۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
تعداد بازدید: ۱۴۶۴۹۲
براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، تعداد کل کلاس‌های درس 559 هزار و 243 کلاس و 107 هزار و 71 مدرسه برای بیش از 15 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد که 19 درصد این مدارس نیازمند تخریب، مقاوم‌سازی و بازسازی و چهار هزار کلاس سنگی برای تحصیل دانش‌آموزان باید نوسازی یا کلاس‌های مناسب جایگزین آنها شود.
کد خبر: ۲۰۳۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این آمارها نشان می‌دهد که همچنان برای مدرسه‌سازی نیازمند کمک جدی خیران و نیکوکاران مدرسه‌ساز در کشور هستیم که خوشبختانه در سال‌های اخیر کمک خیران مدرسه‌ساز به 50 درصد برای ساخت مدرسه رسیده است و این آمارها نشان از توجه جدی خیران به امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان برای ساخت مدارسی ایمن است.

هرساله بخاطر ایمنی نداشتن، وجود مدارس و تخریبی، کپری و سنگی شاهد اتفاقات ناگوار برای دانش‌آموزان هستیم که با ورود جامعه خیران و تشکیل جامعه خیران مدرسه‌ساز در کشور از سال 1371 تاکنون اقدامات مهمی صورت گرفته است و تاکنون ۱۵۰ هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شده است.

سال گذشته نیز خیران مدرسه‌ساز کشور سه هزار میلیارد تومان برای ساخت مدرسه به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در امر مدرسه‌سازی سرمایه‌گذاری کردند که همین امر نشان از توجه ویژه سرمایه‌گذاران به موضوع ساخت مدارس برای دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور دارد.

ناصر قفلی رییس جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر سرمایه و آورده خیران و نیکوکاران برای امر مهم مدرسه‌سازی رشد خوبی پیدا کرده است و همین امر، روند ساخت مدرسه را شتاب می‌دهد، از زمان شروع فعالیت جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور از سال ۷۱ تاکنون ۱۵۰ هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شده است، با این اقدام کمک فراوانی به دولت به ویژه وزارت آموزش و پرورش برای تربیت بهتر نسل آینده کشور جهت حرکت در مسیر تعلیم و تربیت می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته آورده خیران بسیار زیاد شده است به طوری که سال گذشته سه هزار میلیارد تومان خیران کمک کردند و میزان سرمایه و آورده خیران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن دو برابر افزایش یافت و دولت آورده خودش را ۳۳۰ درصد اضافه کرد، این رقم بخش عمده‌ای از طرح‌ها و پروژه‌های مدرسه‌سازی در کشور را پیش برد. بخشی از طرح‌های مدرسه‌سازی توسط خود خیر و برخی دیگر به صورت مشارکتی با دولت ساخته می‌شود.

قفلی خاطرنشان کرد: با این میزان سرمایه خیران مدرسه‌ساز و دولت برای نوسازی مدارس اقدامات خوبی صورت گرفته که در نتیجه ۴۰ هزار کلاس درس نیمه کاره در سال گذشته به سرانجام رسید و در حال حاضر میزان مشارکت آنها تا ۵۰ درصد رشد داشته است و اکنون ۴۰۰ مجمع خیران مدرسه‌ ساز در ایران فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: اکنون یک هزار خیر مدرسه ساز خارج از کشور داریم که برخی از آنها تعداد زیادی مدرسه از یک هزار تا ۵۰۰ مدرسه ساخته اند.

ساخت هر مترمربع مدرسه با هزینه 6 تا 7 میلیون تومان

سیدمحمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور نیز در این باره گفت: در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی کشور ساخت هر مترمربع مدرسه برای خیران ۶ تا ۷ میلیون تومان هزینه در بردارد که این رقم نسبت به گذشته افزایش یافته است، پیش از این هرمترمربع مدرسه سه میلیون تومان ساخته می‌شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم ایرانیان مقیم خارج از کشور با توجه در اختیار داشتن ارز بتوانند برخی از مشکلات کشور را حل کنند. اگر جامعه خیران مدرسه‌ساز از وجود ایرانیان مقیم خارج از کشور بهره‌مند شوند، می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد تا ساخت مدرسه ادامه یابد و تعهدات افزایش پیدا کند.

جعفری بزرگترین مشکل خیران مدرسه‌ساز را ثابت نبودن قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: گران شدن مصالح و تخصیص اعتبارات دولتی به جای نقد بودن به صورت اوراق، از دیگر مشکلات پیش روی خیران و نیکوکاران در عرصه مدرسه‌سازی در کشور است.

وی اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ مدرسه با ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس توسط خیران ساخته شد. ساخت این تعداد کلاس درس و مدرسه بسیار قابل تقدیر و تشکر است. به همین دلیل جامعه خیران مدرسه‌ساز هرساله کتاب خیران را منتشر می‌کند تا خدمات ارزشمند این افراد خیر و نیکوکار مستند شود.

وی تاکید کرد: خیران در همه نقاط کشور به صورت جدی فعال هستند تا مشکلات دانش‌آموزان برای حضور در مدارس مناسب حل شود، اما خیران مدرسه‌ساز بیشتر در مناطقی که مشکل دارند، متمرکز هستند تا مشکلات آنها را حل کنند.

وجود چهارهزار مدرسه سنگی در کشور

مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز پیشتر گفته است که در حال حاضر مشکل اصلی ما وجود مدارس سنگی است چون اکنون چهار هزار مدرسه یک کلاسه سنگی در مناطق عشایری و کوچرو فعال است، مساله امروز ما مساله تخریبی نیست بلکه مدارس سنگی  یک کلاسه چند پایه در مناطق عشایری است که با تعداد دانش‌آموزان زیر ۱۵ نفر فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید با کمک خیران و دیگر نهادها برای آنها فکری کنیم تا شکل دیگر مدارس جایگزین آن شود حتی ممکن است کانکس برای آنها راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه چه نوع مدرسه ای برای این دانش‌آموزان ساخته شود نیازمند همفکری خیران مدرسه‌ساز خارج از کشور هستیم  چون هیچ کمبود اعتباری برای ساخت مدارس سه یا چهار کلاسه نداریم.

رخشانی‌مهر اظهار داشت: به همین منظور از طریق بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال رایزنی و حل مشکلات کلاس‌های درس سنگی در مناطق عشایری هستیم. بخشی از این مدارس با همکاری بنیاد برکت و برخی دیگر نیز با همکاری سپاه جمع آوری و اقدامات لازم برای جایگزینی مدارس مناسب برای آنها در حال انجام است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۹ روند مشارکت خیران مدرسه‌ساز متغیر بود تا سال ۹۶  با رشد تصاعدی همراه است و در سال ۹۹ به سه هزار میلیارد تومان مشارکت خیران رسیده است، در مشارکت خیران در امر مدرسه‌سازی روند رو به رشدی داریم که اکنون طرح آجر به آجر با جذب کمک های سالانه در ساخت مدارس بزرگ با مشارکت دولت و خیران در حال اجرا است.

رخشانی مهر اضافه کرد: امسال هم به کمک جامعه خیران مدرسه‌ساز پویش به رنگ مدرسه را داریم که با هدف توسعه مدرسه‌سازی در میان دانش‌آموزان است.

وی تصریح کرد: اکنون میانگین مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی به ۱۹.۲ درصد کاهش یافته است. این آمار در سال ۸۴ حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد بود. از آمار ۱۹.۲ درصدی، حدود ۶.۵ درصد مربوط به مدارس تخریبی است که نشان می‌دهد مشکلات این حوزه رو به کاهش هستند.

ساخت 30 درصد مدارس توسط خیران مدرسه‌ساز

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: عملکرد مجموعه خیران مدرسه‌ساز پرافتخارترین مجموعه مردم نهاد در ایران است و هیچ مدالی درخشان‌تر از داشتن عنوان خیر مدرسه‌ساز نیست، از سال ۷۱ که این نهاد شکل گرفته عملکرد بی‌نظیر و بی‌سابقه ای دارد و اکنون ۵۰ درصد مدارس کشور توسط خیران مدرسه‌ساز ساخته می‌شود.

وی اظهار داشت: خیران مدرسه‌ساز همپای دولت و همراه مردم بزرگترین خدمت را به جامعه می‌کنند  و براساس آمارها بیش از ۳۰ درصد مدارس را خیران ساخته‌اند و بیش از ۵۰ درصد پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش با کمک خیران بنا نهاده شده است.

وی افزود: جامعه خیرین مدرسه‌ساز بزرگترین تشکل مردمی کارآمد و اثربخش در مهمترین عرصه کشور است؛ آنها نور امید و امیدهای آینده کشور را شعله‌ور نگه داشته‌اند که کاری قابل تقدیر و تحسین است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به خدمات ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق محروم گفت: بیش از ۲ هزار مدرسه در نقاط مختلف کشور در روستاهای دوردست و محروم بنا نهاده شده است.

مهناز بیرانوند/ روزنامه‌نگار

برچسب ها: مدرسه سازی وزارت آموزش و پرورش خیران مدرسه ساز پایگاه خبری تحلیلی خطوط
ارسال نظر
آخرین اخبار