۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید: ۲۲۱۳۴۸
گزارش خطوط از وضعیت داروهای کرونایی در کشور؛
دارو ماده‌ای است که برای پیشگیری، تشخیص و یا درمان یک بیماری مصرف می‌شود. قطعا مصرف آن اثر درمانی دارد، اگر چه اثر مضر نیز می‌تواند داشته باشد. اگر بیمار مقدار دارو را از حد معینی کمتر کند، بی‌اثر خواهد شد و اگر از حد معین آن بیشتر شود، اثرات سمی در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۷۹۱۰

داروی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد!/ در زمینه بیماری کرونا با کمبود دارو مواجه نیستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌خطوط؛ در تحقیقات جهانی انواع داروها و درمان‌ها برای بیماری کووید ۱۹ مطرح شده که به برخی از آن‌ها توصیه شده و برخی نیز توصیه نشده است، بر‌اساس این دستورالعمل در مورد بیماران سرپایی که نیاز به بستری در بیمارستان را ندارند، درمان با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال توصیه شده که برای جلوگیری از موارد حاد بیماری قابل استفاده است و این بیماران به هیچ‌وجه نیاز به دگزامتازون یا داروهای مشابه با آن را ندارند.

برای درمان کرونا تا‌کنون از داروهای مختلفی استفاده شده است. در روزهای اول بیماری، که بیمار علائم خفیفی دارد و هنوز دچار علائم تنفسی نشده، می‌توان درمان را با داروهای مسکن شروع کرد، همچنین مصرف برخی ویتامین‌ها همانند: ویتامین D و C به بیمار کمک می‌کند و بهتر است بیماران غذاهای پر پروتئین‌دار، پتاسیم‌دار و لبنیات مصرف کنند. ضمناً آنتی‌بیوتیک‌ها فقط باکتری‌ها را درمان می‌کنند، بنابر‌این برای درمان این ویروس بی‌تأثیرند‌. دکتر «بهمن صبور» که رییس انجمن داروسازان تهران است، در این باره به خبرنگار خطوط  می‌گوید: «داروی خاصی که بتواند بیماری کرونا را به طور قطعی درمان کند، وجود ندارد. اکثر داروهایی که در این نوع بیماری مصرف می‌شود، جنبه علامت-درمانی دارد یعنی بیمار وارد فاز هرنوع از این بیماری شود، مصرف همان نوع دارو برایش تجویز می‌شود.»

کمبود دارو

چرا در بعضی مقاطع با کمبود دارو مواجه هستیم؟ پرسشی که «بهمن صبور» در پاسخ به آن می‌گوید: «وزارت بهداشت چند عدد دارو معرفی کرده که در درمان بیماری کرونا قابلیت استفاده را دارد.» وی افزود: «در بعضی مقاطع که ما به بحران می‌رسیم، به دلیل این است که مصرف کشور یک مصرف محدودی است در مورد داروی خاص که به دلیل بیماری کرونا این مصرف چند برابر می‌شود. مثلا در فاز حاد کرونا که بیماران دچار التهاب‌های‌شدید ریوی می‌شوند بعضی از داروها وجود دارد، که در درمان بعضی از بیماری‌های خاص هم مصرف می‌شود. در این‌جور مواقع ما دچار کمبود دارو می‌شویم.» دارو‌ساز تهران در ادامه گفت: «با توجه به تحقیقات به‌ دست‌آمده در موج قبلی کرونا با کمبود دارو مواجه نشده بودیم.»

داروی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد!/ در زمینه بیماری کرونا با کمبود دارو مواجه نیستیم

داروی گیاهی برای درمان بیماری کرونا

 «دکتر صبور» در مورد تاثیر داروی گیاهی در درمان کرونا نیز گفت: «دارو وجود دارد، ولی همه‌ی آن‌ها ادعایی‌ست که ثابت نشده است. حتی وزارت‌بهداشت هم این موضوع را تایید نکرده است.» وی معتقد است: «باتوجه به داروهایی که وزارت بهداشت تایید کرده، در حال‌حاضر با کمبود دارو در زمینه بیماری کرونا مواجه نیستیم. البته شاید یک پزشکی خارج از این پروتکل، با تشخیص خودش دارویی را تجویز نماید که در فهرست رسمی دارویی ایران نباشد یا دارو برای بیماران خاصی استفاده شود. مثلاً برخی از پزشکان برای بیمارانی که دچار بیماری‌های حاد می‌شوند، آی‌وی‌آی‌جی می‌نویسند، که این نوع دارو در درمان کرونا به هیچ عنوان قابل مصرف نیست. به دلیل‌اینکه این دارو فقط برای بیماران خاص که دارای پرونده هستند تجویز می‌شود، و پرونده بیمار هم باید بیمه تایید کند تا این دارو به بیمار تعلق گیرد.»

علت موضوعی که داروی قطعی برای درمان بیماری کرونا وجود ندارد؛ چیست؟

این داروساز در جواب این پرسش که علت این که داروی قطعی برای درمان بیماری کرونا وجود ندارد؛ چیست؟ گفت: «ویروس کرونا به شکلی که، دائم در حال تغییر است. نمی‌توانیم بگوییم که این دارو صددرصد در درمان کرونا موثر است، چون این ویروس بیش از ۵ تا ۶ بار با علائم مختلفی تغییر شکل داده است. و نمی‌توانند برای این ویروس دارویی تهیه کنند، چون اگر تهیه کنند، امکان دارد یک یا دوماه بعد ویروس تغییر شکل بدهد، در‌نتیجه کارایی اون دارو تا حد صفر پایین می‌آید. علل اصلیش به خاطر ماهیت ویروسی بودن این نوع بیماری است.»

برچسب ها: آخرین آمار کرونا قله کرونا سازمان غدا و دارو مافیای دارو
ارسال نظر
آخرین اخبار