۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
تعداد بازدید: ۵۱۷۵۸۳
امروز اگر عوارضی می گذارند، متولی می‌داند که این عوارض چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند مداخله کند. باید حتما از نقش تشکل‌ها برای سیاست‌گذاری کلان استفاده کنیم. متولی باید اینقدر تقویت شود تا بتواند مسئولیت خود را کامل انجام دهد.
کد خبر: ۱۱۸۵۲

ضربه مستقیم به صنایع معدنی کشور/ زیانی که با بستن عوارض گریبانمان شد، به راحتی قابل جبران نیست

دومین دارنده ذخایر گاز جهان و با کسری گاز مواجه‌ایم!/ 95درصد معادن کوچک در اختیار بخش خصوصی است/زیان عوارض قابل جبران نیست!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی که با حضور محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، قدیر قیافه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و اعضای برگزارکننده این دوره از نمایشگاه برگزار شد، به برخی از چالش ها و مشکلات معدنی پرداخته شد.

در هرگونه تصمیم‌سازی‌ها باید تشکل‌های معدنی حضور داشته باشند تا در جهت حفظ منافع تلاش کنند.

بهرامن در ابتدا گفت: بیش از نود و پنج درصد معادن کوچک در اختیار بخش خصوصی است به همین دلیل انتظار داریم در تمام تصمیم‌سازی‌ها حضور داشته باشیم. با توجه به واقعیت‌ها در هرگونه تصمیم‌سازی‌ها باید تشکل‌های معدنی حضور داشته باشند تا در جهت حفظ منافع تلاش کنند. البته ناگفته نماند که زیانی که با بستن عوارض گریبانمان شد، به راحتی قابل جبران نیست.

رئیس خانه معدن ایران در ادامه به موضوع خام فروشی اشاره و مطرح کرد: نمی‌توانیم از خام فروشی در معدن تعریف خاص داشته باشیم. ما باید سیاست‌گذاریمان بر مبنای حفظ سرمایه و ایجاد زنجیره باشد. باید ببینیم مسیر ما در بازار به چه سویی است. متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری نادرست، سرمایه را از بین بردیم.

نمی‌توانیم از خام فروشی در معدن تعریف خاص داشته باشیم. ما باید سیاست‌گذاریمان بر مبنای حفظ سرمایه و ایجاد زنجیره باشد. باید ببینیم مسیر ما در بازار به چه سویی است. متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری نادرست، سرمایه را از بین بردیم.

مهندس قیافه در ادامه این نشست بیان کرد: در دوسال گذشته اتفاقات نادرستی در حوزه معدن و خام فروشی اتفاق افتاد. همانند اینکه بخشنامه‌ای توسط وزارت صمت منتشر شد و بر مبنای این بخشنامه از صادرات معدنی جلوگیری شد. این موضوع ضربه مستقیم به صنایع معدنی کشور است. امروزه با عنوان جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده هم حذف شده، معنی این موضوع محدود کردن صادرات است. باید تکنولوژی های روز و ماشین آلات از خارج وارد شود. به صورت کلی نیاز به سرمایه داریم، سرمایه داخلی کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد.

ضربه مستقیم به صنایع معدنی کشور/ زیانی که با بستن عوارض گریبانمان شد، به راحتی قابل جبران نیست

ما دومین دارنده ذخایر گاز جهان هستیم و جای تأسف دارد که با کسری گاز مواجه‌ایم. در ۵ سال گذاشته ذخایر لازم در صنایع گاز صورت نگرفته یعنی فازهای جدید راه اندازی نشده است. باید در این حوزه سرمایه‌گذاری به اندازه کافی صورت پذیرد.

بهرامن گفت: یک سری سیاست‌گذاری‌ها ارتباطی با متولی بخش معدن ندارد. معدن انفال است پس برخی مسائل بیرون از سیستم در کنار متولی قرار می‌گیرد. اگر متولی بر اساس قانون اصل ۴۴ در اختیار واقعی باشد، بخشی از چالش‌ها رفع می‌شود. باید شرایطی ایجاد کنیم که متولی بخش معدن مستقل باشد. اینگونه باید تعریف کاملی از قانون باشد و این تعریف را در اختیار متولی بخش معدن بگذاریم. امروز اگر عوارضی می گذارند، متولی می‌داند که این عوارض چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند مداخله کند. باید حتما از نقش تشکل‌ها برای سیاست‌گذاری کلان استفاده کنیم. متولی باید اینقدر تقویت شود تا بتواند مسئولیت خود را کامل انجام دهد.

مهندس قیافه در ادامه به موضوع کمبود گاز اشاره و گفت: متاسفانه ما همیشه با کمبود گاز مواجه بوده و هستیم. واقعیت این است که هرچه به سمت زمستان می‌رویم، میزان عرضه کمتر می‌شود. در این کشور اصولاً باید قیمت‌گذاری دستوری رها شود اینگونه بسیاری از مشکلات حل می‌شود. این عرضه و تقاضاست که در اقتصاد بازار نرخ ها را تعیین می‌کند.

بحث قطعی گاز طی این سال‌ها اتفاق افتاده. ما دومین دارنده ذخایر گاز جهان هستیم و جای تأسف دارد که با کسری گاز مواجه‌ایم. در ۵ سال گذاشته ذخایر لازم در صنایع گاز صورت نگرفته یعنی فازهای جدید راه اندازی نشده است. باید در این حوزه سرمایه‌گذاری به اندازه کافی صورت پذیرد.

ضربه مستقیم به صنایع معدنی کشور/ زیانی که با بستن عوارض گریبانمان شد، به راحتی قابل جبران نیست

بهرامن گفت: ما فرصت را از دست داده‌ایم و رقبا این فرصت را گرفتند. تشکل‌ها می‌گویند ما به رشد ۱۳ درصدی خواهیم رسید مشروط بر این که بتوانیم تمامی فضاها را آماده کنیم. اگر زمان را از دست دهیم دیگر متولی کاری نمی‌تواند انجام دهد.

سپاسدار، مجری برگزارکننده این دوره از نمایشگاه در پایان این نشست خبری اضافه کرد: نمایشگاه یک نوع ماکت کلی صنعت است. برای برگزاری این نمایشگاه حدود ۱۵ هدف وجود دارد که امیدوارم هستیم بتوانیم این اهداف را محقق کنیم.

برچسب ها: صنایع معدنی عوارض وزارت صمت بخشنامه گاز معادن کوچک مقیاس
ارسال نظر
آخرین اخبار