۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
تعداد بازدید: ۱۹۲۳۴۰
مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده با چند مورد از مفاد لایحه پیشنهادی دولت موافقت کرد.
کد خبر: ۳۵۸۴۱

کاهش حقوق گمرکی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات/اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی از اصلاح بهای برق صنایع

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مجلس حقوق گمرکی و مالیات ارزش‌افزوده واردات کالاهای اساسی و دارو، عوارض گاز و برق واحدهای مسکونی و تجاری و اصلاح ۴۰ هزار میلیارد تومانی بهای برق صنایع را تصویب کرد.

براساس این گزارش، طبق مصوبه ردیف 3 بند الف تبصره 8 ماده واحده این لایحه، مابه‌ تفاوت قیمت بنزین در سال 98 مشمول عوارض و مالیات بر ارزش‌‌افزوده و سهم 14.5 درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

حقوق گمرکی صفر و یک درصدی و شرط هزینه قابل قبول مالیاتی مواد معدنی

با تصویب ردیف دو بند الف تبصره 9 ماده واحده هم حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش‌ افزوده واردات کالاهای اساسی و دارو، صفر درصد تعیین شد و برای نهاده‌های دامی و کشاورزی، ملزومات مصرفی پزشکی و شیر خشک مخصوص اطفال و مواد اولیه به یک درصد کاهش یافت.

طبق بند ب تبصره 9 و اجرای ماده 27 برنامه هفتم، ارزش خرید مواد معدنی برای شرکت های فراوری مواد معدنی در صورت ارائه صورتحساب الکترونیکی به‌ عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

همچنین براساس تبصره این ماده واحده، حقوق گمرکی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات با رعایت ماده 3 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی به دو درصد کاهش یافت.

میزان عوارض گاز و برق واحدهای مسکونی و تجاری

براساس ردیف یک بند ص تبصره 7 ماده واحدهف عوارض موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق به میزان 10 درصد مبلغ برق مصرفی در سقف 8.9 هزار میلیارد تومان خواهد بود. مشترکان برق روستایی و عشایری از شمول حکم این جزء معاف هستند.

وزارتخانه‌های نفت و نیرو هم مجازند از طریق شرکت‌های تابعه ‌ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز و برق 400 300 تومان و از واحد تجاری مشترکان گاز و برق 3 هزار تومان، دریافت و ‌‌به‌عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری واریز کنند. 

شرکت‌های بیمه‌گر هم با هماهنگی این دو وزارتخانه‌ مکلفند با صدور بیمه‌نامه، مشترکان را از حقوق مطلع و متناسب با مبلغ دریافتی شرکت بیمه مربوط، خسارات واردشده را جبران کنند.

اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی از اصلاح بهای برق صنایع

همچنین طبق بند خ تبصره 7، وزارت نیرو مکلف است درآمدهای حاصل از اصلاح بهای برق صنایع موضوع ماده 3 قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه کند.

واریز مابه‌تفاوت بهای خوراک پتروپالایشگاه ها

وزارت نفت هم موظف به واریز مابه‌تفاوت بهای خوراک‌های تحویلی به ‌حساب تعیین‌شده نزد خزانه‌داری شد و باید طبق بند د تبصره 7 ماده واحده از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ‌ذی‌ربط، مابه‌تفاوت بهای خوراک نفت خام، ال ‌ان ‌جی و میعانات گازی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی ‌‌و فراورده‌های نفتی خریداری‌ شده از آنها و نیز بهای سایر خوراک‌های تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی (ال ‌. سی ریالی و ارزی) دریافت و به‌حساب تعیین‌شده نزد خزانه‌داری واریز کند.

 

 

 

برچسب ها: بودجه 1403 ماشین آلات تعرفه واردات-گمرک صنایع تامین برق صنایع
ارسال نظر
آخرین اخبار