۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
تعداد بازدید: ۱۰۴۱۴۱
یک کارشناس اقتصادی گفت: با راه‌اندازی سامانه مودیان و استفاده همه اصناف از دستگاه پوز، چشم‌انداز مالیاتی بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد که واقعاً می‌تواند حجم مالیات‌ستانی کشور را در تا سه برابر حجم فعلی افزایش بدهد؛ آن هم بدون اینکه فشار غیرمتعارفی به اقشار جامعه بیاورد.
کد خبر: ۱۹۵۱۹
نویسنده : مجتبی آزادیان

سامانه مودیان می‌تواند حجم مالیات‌ستانی کشور را تا سه برابر افزایش دهد

لطفعلی بخشی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اشاره به راه‌اندازی سامانه مالیاتی در خصوص اثرات راه‌اندازی این سامانه در ایجاد شفافیت و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار کرد: فرار مالیاتی در هیچ کشور دنیا نمی‌تواند به صفر برسد؛ ولی شدت و ضعف هم دارد، ما در ایران فرار مالیاتی خیلی گسترده‌ای داریم.

وی افزود: البته در سال‌های اخیر در مورد شبکه‌سازی و شناسایی مودیان مالیاتی در کشور تقریباً شاهد یک جهش بزرگ بوده‌ایم، ولی هنوز در دریافت مالیات تمیز و پوشش تور‌های مالیاتی خیلی عقب هستیم و به ویژه یکی از این عقب‌ماندگی‌ها در شبکه اصناف کشور است. واقعاً خیلی از اصناف پول بسیار خوبی درمی‌آورند و درامد بسیار بالایی دارند؛ اما حجم مالیاتی که اصناف می‌پردازند در مقایسه با حجم مالیاتی که کارمندان دولت می‌پردازند بسیار بسیار پایین‌تر است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سامانه مودیان می‌تواند این معضل را تا حد بسیار زیادی برطرف و آن را تصحیح کند و به سمت و سوی شبکه سالم ببرد؛ جایی که همه در شبکه مالیاتی مشارکت داشته باشند و فرار مالیاتی کاهش یافته است.

بخشی توضیح داد: موضوع بسیار مهم و اساسی این است که به طور مثال ما اصناف را وادار کنیم که در سامانه مودیان اطلاعات خود را ثبت کنند و دستگاه پوز داشته باشند و از آن طریق عمل کنند، این کار بسیار بزرگی است؛ متأسفانه دستگاه‌های پوز در زمانی بی‌محابا پخش شد و موجب سوءاستفاده‌های کلانی شد.

وی اضافه کرد: البته دولت سیردهم قصد دارد آب رفته را به جوی بازگرداند و خیلی خوشحال شدم که خبر قطع شدن پوز‌های خارج از کشور را شنیدم، البته به طور کامل قطع نشده‌اند؛ ولی حداقل بسیاری از آن‌ها قطع شدند.

این کارشناس حوزه اقتصاد بیان کرد:، ولی اگر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موجب شود که و اصناف، پزشکان و ... از پوز استفده بکنند، یک چشم‌انداز مالیاتی بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد که واقعاً می‌تواند حجم مالیات‌ستانی کشور را در تا سه برابر حجم فعلی افزایش بدهد؛ آن هم بدون اینکه فشار غیرمتعارفی به اقشار جامعه بیاورد.

بخشی متذکر شد: چند زیرساخت در کشور انجام شده است که واقعاً نشان دهنده این موضوع است که در دستگاه دولت کارشناسان بسیار شریف و خوش‌فکری داریم که پایه‌هایی را نصب کرده‌اند که شاید خیلی‌ها حتی مشتاق به انجام این کار هم نبودند؛ ولی این پایه‌ها به مرور شکل گرفته است.

وی افزود: به طور مثال اینکه کد ملی به هر نفر بدهیم، یک شاهکار است، آن هم در کشوری در مقیاس ایران، اکنون هر ایرانی یک کد ملی دارد و اینکه به شرکت‌ها کد یگانه بدهیم، شاهکار دیگری بود که دولت انجام داد و این دو کد ملی و کد شرکت‌ها مبنای عظیمی را برای مالیات‌ستانی درست می‌کند و گام به گام هم این دو به مرور کامل‌تر و بهتر شدند و به طور مثال کسی نمی‌تواند حساب باز کند و کد ملی نداشته باشد و با این سیستم شبکه بانکی، به راحتی می‌توانید اطلاعات همه افراد را شناسایی کنید و اسناد مالکیت را با کد ملی شناسایی کنید، البته در مقابل این اقدامات مقاومت زیاد است.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به همین راحتی با یک کد ملی می‌توانید اطلاعات بانکی، ملکی و خودرویی، درآمدی و ... هر شخص را شناسایی کنید. همان‌طور که می‌دانید در مالیات‌ستانی، معروف است که کارمندان دولت بهترین مالیات‌دهنده هستند؛ چراکه تمام پرونده‌شان در اختیار دولت است و دولت اشراف اطلاعاتی دارد؛ ولی کد ملی و کد یگانه‌ای که شناسه ملی شرکت‌هاست ما را به سمت و سویی می‌برد که کم کم دولت یا دستگاه مالیات‌ستانی کاملاً به دارایی و درآمد هر نفر اشراف داشته باشد و دیگر از این لحاظ مشکلی وجود نخواهد داشت.

بخشی تشریح کرد: البته موضوع فساد در دستگاه مالیات همیشه وجود داشته و در تمام آن مواردی که ممیز با مودی رودررو می‌شد، خالی از فساد نبوده است و سامانه مودیان با حذف تقابل رودررو و الکترونیکی شدن، بسیار موجب شفاف شدن و عدالت مالیاتی خواهد شد و امیدواریم روزی فرار مالیاتی به صفر برسد.

برچسب ها: سامانه مودیان سامانه مودیان مالیاتی فرار مالیاتی شفافیت مالیاتی مالیات ستانی
ارسال نظر
آخرین اخبار