۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
تعداد بازدید: ۲۳۲۹۹۳
یک فعال بازار لوازم خانگی گفت: با اجرای سیاست‌های دولت در راستای افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات قطعات و مواد اولیه جهت تولید، شرکت‌های تولید لوزام خانگی یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و کاهش قیمت لوازم خانگی خیلی بعید به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۶۶۷
نویسنده : مریم بهنام راد

  لوازم خانگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کارشناسان همواره بر افزایش قیمت کالا‌ها به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده اند. این گرانی به تمام بازار‌های مصرف خانوار‌ها رسیده است. از مواد غذایی و خوراکی تا پوشاک و لوازم خانگی تحت تأثیر زود هنگام حذف ارز ترجیحی قرار گرفته اند.
شوک گرانی لوازم خانگی از سال گذشته به حدی زیاد بود که این بازار در رکود بی سابقه‌ای قرار گرفته است. عدم کاهش قیمت‌ها در برابر ریزش تقاضای خرید وضعیت صنعت لوازم خانگی را به بحران جدید رسانده است.
از ابتدای سال ۱۴۰۱ زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی تولید کنندگان و توزیع کنندگان این محصولات شنیده می‌شود. کاهش تقاضای خرید از سوی مردم به دلیل گرانی بی حد لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید عاملی بر افزایش رکود در بازار لوازم خانگی شده است. اما ماجرای گرانی لوازم خانگی تا کجا پیش می‌رود؟

تولید کنندگان به دلیل کمبود نقدینگی و تحریم‌ها توان رقابت با بازار جهانی را ندارند/مردم با وعده‌های مسئولین در انتظار اجرای برجام

رضا اسلامی یکی از فعالان بخش لوازم خانگی و وارد کننده قطعات این صنعت در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط می‌گوید: زیان انباشت تولیدات داخلی با موج کاهش خرید از سوی مردم ضربه سنگینی به تولید کنندگان در صنعت لوازم خانگی وارد کرده است.
وی ادامه داد: بازار لوازم خانگی از اواسط سال ۱۳۹۹ با رکود بی سابقه‌ای مواجه شده است. دلیل این ریزش خرید ها، گرانی لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم است.
این فعال در بازار لوازم خانگی یادآور شد: نوسانات نرخ ارز باعث تنش‌های زیادی درصنعت لوازم خانگی شده است، چراکه حدود ۸۰ درصد حجم اصلی تولیدات دراین صنعت از حیث ریالی را واردات قطعات تشکیل می‌دهد.
وی یادآور شد: حالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، چشم انداز صنعت و بازار لوازم خانگی متفاوت خواهد بود. تولید کنندگان به دلیل کمبود نقدینگی و تحریم‌ها توان رقابت با بازار جهانی را ندارد و با این سیاست‌ها توان بازارگردانی در داخل را نیز از دست می‌دهند.
اسلامی تأکید داشت: با گرانی چند برابری نرخ ارز، تولید کننده توان تولید را ندارد چراکه بازار داخل به اندازه کافی پاسخگوی تولیدات نیست و از سوی دیگر به دلیل تحریم، بازار‌های بین المللی نیز خواهان محصولات ایرانی نیستند، پس تولید و تولید کننده در این بین چه کاری جزء تعطیلی واحد‌های خود دارد؟!
سیاست‌های حمایت از تولید مخرب شده؟
اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از تصمیماتی که باعث تنش و بحران در صنعت لوازم خانگی شده، دستور کاهش ثبت سفارش قطعات اولیه لوازم خانگی است، گفت: صنعت لوازم خانگی برای ادامه فعالیت نیاز به قطعه و مواد اولیه جهت تولید دارد، اما سیاست محدود کردن و درنهایت ممنوعیت واردات، این بخش از صنعت کشور را با مشکل جدی کمبود مواجه کرده است.
به گفته این فعال بازار لوازم خانگی؛ برخی پیشنهادات دولت علاوه بر اینکه هیچ حمایتی از تولید داخل ندارد بلکه موجب کاهش راندمان تولید شده و شرایط صنعت لوازم خانگی را به مخاطره انداخته است.
وی با تأکید بر اینکه چند ماه از مذاکرات برجامی می‌گذردو تا کنون هیچ سیگنال مثبتی به صنعت کشور نرسیده، گفت: مردم با وعده‌های مسئولین در انتظار اجرای برجام هستند چراکه آنان اطمینان داده اند با اجرای برجام قیمت کالا‌ها کاهش می‌یابد از این رو در حال حاضر ترجیح می‌دهند تا ارزانی کالا خرید نداشته باشند.
اسلامی با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته تا کنون بازار دررکود به سر می‌برد، گفت: باید در نظر داشته باشید اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد با افزایش نرخ ارز به موجب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمال کاهش قیمت لوازم خانگی خیلی بعید است.

برچسب ها: لوازم خانگی گرانی کالا
ارسال نظر
آخرین اخبار