۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
تعداد بازدید: ۹۸۸۵۷
خطوط در روزجهانی رادیو تحلیل می‌کند: نقش و جایگاه جامعه‌شناختی رادیو از زبان جامعه‌شناس برجسته رسانه
از نظر بسیاری در روزگار رسانه‌های مدرن شاید رادیو نقش و نفوذ و جایگاه خود را از دست داده باشد و تنها به عنوان رسانه‌ای نوستالژیک و خاطره‌ساز در حاشیه رسانه‌های دیگر به ادامه فعالیتش مشغول باشد. با این حال بسیاری از کارشناسان به چنین چیزی باور ندارند.
کد خبر: ۱۲۸۰۶

رادیو یعنی انقلاب!
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ داور شیخاوندی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره نقش جامعه‌شناختی رادیو می‌گوید که این رسانه مظهر یک انقلاب بزرگ ارتباطی است. به باور این جامعه‌شناس؛ رادیو رسانه‌ای است که ورود یک جامعه به یک عصر جدید را اعلام کرده و از دیدگاه جامعه‌شناسی نیز در قالب جامعه‌شناسی ارتباطات این نقش را ایفا می‌کند.
در واقع نقش و اهمیت رادیو از نظر این کارشناس رسانه در این است که عملا یک ارتباط بین گویندگان نامعین و متفکران نامعین و شنوندگان نامعین در مقیاس فراگیر در سراسر جهان امروز به وجود آورده است. رسانه‌ای که با پیام‌هایش بسیاری از دیوارهای مرئی و نامرئی را شکسته و پیام‌های انبوهی داده- و جوامع زیادی را به سوی پیشرفت و توسعه هل داده است.
نقش جامعه‌شناسی رادیو
اما این که رادیو در جامعه و دوران فعلی چه نقش جامعه‌شناختی خاصی می‌تواند بر عهده داشته باشد، باید گفت که نقش جامعه‌شناسی رادیو در یک حوزه نیست و این رسانه در واقع در حوزه‌های مختلف ایفای نقش می‌کند. از جمله در حوزه اوقات فراغت، در حوزه آموزش و پرورش و نیز در حوزه انقلاب. این جامعه‌شناس با یادآوری انقلاب اسلامی ایران و دیگر انقلاب‌های قرن ۲۰ به نقش مهم رادیو از نظر بسیج مردم و به میان کشیدن آنها و البته ادامه و استمرار مبارزات سیاسی و موفقیت‌های انقلابی اشاره کرده و نقش حیاتی رادیو را در این حوزه‌ها مورد تاکید دوباره قرار می‌دهد.
داود شیخاوندی با نقل صحبتی منتسب به تروتسکی انقلابی مغضوب اتحاد جماهیر شوروی که ظاهرا بعد از شکست خوردن از استالین و مجبور شدن به فرار از روسیه گفته بود که اگر رادیو را در دست داشت شکست نمی‌خورد!، بر اهمیت فزاینده رادیو تاکید کرده و می‌گوید که این رسانه در نهایت باعث کوچک‌تر شدن دنیا شده، و خود این هم باعث شده رادیو به جایی رسد که در اقصی نقاط جهان حتی در میان کویرها و جنگل‌های دور و انبوه نیز شنوندگانی داشته باشد.
در مرور تاریخ پیشرفت رادیو، از منظر این کارشناس، اگر چه ایجاد رادیو خود یک انقلاب بزرگ بود، اما اختراع رادیو ترانزیستوری یک انقلاب مجدد یا به عبارت بهتر یک انقلاب در انقلاب بود. اتفاقی که با کوچک شدن رادیو افتاد این بود که روستاییان و ایلاتی‌های دور افتاده هم به کانون‌های نامریی فرستنده‌های رادیو وصل شدند و تحت تاثیر جهان امروزین قرار گرفتند...

برچسب ها: رادیو ایران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رادیو برنامه رادیویی
ارسال نظر
آخرین اخبار