مردم اطلاع رسانی و هشدار‌های لازم داده می‌شد. اما متاسفانه سایر سازمان‌ها با سازمان هواشناسی هماهنگ نبودند و هشدار سازمان هواشناسی را جدی نگرفتند و زمانی که کار از کار گذشت، سازمان مدیریت پیامکی را به مردم ارسال کرد که، از مناطق سیل‌خیز فاصله بگیرید,»

این کارشناس در مورد نقش مسئولان در برابر چنین حوادثی گفت: «این‌گونه سیل را، سال‌های گذشته نیز داشته‌ایم، اما متاسفانه مسئولان از سیلاب‌های گذشته درس نگرفته‌اند. مسئولان فکر می‌کنند با نمایش و در گل فرو رفتن می‌توانند در برابر سیل مقاومت کنند. این مدیریت سیلاب اخیر و سال‌های گذشته نمونه‌ای از نحوه مدیریت تمام کشور است.»

فعالیت سامانه مانسون در نیمه جنوبی کشور همچنان برقرار است.

مردم سیل را دست کم نگیرند / ۶۰درصد کشور درگیر سیلاب شده است

محبوب‌فر با اشاره به سیلاب‌های گذشته ادامه داد: «در فاصله سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۰ شمسی، شاهد پنج مورد سیل در مازندران بودیم. باتوجه به این موضوع، بارش‌ها نسبت به ۳۰ سال اخیر کمتر شده است، اما تعداد سیل فقط در استان مازندران ۶ برابر بیشتر شده است.»

وی در خصوص علت این مسئله افزود: «علت مهم این مسئله تجاوز گسترده به منابع طبیعی، از بین رفتن محیط‌زیست و پوشش گیاهی است. به همان میزان که محیط‌زیست از بین رود، شاهد افزایش میزان سیلاب‌ها هستیم.»

این کارشناس تصریح کرد: «طبق خبری که در حال حاضر به دستم رسید، با تعداد ۶۱ کشته و ده‌ها مفقود طی جاری شدن سیل، روبه‌رو هستیم. ۲۱ استان یعنی ۶۰ درصد کشور درگیر سیل هستند و هر لحظه شاهد افزایش جان‌باختگان سیلاب هستیم.»

توصیه به مردم عادی و سازمان‌ها

محبوب‌فر گفت: «مردم اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی را دنبال کنند و سیل را دست کم نگیرند. در کنار رودخانه‌ها، جویبار‌ها و همچنین مناطق آسیب‌دیده و کوهستانی حظور پیدا نکنند، تا حد امکان از خانه خارج نشوند، در صورت لزوم به پناهگاه‌هایی که توسط سازمان هلال‌احمر در نظر گرفته شده است، منتقل شوند. ضمنا مردم در حین بارش‌ها و پس از آن تا زمان اطلاع‌رسانی از حضور و تردد در مناطق قدیمی و فرسوده شهر‌ها ممانعت به عمل آورند. همچنین سازمان‌ها اقدام به پخش برنامه‌های آموزشی از طریق تلویزیون و رسانه‌ها کنند تا این سامانه بارشی از کشور خارج شود.»

وی افزود: «باتوجه به عدم هماهنگی که در سیل سال ۹۸ میان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی وجود داشت. امسال نیز پدیده سال ۹۸ تکرار شده است.»

این کارشناس در پایان صحبت‌های خود، گفت: «از این پس مسئولان و مردم وضعیتی را به وجود نیاورند که خسارت‌ها، مرگ‌و‌میر‌ها و مفقودین افزایش پیدا کند.»

مردم سیل را دست کم نگیرند / ۶۰درصد کشور درگیر سیلاب شده است

برچسب ها: مناطق سیل زده قربانیان سیل وقوع سیلاب سیل امامزاده داوود
ارسال نظر
آخرین اخبار