۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۲۵۳۷۸۴
روانشناس بالینی گفت: برخی بیماران قلبی و دیابتی قبل از ابتلا در معرض فشار‌های روانی شدید یا اضطراب بودند.
کد خبر: ۱۷۹۲۳

معصومه آخوندی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره تاثیر آسیب‌های روانی برتشدید بیماری‌های گوارشی، گفت: ذهن و بدن از هم جدا نیستند و کاملا در هم تنیده هستند به عبارتی می‌توان گفت ذهن و بدن با هم سیگنال‌های زیادی رد و بدل می‌کنند.

درد‌های گوارشی تنها ریشه پزشکی ندارد/ ایجاد دیابت و بیماری‌های قلبی با اختلال روانی
وی ادامه داد:هر اختلال روانی یا بعضی بیماری‌های جسمی می‌توانند تحت تاثیر اضطراب و استرس (فشار روانی) قرار گیرند یا ایجاد شوند و این در حالی که عوامل روانی و تنش‌ها می‌توانند به دو صورت افراد را در گیر کنند و از جمله بیماری‌های روان تنی یا اختلالات سایکوسوماتیک می‌شوند.
آخوندی افزود: گاهی دیابت، بیماری‌های قلبی، MS، فشار خون بالا، تنگی نفس و.. با آسیب‌های روانی ارتباط پیدا می‌کنند و این در حالی که این بیماری‌ها مزمن و واقعی هستند بدین معنا که فرد در یک وضعیت پزشکی قرار می‌گیرد و پزشک می‌تواند آن‌ها را مهار یا درمان کند.

درد‌های گوارشی تنها ریشه پزشکی ندارد/ ایجاد دیابت و بیماری‌های قلبی با اختلال روانی
وی ادامه داد: اختلالات سوماتیک سمپتوم، اضطراب بیماری، تبدیلی، ساختگی، درمان پذیر هستند و درمان توسط روانپزشک یا روانشناس صورت می‌گیرد.
آخوندی افزود: اگر در مراکز درمانی افرادی را مشاهده کردید که درد شدید مفاصل، قفسه سینه، درد معده یا دل درد را تجربه می‌کنند، اما در بررسی‌های پزشکی هیچگونه تشخیصی نگرفته اند و عارضه‌های بدون توضیح داشتند وقت آن رسیده که به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنندزیرا ممکن است با یکی از اختلال‌های مرتبط با روان سر و کار داشته باشیم هر چند ممکن است به دکتر_شاپینگ روی آورند. بدین معنا که بیمار این دکتر و آن دکتر می‌رود تا دکتر مورد پسند خود را بیابد (دکتر حرف او را تایید کند و بگوید مریض است).
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: اما مشکل اصلی اینجاست که، چون مبتلایان درد را تجربه کرده اند اختلال را انکار می‌کنند و باز هم برای درمان به دنبال راه حل پزشکی می‌گردند.
وی ادامه داد: به طور کلی چه افرادی که از بیماری روان تنی (همان بیماران واقعی که به دلیل عوامل روانی بیمار شده اند) و چه افرادی که بدون آسیب عضوی دردی را تحمل می‌کنند باید تحت روان درمانی قرار بگیرند.

درد‌های گوارشی تنها ریشه پزشکی ندارد/ ایجاد دیابت و بیماری‌های قلبی با اختلال روانی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: از آنجایی که علاوه بر نقش وراثت مشکلات مالی، خانوادگی، تغییر شغل، تغییر محل زندگی، امتحان، از دست دادن‌های عاطفی و... می‌تواند ماشه چکان این مشکلات باشد حمایت‌های خانواده می‌تواند نقش پررنگی در پیشگیری و درمان داشته باشد.

وی افزود:نقش خودِ فرد در یادگیری کنار آمدن با فشار‌های روانی و الگو‌های فکری سالم در جلسات روان درمانی همراه با دارو درمانی در صورت صلاحدید متخصص حائز اهمیت است.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی یادآورشد: برخی افراد درد شدید مفاصل، قفسه سینه، درد معده یا دل درد را تجربه می‌کنند، اما در بررسی‌های پزشکی هیچگونه تشخیصی نگرفته اند.

برچسب ها: روانشناسی روان شناسی بدن اضطراب بیماری ام اس بیماری های قلبی و عروقی اختلال روانپزشکی سلامت روان
ارسال نظر
آخرین اخبار