۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
تعداد بازدید: ۲۷۷۴۸۹
حسینقلی با انتقاد به وضع قوانین غیر کارشناسی در حوزه معادن گفت: آقایانی که در مجلس و دولت حضور دارند فکر می‌کنند معادن صاحب گنج هستند و عوارض، مالیات و محدودیت‌ها را وضع می‌نمایند در حالی که سختی‌ها و مشقت‌های کار مانند قطعی گاز در زمستان، قطعی برق در تابستان، ماشین‌های فرسوده و کمبود سوخت را نمی‌بینند و با این وضع یک و نیم درصد از سود را برای تو سعه جاده‌ها مطالبه می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۱۳۹

تسهیلات به دانش بنیان‌ها را از جیب خودتان پرداخت کنید نه دیگران!| چرا بار مجاز برای جاده و زیرسازی آسفالت غیرمجاز عوارض بدهد؟

قوانینی در مقابله با معدنکاری | چرا بار مجاز برای جاده و زیر سازی آسفالت غیر مجاز عوارض بدهد؟ فرق مواد معدنی با موزاییک و تیر و آجر چیست؟

 

حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اعلام کرد: 

نباید حقوق دولتی برای تمام معادن یکی باشد. در قانون میزان باطله برداری، میزان برداشت واقعی، دسترسی به جاده و ... آمده که همه در میزان برآورد حقوق دولتی معادن محاسبه می شود، اما دولت توجهی نمی کند و نرم افزاری که نوشته شده را 3 سال است، اجرا نمی کند. معادن کوچک در فشار هستند و این قوانین برای شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی ضد معدنکاری است.

طبق ماده ۲۹ قانون معادن هیچگونه هزینه سربار و هزینه اضافی به جز حقوق دولتی از معادن نباید گرفته شود. مشکلی که وجود دارد این است که نمایندگان مجلس بین معادن و صنایع معدنی فرق نمی‌گذارند. معدن جایی است که ماده معدنی از کوه استحصال  و در جایی دپو می شود. بعد از آن اگر وارد کارخانه‌ای شد چه کارخانه داخل معدن چه خارج از معدن، می‌شود صنایع معدنی. حالا سوالی که پیش می‌آید این است، معدنی که مواد در آن دپو شده، بیرون نمی‌آید و وارد خیابان نمی‌شود، دولت چه هزینه‌ای برای چه خیابانی می‌خواهد از آن دریافت کند ؟ چرا که از معدن به بعد ارتباطی با معدن ندارد.

 نمایندگان مجلس بین معادن و صنایع معدنی فرق نمی‌گذارند

 آقایانی که در مجلس و دولت حضور دارند فکر می‌کنند معادن صاحب گنج هستند و عوارض، مالیات و محدودیت‌ها وضع می‌نمایند و با این وضع یک و نیم درصد از سود را برای تو سعه جاده‌ها مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: برای مثال کارخانه‌ای داخل معدن است و مواد معدنی را از خود معدن به کارخانه می‌برد. چه فرقی با موزاییک، آجر، تیر و غیره دارد؟ آنها جاده‌ها را خراب نمی‌کنند؟ پس این هم جاده‌ها را خراب نمی‌کند. مشکل ما این است که کسی نیست در بخش معدن با مسئولین در این باره صحبت کند و یا اصلاً کسی نمی‌خواهد صحبت کند. به عنوان مثال برای بررسی واردات ماشین آلات معدنی برای جلسه‌ای در کمیسیون صنایع دعوت شدیم. چرا قبل از تصویب این قانون از ما نظر نخواستند تا با اطلاعات دقیق از وضعیت ماشین‌هایی که وجود دارد بتوانند تصمیم درست بگیرند و با این دستور که یک ماشین داخلی تهیه کنید تا بتوانید یک ماشین خارجی وارد کنید در حالی که در داخل تولید کننده‌ای وجود ندارد و تولید داخلی یک دروغ است، تصمیمی غیر کارشناسی اتخاذ کردند؟

قوانینی در مقابله با معدنکاری | چرا بار مجاز برای جاده و زیر سازی آسفالت غیر مجاز عوارض بدهد؟ فرق مواد معدنی با موزاییک و تیر و آجر چیست؟

عدم کار کارشناسی در وضع عوارض راه سازی

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران افزود: این قانون عوارض راه سازی هم مانند همان قبلی هیچ کار کارشناسی و برآورد علمی در آن نشده است که معادن ایران چقدر در جاده‌ها تردد می‌کنند و باعث تخریب آسفالت می‌شوند و دیگر صنایع چقدر تردد دارند. با توجه به قانونی که تصویب شده‌ در دهانه معادن باسکول قرار داده  می‌شود تا ماشین‌ها بعد از وزن کشی بارنامه برایشان صادر شود، کدام راننده می‌تواند بالاتر از ظرفیت مجاز بار بزند ؟حالا ماشینی که بالاتر از ظرفیت مجاز بارگیری نکرده است چرا باید هزینه اضافی پرداخت کند؟

