۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
تعداد بازدید: ۶۳۶۱۳
در هفته‌ای که گذشت، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر به تدوین فراخوان این جشنواره پرداختند و خانه طراحان انقلاب اسلامی نیز پیرو سخنان رهبری به انتقادات اقتصادی پرداخت.
کد خبر: ۲۲۱۵۵

بررسی تدوین فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در جامعه هنر کشورمان است که عموماً نسبت به دیگر هنرها، مهجور واقع می‌شود. بر اساس قراری نانوشته، جمعه‌های هر هفته، نمایشگاه‌های تجسمی افتتاح می‌شوند و در طول هفته نیز بازدید از گالری‌ها و خرید و فروش آثار هنری برقرار است. در ادامه گزارش، به مرور اتفاقاتی هفتگی در عرصه هنرهای تجسمی می‌پردازیم.

تمدید مهلت ثبت‌نام بیمه تکمیلی هنرمندان

بحث «حمایت مادی و معنوی از هنرمندان» همیشه یکی از دغدغه‌های هنرمندان است و از این جهت، در هفته‌ای که گذشت مهلت نام نویسی بیمه تکمیلی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر از سوی صندوق اعتباری هنر تا روز اول مهر ماه تمدید شد که برای این قشر از اهمیت برخوردار است. البته برخی انتقادات نسبت به تأیید عضویت در این صندوق و نحوه ثبت‌نام بیمه پایه و تکمیلی صندوق اعتباری هنر از سوی برخی هنرمندان وارد شد مبنی بر اینکه هنرمندان باسابقه‌ای که سال‌ها فعالیت داشته‌اند اما طی چند سال اخیر فعالیتی نکرده اند، مشمول تسهیلات بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر نمی‌شوند.

بررسی تدوین فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم، جعفر واحدی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اعضای این شورا شامل استادان و هنرمندانی چون مصطفی گودرزی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، منیژه آرمین، احمد عبدالرضایی، بهمن عبدی، زهرا رهبرنیا، نادر قشقایی، محمدرضا دوست‌محمدی و لیلا عباسی در هفته‌ای که گذشت، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

تدوین فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، افزوده شدن رشته‌های هنری، بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهی، در نظر گرفتن شیوه‌های ارائه آثار تجسمی در روزگار معاصر، توجه به مباحث اقتصاد صنایع خلاق فرهنگی و بررسی امکانات نمایشگاهی در تهران و مراکز استانی، از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

تدارک نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران و یک حکم جدید

نمایشگاه «همچنان جاری» که مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر بود و از ۲۸ تیر ماه در موزه هنرهای معاصر برقرار بود، تمام شد و در این هفته، موزه هنرهای معاصر تهران در تدارک نمایشگاهی جدید شده است. همچنین محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با صدور حکمی سید مصطفی زراوندیان را به عنوان دبیر شورای هنری اداره کل هنرهای تجسمی منصوب کرد.

همکاری بنیاد شهید و حوزه هنری در برگزاری نمایشگاه تجسمی «ایثار»

در این هفته همچنین، طاهره تبیریی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید استان تهران از آغاز همکاری بنیاد شهید و حوزه هنری در برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی «ایثار» خبر داد. معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران، در این هفته به منظور برگزاری دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی «ایثار» با محمد زرویی نصرآباد مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری و مدیرعامل مؤسسه «نام» دیدار و گفتگو کرد و بر این اساس، مقرر شد که به زودی تفاهم نامه‌ای تنظیم و به امضای معاون فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برسد تا ۲ نهاد مربوطه در برگزاری دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی «ایثار» همکاری داشته باشند.

ورود طراحان دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مباحث اقتصادی

جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) روز دوشنبه ۲۷ شهریور با عنوان «بانک ملاک» رونمایی شد. در توضیح این دیوارنگاره که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی شده، آمده است: «با توجه به درخواست مردمی برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها و آسیب زدن این مؤسسات به اقتصاد کشور بامداد امروز دوشنبه ۲۷ شهریور از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رونمایی شد.

همچنین شعار این طرح برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب است که فرموده‌اند: «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند و بنگاه‌داری کنند.»

«جوهر جلی» استاد شهریار در «عالی» افتتاح شد

همزمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین شهریار، نمایشگاه آثار هنرمندان خوشنویس و نقاش استان آذربایجان شرقی با عنوان «جوهر جلی» روز ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری انقلاب اسلامی افتتاح شد. پیروز پاینده، حسن تقی زاده کرمانی، رسول جدیدالاسلام، اردشیر جهانشاهی، تیمور خدابخش، محمد خسروشاهی، علی دائم امید، علی اکبر دائم امید، لیلا ذاکری، وحیدرضا رازقی، میرحسین زنوزی، سیدرضا طاهری، شیرین عالیقدر، ناصر عطاپور، وحید عندلیبی، ناصر قلی زاده، اکبر قنبرزاده، کاظم کاظمی، حمید کرامتی، یوسف کلچاهی، هانیه ملکوتی، عباس ناصر، یونس نصیری، ابراهیم نظری، حسین نوری، محمدتقی نوعی پور، رضا همتی، شاهرخ اختیاری، صابر بقال اصغری، فریده طاهر و ابوالفضل عبداللهی فرد هنرمندان این نمایشگاه هستند.

علاقه مندان می‌توانند تا ۵ مهر از ساعت ۹ الی ۱۹ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه‌های هنری که در این هفته برقرار بود

از جمله نمایشگاه‌های هنری که این هفته برقرار بود و امروز در آخرین روز از شهریور ماه به پایان می‌رسد، می‌توان به چند نمایشگاه اشاره کرد؛ نمایشگاه انفرادی «خاطرات کشدار» با آثاری از کیومرث هارپا که از جمعه ۳ شهریور تا جمعه ۳۱ شهریور در گالری عصر ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه گروهی «تداخل» به کیوریتوری کامبیز صبری در نگارخانه شمیس تا روز جمعه ۳۱ شهریور برپاست. این نمایشگاه گروهی آثار ۱۱ هنرمند از جمله بهاره امیری، پیمان بخشی، پریسا تقی پور، سارا تهرانی نیا، رامین جمشیدی، الهام خاکپاش، بهاره خدایی انارکی، نسرین شاهپوری، لیلا شوقی، فاطمه صفری و مهسا کریمی را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه انفرادی نرگس رنجبر با عنوان «خانه، خیلی دور، خیلی نزدیک» که در گالری شیدایی ادامه دارد، روز جمعه ۳۱ شهریور به پایان می‌رسد.

نمایش آثار برگزیده پوستر «میراث سرو» در مترو

اولین جشنواره سراسری طراحی پوستر «میراث سرو» با محوریت عاشورا و کربلا دوشنبه ۲۷ شهریور ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. آثار برگزیده این جشنواره که به همت دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه برگزار شد، علاوه بر پخش در سراسر کشور در ۲۳ ایستگاه مترو تهران نمایش داده خواهند شد. همچنین حدود ۵۰۰ اثر از این آثار تا پایان اربعین در ایستگاه‌های منتخب مترو نصب شدند./ مهر

برچسب ها: فراخوان جشنواره هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی
ارسال نظر
آخرین اخبار