۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
تعداد بازدید: ۵۲۵۲۵۱
تبریزی گفت: انسان‌ها احساساتی به نام احساسات اصیل دارند معمولاً غم نسبت به گذشته یک احساس اصیل است. اگر در دراز مدت غمگین باشیم بهتر است که با کمک روانشناسان از آن وضعیت بیرون بیاییم.
کد خبر: ۳۶۴۵۱

با آغاز سال جدید چطور باید شاد باشیم؟/یکی از رسالت‌های مهم روانشناسان برگرداندن شادی به زندگی آدم‌هاست/عوامل بیرونی مخل شادی هستند؟

عید نوروز بهانه خوبی برای شاد بودن است/چه کار کنیم تا علی‌رغم فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زندگی شادتر و بهتری داشته باشیم؟

یکی از رسالت‌های مهم روانشناسان برگرداندن شادی به زندگی آدم‌هاست/عوامل بیرونی مخل شادی هستند؟

دکتر علیرضا تبریزی، فارغ‌التحصیل روانشناسی عمومی و دوره دکترای روانشناسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی شادی مطرح کرد: انسان دارای احساسات متعددی است، برخی از این احساسات به زندگی ما کمک می‌کند و برخی دیگر خیر. انسان‌ها احساساتی به نام احساسات اصیل دارند معمولاً غم نسبت به گذشته یک احساس اصیل است. اگر در دراز مدت غمگین باشیم بهتر است که با کمک روانشناسان از آن وضعیت بیرون بیاییم. همچنین خشم نسبت به اتفاقی که در حال حاضر دارد رخ می‌دهد یک احساس اصیل می‌تواند باشد و نهایتاً اضطراب و ترس نسبت به اتفاقی که در آینده می‌خواهد رخ دهد یک احساس اصیل است.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین اقدامات برای سلامت روان انسان چیست؟/نشانه‌های خطر را جدی بگیریم!

عید نوروز؛ بهانه خوبی برای شاد بودن/ چه کار کنیم تا علی رغم فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زندگی شادتر و بهتری داشته باشیم؟

یکی از مهم‌ترین کارها این است که شادی‌هایمان را به خودمان نسبت دهیم، یعنی خودمان را عامل شاد بودن خود بدانیم. حتی اگر محیط بیرون جذاب نبود، در ذهن با انجام کارهایی شادی را به زندگی‌مان برگردانیم.

وجود دو دلیل عمده برای شاد بودن

تبریزی در خصوص احساس شادی گفت: شادی یکی از جذاب‌ترین و پرهیجان‌ترین احساساتی است که ما تجربه می‌کنیم و شادی در گذشته، حال و آینده همیشه یک احساس اصیل است. انسان‌ها خیلی وقت‌ها به دنبال شادی می‌گردند اما این شادی را چطور باید پیدا کنند؟ دو دلیل عمده برای شاد بودن ما وجود دارد: عوامل بیرونی و درونی. عوامل بیرونی شامل مسائلی است که در خارج از ذهن ما رخ می‌دهد مثلاً ممکن است به دلیل شرایط اقتصادی خوب احساس شادی کنیم. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در طول زندگی انجام دهیم این است که اسناد درونی انجام دهیم یعنی شروع کنیم شادی‌هایمان را به خودمان نسبت دادن یعنی خودمان را عامل شاد بودن خودمان بدانیم. باید به دنبال این بگردیم که حتی اگر محیط بیرون هم محیط جذابی نبود، در درون ذهن خود با انجام کارهایی شادی را به زندگی‌مان برگردانیم. هرچند که عوامل درونی ممکن است جای عوامل بیرونی را نگیرد اما می‌تواند تلاش خود را کند.

بیشتر بخوانید: چگونه به دیگران مهر بورزیم؟/فلسفه انسان دوستی چیست؟

وی افزود: بسیاری از ما انسان‌ها وقتی غم زیادی را با خود حمل می‌کنیم شاید از درون داریم افسرده می‌شویم و نیاز است که روی خودمان کار کنیم و یک شادمانی درونی را تجربه کنیم. احساس شاد بودن که از درون نشئت می‌گیرد لزوماً با اتفاقات بیرونی هماهنگ نیست یعنی وابسته عوامل بیرونی نیست پس می‌توانیم به روش‌های ساده در ذهنمان احساس شادی کنیم. مثلا چشم‌هایمان را ببندیم و به خاطرات خوب فکر کنیم، اینجاست که ناخوداگاه لبخند بر صورت می‌نشیند و احساس شادی می‌کنیم. هر زمانی که یاد بگیریم که با مسائل کوچک احساس شاد بودن کنیم شاید احساس شادی به زندگیمان برگردد.

عید نوروز؛ بهانه خوبی برای شاد بودن/ چه کار کنیم تا علی رغم فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زندگی شادتر و بهتری داشته باشیم؟

انسان به شکل ذاتی شاد است، اما عواملی مثلاً هیجانات منفی ما شادی را از زندگی‌مان دور می‌کند پس سعی کنیم به بهانه‌های مختلف شادی را تجربه کنیم.

رسالت مهم روانشناسان

این فارغ‌التحصیل روانشناسی عمومی ادامه داد: برای ما روانشناسان برگرداندن شادی به زندگی آدم‌ها یکی از رسالت‌های مهم است. تصور بنده این است که انسان به شکل ذاتی شاد است اما عواملی باعث می‌شود که این شادی کم شود مثلاً گاهی اوقات هیجانات منفی ما شادی را از زندگی‌مان دور می‌کند پس باید سعی کنیم به بهانه‌های مختلف شادی را تجربه کنیم. سال گذشته وزارت بهداشت میانگین سن ایرانیان را ۷۰ سال عنوان کرد اگر به طول عمر خود نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ما مدت زمان زیادی را نداریم، عمر خیلی سریع می‌گذرد پس باید تمام تلاش خود را کنیم تا از لحظه به لحظه زندگی لذت ببریم.

عوامل بیرونی مخل شادی هستند؟

برای شاد بودن باید برنامه‌ریزی کرد و منتظر نباشیم تا دیگران برای ما برنامه‌ریزی کنند، خودمان مسئول خودمان باشیم تا احساس شادی را در خود به وجود بیاریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شاد باشیم می‌توانیم بهانه‌هایی برای آن پیدا کنیم و اگر نخواهیم هم حتماً بهانه‌هایی برای شاد نبودن پیدا می‌کنیم. مثلا عید نوروز بهانه خوبی برای شاد بودن است، بهانه‌ای برای دیدن خانواده‌ها، دوست و آشنایان است و از تعطیلات آن استفاده می‌کنیم. فکر کرده‌اید که با آغاز سال جدید چطور باید شاد باشید یا چه کار کنید تا برای خود و اطرافیانتان محیط شادتری فراهم کنید؟ مسلماً عوامل بیرونی گاهی اوقات مخل هستند و نمی‌گذارند لذت ببریم و ما باید بجنگیم و تمام تلاش خود را بکنیم برای اینکه با آن مقابله کنیم، برای شاد بودن باید برنامه‌ریزی کرد و منتظر نباشیم تا دیگران برای ما برنامه‌ریزی کنند، خودمان مسئول خودمان باشیم تا احساس شادی را در خودمان به وجود بیاریم. هر چقدر زندگی را سخت بگیرید میزان شاد بودن کمتر خواهد شد. نه تنها به خودمان بلکه باید به اطرافیانمان هم کمک کنیم تا شاد بودنشان بیشتر شود. خوشبختانه وجود آدم‌ها باعث شده تا احساس بهتری نسبت به دنیا داشته باشیم، شاید با دادن توجهات مثبت به دیگران بتوانیم این حس شادی را به دست آوریم.

تبریزی در پایان گفت: از همین سال جدید فکر کنید که چه کاری انجام دهید تا علی رغم فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زندگی شادتر و بهتری داشته باشید؟ برای شاد بودن حتماً برنامه‌ریزی کنید و به دنبال آن روید.

برچسب ها: شادی هورمون شادی عید نوروز احساسات روانشناسی فشارهای اقتصادی سال جدید عوامل بیرونی روانشناسان روز جهانی
ارسال نظر
آخرین اخبار