به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ جدیدترین قربانی این پدیده نامیمون فیلم «سگبند» است. دومین فیلم کارنامه مهران احمدی در مقام کارگردان- که در تعطیلات نوروزی امسال پرفروشترین فیلم روی پرده سینماهای ایران بود و توانست در حدود بیست و پنج میلیارد تومان به دست آورد...
سگبند» در بساط قاچاقچیان» در یکی دو روز اخیر رسانهها خبر از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم سینمایی «سگبند» دادند. فیلمی که با فروش بیست و پنج میلیارد تومانیش توانست عنوان پرفروشترین فیلم اکران نوروزی سینماها را به خود اختصاص دهد. این فیلم که به رغم گذشت بیش از یک ماه از آغاز نمایش عمومیاش همچنان بیشتر و بهتر از دیگر فیلمهای روی پرده میفروخت، از یکی دو روز گذشته در سایتها و کانالهای تلگرامی عرضه غیررسمی فیلمهای سینمایی منتشر شده است. اتفاقی که قطعا روی فروش این فیلم در سالنهای سینما نیز تاثیر خواهد گذاشت...
یک معضل دیرینه البته تنها «سگبند» نیست که طمع قاچاقچیان را به جوش آورده. در همین دو ماه اخیر این اتفاق برای چند فیلم دیگر هم رخ داده است. اولی فیلم «علفزار» بود که همزمان با برگزاری دوره چهلم جشنواره فجر یک نسخه پردهای از این فیلم- که احتمالا در سینماهای جشنواره ضبط شده شود- به بازار آمد. با این حال این نسخه چون کیفیت قابل قبولی نداشت، خیلی زود از دور خارج شد و آسیب چندانی به «علفزار» وارد نیاورد.
در میان فیلمهای اکران شده حال حاضر هم علاوه بر «سگبند» این اتفاق برای برای دو فیلم «روز صفر» و «عنکبوت» هم رخ داده است» که به عنوان فیلمهای اکران نوروزی امسال در کانالهای تلگرامی دارند دست بهدست میشوند. اولی یک فیلم اکشن موسوم به استراتژیک به کارگردانی سعید ملکان با بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی است و دومی هم فیلمی به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد با بازی محسن تنابنده و ساره بیات درباره سعید حنایی، قاتل زنجیرهای زنان مشهد در دهه هفتاد- که فیلمش این روزها مورد توجه منتقدان و سینمادوستان قرار گرفته بود.
اتفاقاتی که در زمینه قاچاق فیلم در سینمای ایران میافتد، بیش و پیش از هر چیزی حکایت از این دارد که نباید به وعدههای مدیران فرهنگی درباره برخورد با پدیده شوم قاچاق امیدوار بود. همانطور که وعدههای مسعود نقاشزاده و محمد خزاعی در روز پایانی جشنواره چهلم فجر بعد از قاچاق فیلم «علفزار» مبنی بر پیگیری این ماجرا هم به جایی نرسید و در دو ماه بعد از آن شاهد قاچاق سه فیلم دیگر شدیم که یکیاش پرفروشترین فیلم اکران بود، دومی استراتژیکترین و تبلیغاتیترین فیلم و سومی هم بحثانگیزترین فیلم اکران نوروزی.
روندی که میتواند به خوبی عمق و ابعاد ماجرای قاچاق فیلمهای سینمای ایران را نشان دهد!