زمانی که زیرسازی‌های جاده‌ها به درستی انجام نشده و پیمانکاران در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و در حالی که جاده‌ها استاندارد نیستند چرا باید ماشینی که با وزن استاندارد در حال حرکت است، بابت خراب شدن جاده‌ها هزینه اضافی بدهد؟


این فعال معدنی ادامه داد: زمانی که زیرسازی‌های جاده‌ها به درستی انجام نشده و پیمانکاران در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و در حالی که جاده‌ها استاندارد نیستند، چرا باید ماشینی که با وزن استاندارد در حال حرکت است، بابت خراب شدن جاده‌ها هزینه اضافی بدهد؟


حسینقلی تصریح کرد: حالا با فرض اینکه این پول هم گرفته شد چه کسی تضمین می‌دهد که در معدن خرج شود؟ همین حقوق دولتی معادن که گرفته می‌شود و باید در حوزه معدن هزینه شود، هزینه نمی شود؛ به عنوان مثال ۱۵ درصد از کل حقوق دولتی معادن باید در استان‌هایی که صاحب معدن هستند هزینه شود، ولی نمی‌شود.
 آقایانی که در مجلس و دولت حضور دارند فکر می‌کنند معادن صاحب گنج هستند و عوارض، مالیات و محدودیت‌ها را وضع می‌نمایند در حالی که سختی‌ها و مشقت‌های کار مانند قطعی گاز در زمستان، قطعی برق در تابستان، ماشین‌های فرسوده و کمبود سوخت را نمی‌بینند و باز با این وضع موجود یک و نیم درصد از سود را برای تو سعه جاده‌ها مطالبه می‌کنند.

 

قوانینی در مقابله با معدنکاری | چرا بار مجاز برای جاده و زیر سازی آسفالت غیر مجاز عوارض بدهد؟ فرق مواد معدنی با موزاییک و تیر و آجر چیست؟

هرچه معدندارها تولید می‌کنند باید به جیب دولت ریخته شود؟!


این فعال معدنی افزود: به عنوان مثال  مگر چقدر جاده در اطراف معادن شرکت‌هایی مانند چادر ملو، ملی مس و گل گوهر وجود دارد که باید هزینه راه سازی را پرداخت کنند؟ سود یک و نیم درصد فروش این معادن ذکر شده می‌تواند تمام جاده‌های ایران را با طلا فرش کند. اما سوال اینجاست مگر چقدر محصول تولید می‌شود که بخواهند عوارض تخریب جاده را بگیرند؟ شرکت ملی مس سالانه ۳۰۰ هزار تن تولید می‌کند و بار آنها تا قبل ازکاتد شدن از معدن خارج نمی‌شود چرا باید برای ۳۰۰ هزار تن که در سال تولید می‌شود  یک و نیم درصد سود خود را بابت راه سازی و عوارض جاده‌ای به دولت بدهد؟

این تصمیمات از روی جو زدگی گرفته می‌شود که هرچه معدندارها تولید می‌کنند باید گرفته شود و به جیب دولت ریخته شود که نتیجه‌ای جز تعطیلی معادن هم ندارد.

عضو انجمن سرب و روی با بیان اینکه این تصمیمات بدون کار کارشناسی شده گرفته می شود، گفت: این تصمیمات از روی جو زدگی گرفته می‌شود که هرچه معدندارها تولید می‌کنند باید گرفته شود و به جیب دولت ریخته شود و نتیجه‌ای جز تعطیلی معادن هم ندارد. عوارض نیم درصد از صادرات برای تامین مالی و حمایت از دانش بنیان‌ها از معادن گرفته می‌شود. باید گفت دولت اگر می‌خواهد منابع دانش بنیان را تامین کند خودش این نیم درصد را پرداخت بکند و یا به آنها وام بدهد چرا باید از جیب دیگران برای دانش بنیان‌ها هزینه نماید؟

قوانینی در مقابله با معدنکاری | چرا بار مجاز برای جاده و زیر سازی آسفالت غیر مجاز عوارض بدهد؟ فرق مواد معدنی با موزاییک و تیر و آجر چیست؟

قوانین برای شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی ضد معدنکاری است!

در پایان این فعال معدنی خاطر نشان کرد: دولت حتی قانون را در حقوق دولتی معادن رعایت نمی کند. اگر قانون وسط باشد نباید حقوق دولتی برای تمام معادن یکی باشد. در قانون میزان باطله برداری، میزان برداشت واقعی، دسترسی به جاده و ... آمده که همه در میزان برآورد حقوق دولتی معادن محاسبه می شود، اما دولت توجهی نمی کند و نرم افزاری که نوشته شده را 3 سال است، اجرا نمی کند. معادن کوچک در فشار هستند و این قوانین برای شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی ضد معدنکاری است.

برچسب ها: #صنایع معدنی #مواد معدنی حقوق دولتی معادن مجلس و دولت عوارض مالیات دانش بنیان معدنکاران معادن کوچک مقیاس تسهیلات شرکت های کوچک استان های صاحب معدن
ارسال نظر
آخرین اخبار