۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
تعداد بازدید: ۸۲۶۵۹۸
گزارش خطوط به مناسبت روز جهانی چپ‌دستان؛
طبق اطلاعات به دست آمده بین ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت جوامع گوناگون، راست‌دست و درصد کمی از انسان‌ها چپ‌دست هستند. گمان می‌رود که چپ‌دست بودن ۲۵ درصد به ژنتیک و ۷۵ درصد به محیط مربوط می‌شود.
کد خبر: ۱۹۹۶۴
نویسنده : محدثه عزیزی

 علیرضا تبریزی، دکترای روانشناسی

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ از قدیم باور‌های زیادی در مورد چپ‌دست و راست‌دست بودن وجود داشته است. به باور برخی افراد، افراد چپ‌دست باهوش‌تر از افراد راست‌دست هستند، ولی برخی دقیقا برعکس آن فکر می‌کردند، برخی نیز خرافات را با باور‌های مذهبی اذغام، و می‌گفتند به دلیل طهارت گرفتن با دست‌چپ، نباید از این دست برای گرفتن قرآن، قلم و ... استفاده کرد. خلاصه که چپ‌دست بودن ماجرای پیچیده‌ای است.

چپ‌دست‌ها باهوشند؟ / باید فکری برای رفاه چپ‌دستان کرد

 

کودکان چپ‌دست

کودکان چپ‌دست طبق برخی تعاریف جز کودکان استثنائی تلقی می‌شوند، چون به نسبت عرف جامعه مستثنی هستند. شاید چپ‌دست بودن ده درصد از انسان‌های کره زمین، باعث شود واقعا این کودکان را جز استثنا‌ها به حساب آورند، اما نه به این معنا که ویژگی‌های عجیب و غریبی دارند، فقط به این معنا که متفاوت هستند و باید برای آن‌ها تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفت. کشور‌هایی که به افراد استثنائی اهمیت می‌دهند، در طراحی محصولات، چپ دست‌ها را نیز در نظر می‌گیرند.

چپ‌دست‌ها باهوشند؟ / باید فکری برای رفاه چپ‌دستان کرد

آیا تا به‌حال به مواردی از جمله؛ کشو‌های سمت‌راست میز تحریر، دکمه‌های کاربردی سمت‌راست موبایل‌ها، صندلی‌های یک‌نفره، چرخ خیاطی، ترمز‌دستی و دنده خوردو‌ها دقت کرده‌اید؟ تمامی این موارد بیشتر برای راست‌دست‌ها طراحی شده است، پس باید برای رفاه چپ‌دست‌ها فکری کرد.

هوش چپ‌دستان

تیز‌هوش و کم‌هوش بودن چپ‌دستان دو خرافه‌ای‌ست که در زمان قدیم وجود داشت. از دیدگاه روانشناسی بین چپ‌دست بودن و راست‌دست بودن از لحاظ هوشی تفاوتی وجود ندارد. پس اگر کودک‌تان چپ دست است، خوشحال به علت باهوشی یا ناراحت به علت کم‌هوشی او نشوید. هوش به فاکتور‌های متفاوتی ارتباط دارد که مرتبط با دست‌برتر نیست.

با چپ‌دستان مشهور ایرانی آشنا شوید: محسن تنابنده، هنرپیشه، کارگردان و نویسنده ایرانی لاله اسکندری، هنرپیشه زن ایرانی مهران غفوریان، هنرپیشه و کمدین ایرانی فرهاد قائمی، والیبالیست ایرانی و عضو تیم ملی والیبال مردان ایران نوشاد عالمیان، بازیکن تنیس روی میز ایرانی

غلبه‌طرفی

طبق نظریه اورتون چهار عضو در افراد باید مورد سنجش قرار گیرد: دست، پا، چشم، گوش. با این روش می‌توان فهمید که غلبه‌طرفی شخص در هر کدام از اعضا به کدام سمت بیشتر است. طبق این سنجش هر چهار عضو باید با هم هماهنگ باشند، یا همه این چهار عضو باید راست‌برتر باشند یا همه چپ. وقتی یک یا دو عضو با بقیه متفاوت باشند در حوزه یادگیری ممکن است کودک را با مشکل مواجه کند.
این مطلب قابل توجه والدینی است که عقیده دارند چپ‌دست بودن خوب است و فرزند راست‌دست‌شان را به زور چپ‌دست می‌کنند، یا برعکس.

چپ‌دست‌ها باهوشند؟ / باید فکری برای رفاه چپ‌دستان کرد

در نهایت این‌که چپ‌دستان مانند راست‌دست‌ها افراد نرمالی هستند و تنها تفاوت‌شان در غلبه‌طرفی دست است و همین موضوع باعث تفاوت آن‌ها با دیگران شده است.

برچسب ها: روز جهانی دست برتر روانشناسی
ارسال نظر
آخرین اخبار