۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
تعداد بازدید: ۱۰۹۱۸۴
گزارش خطوط از ورود علم نورومارکتینگ به ایران
«نورومارکتینگ»، اصطلاحی که امروزه در محافل اقتصادی زیاد شنیده می‌شود. در واقع این اصطلاح اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط برنده جایزه نوبل، مطرح شد.
کد خبر: ۱۹۷۵۶
نویسنده : محدثه عزیزی

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ همه ما افراد در زندگی کلمه بازاریابی را شنیده‌ایم. بازاریابی فرایند برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌هایی در زمینه کسب‌و‌کار است. اما آیا تا حالا واژه نورومارکتینگ را شنیده‌اید؟ بدانید که نورومارکتینگ همان بازاریابی است، اما از علم نورومارکتینگ چه استفاده‌ای می‌شود؟ برای اطلاعات بیشتر در این زمینه خبرنگار سلامت خطوط گفت‌وگویی با محمدحسین خسروی، پزشک، پژوهشگر و دانش دکترای نوروساینس داشته است.

علم نورومارکتینگ / دستیابی به مغز انسان با نورومارکتینگ

خسروی در این باره می‌گوید: نورومارکتینگ از ترکیب دو واژه انگلیسی، نورون به معنی عصب و مارکتینگ به معنای بازاریابی تشکیل شده است، ما از ابزار‌های پژوهش برای بازاریابی استفاده می‌کنیم. در واقع در این مسئله، علم نوروساینس به علم مارکتینگ یا بازاریابی کمک می‌کند. بازاریابی در دنیای امروز بخش پراهمیتی از کسب‌کار‌ها را تشکیل می‌دهد.

چگونه احساس شد که نوروساینس باید به علم مارکتینگ یا بازاریابی کمک کند؟

محمد‌حسین خسروی در پاسخ به این پرسش، مطرح کرد: بازاریابان برای انجام تحقیقات بازار، با مشتریان مصاحبه و نظرات آن‌ها را درباره محصول، قیمت و تنوع میپرسند، اما مشکل این بود که، وقتی از مشتری سوال و نظر آن‌ها را در رابطه با محصول می‌پرسیدند، پاسخی که از مشتری دریافت میکردند، لزوما پاسخ اصلی نبود.

به نتیجه دلخواه نرسیدن شرکت‌ها

به گفته‌ی محققان، شرکت‌ها طبق نظرسنجی مردم، تنوع محصول و قیمت آن را عوض می‌کردند، اما باز نیز به اون نتیجه دلخواه نمی‌رسیدند. در این صورت محققان متوجه شدند که، مشتریان پاسخ صحیح ارائه نمی‌دهند. در واقع گفتار مشتری برحسب تصمیم‌گیری آن متفاوت است.

خسروی در خصوص عملکرد مغز واقعیت‌هایی را ارائه داد، در مغز یک بخش ارادی یا خودآگاه و یک بخش غیراردای یا ناخودآگاه نیز داریم. بخش ارادی موقع یک‌سری مسائل مانند حل مسئله ریاضی یا جواب دادن به سوالات چهارگزینه‌ای، فعال می‌شود. اما فعالیت بخش غیراردای دست خود فرد نیست مانند نفس کشیدن.

علم نورومارکتینگ / دستیابی به مغز انسان با نورومارکتینگ

این پژوهشگر طبق مطالعات انجام‌شده ادامه داد، مطالعات نشان داده که بیشتر تصمیم‌گیری انسان‌ها در همه انواع و ابعاد و در همه موضوع‌ها توسط بخش ناخودآگاه یا غیرارادی مغز انجام می‌شود.

دسیژنوروساینس

خسروی با تاکید بر اهمیت این قضیه، حیطه‌ای را در نوروساینس به اسم دسیژنوروساینس یا نوروساینس تصمیم‌گیری نام برد تا متوجه شویم که تصمیم‌گیری در مغز به چه صورت اتفاق می‌افتد؟

وی می‌دانست با ابزار‌هایی مثل پرسش‌نامه، مصاحبه و نظر‌سنجی نمی‌توان به قسمت ناخودآگاه مغز دسترسی پیدا کرد بنابراین با کمک ابزار‌هایی که در نوروساینس و علم اعصاب داریم مانند دستگاه آم‌آر‌آی، نوار‌مغزی و ردیاب‌های چشمی میتوانیم افراد را تحت مطالعه قرار دهیم تا به پاسخ‌های واقعی مغز دسترسی پیدا کنیم.

طبق گفته‌ی این پژوهشگر، یکی از جا‌هایی که نورومارکتینگ‌ می‌تواند نقش داشته باشد. آگهی‌های تبلیغاتی است. در این قسمت محققان، قسمتی از آگهی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارند و میزان فعالیت مغزشون، توسط دستگاه نوار مغز به صورت امواج مشخص می‌شود و محققان متوجه می‌شوند که این آگهی از تأثیرگذاری بالایی برخوردار است.

خسروی با تاکید کردن بر عملکرد نورومارکتینگ، ادامه داد در واقع نوروساینس جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش تبلیغات موثر از علم نورومارکتینگ بهره برده است.
این پژوهشگر و تیمش به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری در ایران، نتوانسته‌اند کار زیادی پیش ببرند و صرفا در جنبه‌های تئوری کار می‌کنند.

علم نورومارکتینگ / دستیابی به مغز انسان با نورومارکتینگ

برای از بین بردن محدودیت‌ها باید چه کار کرد؟

به اعتقاد خسروی باید اهمیت پرداختن به این موضوع برای کسب‌و‌کار‌ها تبیین شود. البته قبل از این موضوع دولت باید به نتیجه‌ی این موضوع که، آینده‌ی مدیریت کسب‌کار‌ها با علم گره خورده است، برسد. تامین سرمایه برای ورود این سخت‌افزار‌ها و دستگاه‌های پژوهشی فقط از عهده دولت بر می‌آید.

برچسب ها: علم وفناوری کسب و کار دانش بنیان تولید دانش بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار