۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
تعداد بازدید: ۱۹۸۹۱۶
مهدی خطیبی مدیر عامل ایران خودرو گفت: مسائلی در رابطه با مافیای خودرو مطرح می شود، سوال من این است که مافیای خودرو کیست و کجاست؟
کد خبر: ۱۲۷۹۷

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در مراسم بازدید خبرنگاران از خطوط تولید این شرکت خودروسازی گفت: مسائلی در رابطه با مافیای خودرو مطرح می شود، سوال من این است که مافیای خودرو کیست و کجاست؛ آنها که این مسائل را مطرح می کنند بگویند که مافیای خودرو کیست و به ما نشان دهند.

اگر سخنان  آقای مدیر عامل را به عنوان نشانه پاک بودن صنعت خودرو (که بهتر است بخوانیم کارخانه‌داری خودروسازان چرا که قطعا آنچه که پس از چند دهه نتواند به خودکفایی در رفع نیازها و تولیداتش برسد صنعت نمی‌باشد و صرفا یک کارخانه داری است که گاه به فرانسه و گاه به چین وابسته است)، و یا اینکه به تمسخر گرفتنن مسائل مطرح در باب مافیای خودرو در نظر بگیریم، این سوال مطرح است که مافیای خودرو کیست؟ و چگونه می‌توان آن را شناخت؟

برای پاسخ به این پرسش گاه مطرح می‌شود، آنانی که مانع واردات خودرو ارزان به کشور می‌شوند و صرفا به دنبال واردات خودوروهای لوکس هستند و آنانی که بدون هیج محدودیتی در قرعه کشی‌ها ثبت نام می‌کنند و ناباورانه تمام ثبت نامی‌های آنها از قرعه کشی خارج می‌شود، مافیای خودرو هستند. این سخنان هر چند ابهامات بسیاری در باب مافیای خودرو به همراه دارد که در بیانی روان تر چند نکته مهم در باب مافیای خودرو و جایی که قرار دارند قابل طرح است.

در حالی که به طور معمول افزایش حقوق کارگران و به تبع آن گرانی‌های متعدد در بخش‌های مختلف در ماه اول سال روی می‌دهد اما خودروسازان هر سه ماه یک بار برای خود فرایند قیمت گذاری جدید را صورت می‌دهند و محور ادعایی آنها نیز افزایش هزینه‌های تولید است. این هزینه‌ها در شرایطی که در ابتدای سال حقوق کارگران مشخص و هزینه‌ها تعیین شده است برای گرانی ابتدای سال خودروسازان تا حدودی قابل پذیرش است اما در گرانی دوره‌های بعدی این امر عملا توجیهی ندارد.

در حالی خودروسازان بهانه‌های قابل توجهی را برای تحقق این خواسته خود مطرح می سازند. نخستین بهانه افزایش قیمت دلار است که به صورت خودجوش و ناگهانی در نزدیکی زمان اعلام افزایش قیمت خودروسازان در بازار سر به فلک می‌کشد و هم زمان نیز خودروسازان واردات قطعه با ارز آزاد را مطرح می‌کنند که به بالاترین نرخ بازار است.

دوم آنکه همزمان با این روند خودروسازان با انبوهی از خودروهای در پارکینگ خاک خورده مواجه می‌شوند که گفته می شود کمبود قطعه دارند و این کمبود هم به خاطر کمبود نقدینگی و تحریم‌هاست که نتیجه این دپو نیز افزایش قیمت خودرو در بازار است که نسخه مقابله با آن نیز بالا رفتن قیمت کارخانه‌ برای پایین آوردن سود دلالان بازار آزاد عنوان می‌شود.

سوم آنکه همزمان خودروسازان آماری از انبوه زیان انباشته و البته بدهی های کلان به قطعه سازان منتشر می‌کنند و قطعه سازان نیز به صورت خودجوش خواستار مطالباتشان می شوند.

چهارم آنکه همزمان با این فرایند خودروسازان افزایش قیمت و پرداخت طلب قطعه سازان را مطرح می ‌سازند و جالب توجه تر آنکه خودروسازان اذعان می‌کنند که کیفیت قطعه‌های تولیدی پایین است و البته راهکار آن نیز افزایش قیمت‌ خودرو برای پرداخت زودتر طلب قطعه سازان عنوان می‌شوند.

پنجم آنکه شرط واردات خودرو ،صادرات خودرو و یا قطعه‌های آن است که در عمل صرفا این خودروسازان هستند که می توانند خودرو وارد کنند در حالی که آنها با عنوان حمایت از تولید داخل و دلسوزی برای کارگر ایرانی از انجام این کار خودداری کرده و به آوردن خودروهای لوکس بسنده می‌کنند.

ششم آنکه در برابر مطالبه مردم و مسئولین برای ارتقای کیفیت، خودروسازان وعده سالهای بعد را می‌دهند و البته عنوان می‌کنند که افزایش قیمت راهکار تحقق این کار است در همین حال ارتقای کیفیت از نظر خودروسازان نه بهبود کیفیت تولیدات بلکه خارج کردن یکی دو مدل خودرو از چرخه تولید است و سایر مدل‌ها به همان سبک گذشته بی‌کیفیت تولید می‌شوند.

و نکته پایانی آنکه وقتی در تصادفی مانند بهبهان ۵۹ خودرو تصادف می کنند بی آنکه کیسه هوای آنها باز شود، بخش فنی خودروسازان دلیل این امر را درست نبودن زاویه و سرعت تصادف عنوان می‌کنند و البته اجازه تحقیقات مستقل به بخش‌های نظارتی همچون راهنمایی و رانندگی برای عیب یابی این وضعیت را نمی‌دهند و با عنوان رانت مافیای واردات کیسه هوا کلا مسیر تحقیقات را منحرف می‌سازند.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که خودروسازان چند دهه است که از نفوذ خود استفاده کرده و ساخت مرکز سنجش ایمنی خودرو خودداری کرده و سالانه به صورت انتخابی چند خودرو را به خارج ارسال کرده و البته پول اعزام خودروها به خارج را روی تمام محصولاتشان محاسبه و از مردم دریافت می‌کنند.

با توجه به مسائل مطرح شده و این حقیقت که هیچ نهاد نظارتی توان بازخواست خودروسازان را ندارد و حتی گفته رئیس جمهور مبنی بر لزوم تغییر رفتار خودروسازان روی زمین می‌ماند و به هیچ انگاشته می‌شود، در پاسخ به صحبت آقای مدیر عامل ایران خودرو که به دنبال مافیای خودرو می‌گردد می‌توان به این جمله بسنده کرد: آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم ، یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم ./اقتصاد خودرو.

برچسب ها: ایران خودرو مافیای خودرو خودروسازان واردات خودرو صنعت خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار