۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: ۶۴۱۵۴
یک فعال صنفی می‌گوید: وضعیت اقتصادی مردم آنقدر ضعیف شده که به جای تعویض یا تغییر لوازم خانه خود تنها بدنبال تأمین سفره خانواده خود هستند. اما ادامه همین شرایط احتمال بیکاری فعالان صنفی در سمساری و امانت فروشی‌ها را بیشتر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۸
نویسنده : مهرشاد نبی

سمساری‌ها

چند سالی است که خرید اجناس دست دوم مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است. گرانی لوازم مورد استفاده در خانه باعث شده که مردم به خرید اجناس سمساری روی بیاورند.

اما امسال در مغازه‌های سمساری یا همان دست دوم فروشی‌ها خبری از اجناس مختلف خانه درآمده نیست و کمتر مردم را در این فروشگاه‌ها می‌توان دید.

پایگاه خبری تحلیلی خطوط دلیل این وضعیت را در گفتگو با داود عبدالهی فرد بررسی کرد.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان به خبرنگار «خطوط» گفت: مردم قدرت مالی خرید اجناس دست دوم را نیز از دست داده‌اند. لوازم مورد نیاز خانه آنقدر گران شده که مردم کمتر به فکر تعویض آن می‌باشند.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: هر سال از ابتدای آذر ماه کم کم مردم به دنبال تغییر و تعویض لوازم خانگی خود برای استقبال از سال نو بودند.

وی تصریح داشت: چند سالی بود که گرانی اجناس مردم را وادار به خرید لوازم دست دوم کرده بود. عده‌ای اجناس خانه خود را به سمسار‌ها می‌فروختند و سایر مردم همین لوازم که شایددر حد نو هم بود خریداری می‌کردند.

عبدالهی فرد ادامه داد: متأسفانه امسال گرانی لوازم خانه آنقدر زیاد بود که فشار این افزایش قیمت صدای همه اقشار جامعه را در آورده است و کمتر خانواده‌ای اقدام به جابجایی اجناس خود دارند.
این فعال صنفی گفت: فرش، مبل، تختخواب، لوازم برقی و سایر اجناس گرانی بی سابقه‌ای را در بازار رکورد زده اند. از این رو مردم توان تعویض و خرید این اجناس راندارند و ترجیح می‌دهند همان لوازم کهنه خود را حفظ کنند.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان ادامه داد: بخشی از هزار واحد فعال سمساری و امانت فروشی درسطح تهران دیگر توان ادامه فعالیت در این زمینه را ندارند و اقدام به تغییر شغل داده اند.

وی گفت: ارتزاق فعالان این صنف تنها از خرید لوازم دست دوم خانه هاست. امروز وضعیت اقتصادی مردم به حدی ضعیف شده که نمی‌توانند اجناس و لوازم کهنه خود را بفروشند و جای آن لوازم جدید بخرند.

عبدالهی فرد گفت: همین موضوع شرایط اقتصادی ۱۰۰۰ فعال در زمینه سمساری و امانت فروشی را نیز بحرانی کرده است.

به گفته این فعال صنفی؛ بیشتر درآمد‌های مردم صرف سیر کردن شکم خانواده و پرداخت هزینه اجاره بهای مسکن می‌شود. بنظر شما کدوم خانواده می‌تواند به فکر تعویض لوازم و اجناس خانه خود باشد؟!
عبدالهی فردگفت: همه اقشار جامعه تاوان سنگینی را به دلیل رکود اقتصادی می‌پردازند و همین موضوع اگر ادامه داشته باشد وضعیت اقتصادی غیر قابل تصور برای مردم پیش بینی می‌شود.

وی تأکید داشت: بیشتر مغازه‌های سمساری و امانت فروشی‌ها اجاره‌ای است اگر وضعیت اقتصادی این واحد‌های صنفی با همین روال پیش برود احتمال بیکاری بیشتر فعالان در این عرصه وجود دارد.

برچسب ها: لوازم خانگی گرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار