۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
تعداد بازدید: ۲۶۹۵۱۸
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران:
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: در حال حاضر کشور ایران در مرحله پنجره جمعیتی قرار دارد، اما اگر برای این موضوع در آینده تدبیر نکنیم به طور یقین سالمندی می‌تواند به یک بحران در جامعه تبدیل شود.
کد خبر: ۲۸۶۴

"حسن موسوی چلک" روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط افزود: ما اکنون در مرحله پنجره جمعیتی قرار داریم و معمولا کشور‌هایی که مدیریت هوشمندی دارند پنجره جمعیتی را به یک فرصت برای جهش و توسعه اقتصادی تبدیل می‌کنند و طبیعتا به دنبال آن بسترسازی برای اقدامات دیگر از جمله تشکیل خانواده از جمله این برنامه‌های مهم در این عرصه جمعیتی است.
وی خاطرنشان کرد: ما از این فرصت نمی‌توانیم به خوبی استفاده کنیم و با روندی که جلو می‌رود، در آینده اگر تدبیر نکنیم سالمندی می‌تواند تبدیل به یک بحران در جامعه شود.
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران معتقد است: ضمن اینکه بخشی از این موضوع به سیاست‌های ۳۰ سال قبل در کشور برمی‌گردد که اعلام شد فرزند کمتر زندگی بهتر، وقتی جایزه برای کنترل جمعیت به خانواده‌ها داده می‌شد این نتیجه آن سیاست‌های گذشته است، چون برخی مواقع آثار سیاست‌ها در لحظه مشخص نمی‌شود بلکه در بلندمدت می‌توان نتایج آن را مشاهده کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه کاهش آمار ازدواج به عنوان یک مشکل برای جلوگیری از رشد جمعیت به شمار می‌رود، تصریح کرد: در حال حاضر کاهش آمار ازدواج در جامعه به عنوان دغدغه‌ای جدی برای مسئولان اجرایی و متولی کشور است و در یک مقطعی به دنبال این بودند که سن ازدواج را افزایش دهند علیرغم اینکه کلیات آن در مجلس تصویب شده بود، اما پس از آن این موضوع در مجلس رد می‌شود.
موسوی چلک ادامه داد: اکنون دغدغه‌های جدی در این زمینه برای افزایش جمعیت فعال کشور وجود دارد و از آن طرف هم دغدغه مسئولان برای افزایش جمعیت هم یک حرف درستی است، چون ترکیب سنی جمعیت کشور به سمت سالمندی با شیب زیاد حرکت می‌کند و ما هنوز در پنجره جمعیتی قرار داریم.
وی اظهار داشت: اکنون حدود ۸ تا ۹ درصد جمعیت ایران سالمند است که متاسفانه در چند سال آینده به ازای هر سه نفر یک نفر از جمعیت به بالای ۶۰ سال می‌رسد که باید برای گذر از این مرحله برنامه‌ریزی جدی داشت.
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تصریح کرد: به همین دلیل برای تسهیل در سازوکار‌های تشکیل خانواده پرداخت تسهیلات به عنوان یک موضوع در دستور کار قرار گرفته شده است تا از این طریق رغبت بیشتری برای تشکیل خانواده به ویزه در جوانان مشاهده شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون سیاست کلی خانواده وسیاست کلی جمعیت در ایران موجود است، همه این سیاست‌ها در همین راستا است که بستری برای افزایش جمعیت فراهم شود به همین منظور سیاست‌های تشویقی در راستای افزایش جمعیت تدوین شده است و یکی از راه‌هایی که شاید به استدلال مسئولان کشوری در راستای افزایش جمعیت می‌تواند کمک کند ازدواج در سنین پایین است که این هم یک استراتژی است.
موسوی چلک استفاده از شرایط پنجره جمعیتی را در کشور بسیار مفید و موثر دانست و گفت: در چنین شرایطی می‌توانیم برای جهش و توسعه در کشور از این فرصت به خوبی استفاده کنیم که امیدواریم در این زمینه نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.
هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، اصطلاحا آن جامعه در فرصت پنجره جمعیت تعریف می‌شود، پنجره جمعیت فرصتی طلایی برای اصلاح ساختار‌های جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی جامعه محسوب می‌شود.
براساس نظر کارشناسان ایران تا حدود ۱۴۱۵ در فرصت پنجره جمعیت است و از حدود ۲۰ سال آینده با بسته شدن پنجره جمعیت روبرو خواهد شد و متاسفانه در حال حاضر از فرصت بالقوه پنجره جمعیت در مسیر رشد و پیشرفت استفاده نشده و مراحل رشد اقتصادی را طی نکرده است.
همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری ابلاغ کرد.
این قانون در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال به تایید شورای نگهبان رسیده است.

برچسب ها: بحران سالمندی حسن موسوی چلک پنجره جمعیتی
ارسال نظر
آخرین اخبار