۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۴۲۵۹۳
یک کارآفرین در کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان گفت: دولت هیچ تصمیمی برای حفظ و توسعه سرمایه‌های علمی و ارزی کارآفرینان به کشور را ندارد و این موضوع فساد در بدنه دولت‌ها را بیش از گذشته ترسیم می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۰۸
نویسنده : مهرشاد نبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وضعیت اقتصادی کشور به سمتی در حال حرکت است که چرخ کسب و کارها، بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی – خدماتی به کُندی می‌چرخد. همین موضوع دیدگاه فعالان اقتصادی را تغییر داده تا جایی که مهاجرت و خروج سرمایه خود و انتقال به کشور دیگری را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با هشدار بر اینکه در کنار مهاجرت نخبگان علمی و دانشگاهی، بسیاری از کارآفرینان و سرمایه گذاران از اصلاح شرایط ناامید شده و در حال مهاجرت هستند معتقد است؛ در اینجا باید به مؤلفه‌های روشنی از جمله تحریم، سیاست داخلی، خودتحریمی ها، رشد نرخ تورم، افزایش حجم نقدینگی، سیلاب کسری بودجه دولتی و بی انضباطی مالی و در یک کلام فضای نامساعد کسب و کار اشاره کرد. هر کدام از این موارد چنان قدرتی دارد که یک اقتصاد سالم و پویا را زمین گیر کند. البته از همه این موارد مهم‌تر حکمرانی نامطلوب، شرایط را سخت‌تر کرده است.

بابک صدرایی کارآفرین نمونه در کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: وضعیت پُر ابهام در توجیه اقتصادی کارآفرینان به دلیل عدم حمایت دولت‌ها علت اصلی مهاجرت این بخش از اقتصاد کشور به سایر کشورهاست.

صدرایی گفت: نبود برنامه منسجم و یکپارچه از سوی دولت‌ها وضعیت کارآفرینان کشور را به گونه‌ای ترسیم کرده که هنوز سازمان و یا نهاد ویژه‌ای در بطن نهاد ریاست جمهوری به عنوان یک مرجع کامل و مستقل جهت رفع موانع کار آفرینان و ثبت آثار و در نهایت تضمین برنامه‌های اجرای در سیاست‌های تشویقی دولت فعال نشده است.

به گفته این کار آفرین نمونه؛ کار افرینان با سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به عنوان زنجیره کامل برای ارزآوری کشور محسوب می‌شوند، اما متأسفانه در این بین برخی سیاست‌ها ناشی از مافیا در این بخش سیاه نمایی‌هایی داشته و شکل اصلی تشکیل جمعیت کار آفرینان را زیر سوال برده است!

صدرایی گفت: کار آفرینانی در کشور مشغول فعالیت هستند که نام آن‌ها به دلایل بروکراسی هیچ گاه در هیچ جایی ثبت نشده، اما به اندازه وسعت کار خود چرخی از چرخ‌های اقتصاد را بدون حمایت دولت می‌چرخاند. حالا همین افراد بی نام و نشان دیگر توان نوسانات مختلف از جمله تغییرات در نحوه قانون و قانون گذاری تا تغییر در نرخ ارز و مواد اولیه را ندارند. از این رو سرمایه گذاری در محیط امن دیگری به جزء کشور خودمان را ترجیح داده و اقدام به مهاجرت و خروج سرمایه و علم خود به نقطه دیگری را می‌کنند.

به اعتقاد این کار آفرین؛ بازار برای ارائه خدمات و فعالیت از سوی کارآفرینان به دلیل وجود سوء استفاده کنندگان از شرایط رکود و تحریم بسیار سخت و شکننده شده است. خلاء‌های قانونی در راستای حمایت از کار آفرینی موضوع مهمی است که بار‌ها از سوی صاحبنظران و کارشناسان و فعالان این بخش بزرگ اقتصادی هشدار داده شده است. اما شنیده نشدن این انتقاد‌ها و راهکار‌ها جهت توسعه کارآفرینی در کشور توسط دولت ها، بحث بر انگیز و قابل تأمل است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بازار برای کارآفرینان یک بستر پُر ریسک است گفت: دولت نه حمایت قانونی و نه مالی از کارآفرینان دارد و تنها با سرکوب کردن فعالیت این بخش مهم اقتصادی وضعیت را سخت‌تر و غیر قابل تحمل کرده است.

وی ادامه داد: امروز یک کار آفرین علاوه بر تحمیل هزینه‌های اجباری ناچار باید برای ادامه فعالیت خود با گرانی ارز اقدام به تهیه مواد و الزامات کار خود کند درحالی که در همین کشور تخصیص ارز برای واردات کالا‌ها و محصولات بی کیفیت و حتی غیر ضرور به حدی رسیده که خود دولت هم جلودار آن نیست.

به گفته صدرایی؛ چطور برای واردات قطعات بی کیفیت ردیف ارزی تخصیص داده می‌شود، اما برای قطعه‌ای که می‌تواند بخش اعظمی از چرخه تولید را متحول کند حتی یک امضا هم دریغ می‌شود!

این کار آفرین نمونه با تأکید براینکه اقتصاد کشور را به سمتی هدایت کرده اند که بستر برای واردات و سکوت در تولید و توسعه اقتصاد فراهم شده گفت: همین موضوع بزرگترین درد برای کارآفرین است. پس برای خروج سرمایه و علم خود از کشور تصمیم می‌گیرد و متأسفانه در این مرحله هم دولت هیچ اقدامی برای بازگشت و نگه داشتن این سرمایه‌های ارزآور ندارد.

وی در پایان تأکید داشت: دولت هیچ تصمیمی برای حفظ سرمایه‌های علمی و ارزی کارآفرینان در کشور ندارد و این موضوع فساد در بدنه دولت‌ها را بیش از گذشته ترسیم می‌کند.

برچسب ها: اتاق بازرگانی ایران اقتصاد
ارسال نظر
آخرین اخبار