۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
تعداد بازدید: ۱۳۹۱۴۶
وزیر امور اقتصادی و دارایی همراه با یک خبر خوش به استان خوزستان سفر کرد و در این راستا، پس از یک دهه محرومیت مردم این استان از عوارض آلایندگی‌ها، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از این محل به شهرداری‌های این استان بازگشت.
کد خبر: ۲۱۴۶۵

سفر وزیر اقتصاد به خوزستان دستاوردی هم داشت؟ /بازگشت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌های این استان!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «سید احسان خاندوزی» در روز‌های پایانی هفته به استان خوزستان سفر کرد. بازگشت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌های این استان، اتفاقی بود که با پیگیری‌های وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم تحقق یافت.

بازدید از شهرک صنعتی شماره سه اهواز و افتتاح انبار‌های اموال تملیکی خوزستان (با ۱۳ هزار و ۸۷۵ مترمربع مساحت تخصصی که چهار سوله آن نیز مساحت پنج هزار و ۷۰۰ مترمربع دارند) از برنامه‌های سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان خوزستان بود.

شرکت در جلسه شورای اداری و نشست با فعالان اقتصادی استان و حضور در جلسه مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد در خوزستان از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

افتتاح بزرگترین انبار اموال تملیکی مکانیزه کشور برای اولین بار در استان خوزستان

وزیر اقتصاد در مراسم افتتاحیه انبار اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی خوزستان در شهرک صنعتی شماره سه اهواز اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که در به ثمر رسیدن میوه همت مردمان خوب ایران زمین و غیرتمندان خوزستان توفیق این را پیدا کردم که در جمع مدیران، امام جمعه، نمایندگان مجلس و بزرگان اقوام و طوایف استان همیشه سرفراز خوزستان حضور پیدا کنم؛ امیدوارم که این تلاش‌ها شروع دوره جدیدی برای توسعه خوزستان در درجه اول و نقطه پیشگامی در خصوص تحولات کشور باشد.

وی افزود: تازه شاهد این هستیم که دوران آواربرداری چندین سال کوتاهی در حوزه‌های اقتصادی کشور به نتیجه می‌رسد؛ شاید همه در ظاهر تجهیز شدن و ساختن بنا‌هایی را مشاهده می‌کنند که در حوزه اداره اقتصادی و اموال تملیکی کشور، انبارداری و حوزه‌های مربوطه به دارایی مردم افتتاح شده، ولی این اقدامات پس از سال‌ها بی اعتنایی و بی مبالاتی نسبت به حقوق عامه فعالان اقتصادی و کارآفرینان و تجار انجام شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: این ساختمان‌هایی که قد کشیدن آن را امروز می‌بینید معنایی به غیر از آواربرداری ندارد که پنج سال قبل و یا حتی ۱۰ سال قبل در خصوص دارایی‌های این ملت بزرگ باید دلسوزانه و مسئولانه تصمیم گرفته می‌شد که نشد، ولی امروز که قوه قضائیه به عنوان رکن تعیین تکلیف قضایی و تعزیراتی اقداماتی را شروع کرده و همت قوه مجریه با تأکیدات شخص رئیس جمهور تعلق گرفته بر این هم افزایی مبارک، نقطه‌ای برای شکل گیری تحولات است.

خاندوزی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد در حوزه اقتصادی خودش در یک کلام عامیانه صحبت کنیم وظیفه اصلی خودش را تسهیل گری برای کسب و کار‌ها و مردم می‌داند، عنوان کرد: تحقق اقتصادی که اشتغالزایی و تأمین مالی در آن آسان‌تر صورت بگیرد و چرخه تجارت در کشور به حرکت دربیاید، ارزشمند و هدف اصلی این وزارتخانه است؛ در حوزه دارایی وظیفه خود را امانت داری دارایی‌های ملت به نحو احسن در پیش چشم مردم، با اطلاع و مشارکت آن‌ها و نقش آفرینی و استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌های مردمی و اجتماعی می‌دانیم.

وی بیان کرد: نسل جدید نظام نگاهداری کالا و انبارداری را در خوزستان گرامی می‌داریم و از باب وظیفه دوم امانتداری برای مردم و تسهیل چرخه تجارت است که کالا‌های رسوبی ایجاد نشود؛ اگر به دلایل مختلف قوانین و مقرارت، تنگنای حوزه ارزی، مجوزها، استاندارد‌ها و هر دلیل دیگری اگر نیازمند نگهداری کالا هستیم این شأن امانتداری باید به نحو احسن صورت بگیرد و البته باید با کمترین هزینه و زمان کمترین آزار برای فعالان اقتصادی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه امکان و مجال برای فساد اقتصادی هم نباید ایجاد شود، یادآور شد: این افتتاحیه انبار اموال تملیکی در خوزستان قابل تقدیر است و امیدوارم دستور رییس جمهور برای تعیین تکلیف تمام کالا‌های رسوبی را در ماه‌های آینده به شکل حداکثری اجرا کنیم، چون تاکنون بیش از ۸۰ درصد کالا‌های اموال تملیکی این استان تعیین تکلیف شده است.

خاندوزی با اشاره به اینکه نخ تسبیح تدابیر اقتصادی دولت بازگشت ریل امور بر روی خواست مردم است، گفت: در خصوص عوارض آلایندگی که سال‌ها کوتاهی شد، رقم بی سابقه را طی چند روز گذشته رسما به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خوزستان واریز کردیم؛ عدد بیش از پنج هزار میلیارد تومان شاید عدد بزرگی برای کمک به پروژه‌ها است، ولی نسبت به شایستگی ها، نیازمندی و بی توجهی‌ها به خوزستان کم است، ولی بازگرداندن حقوق مردم را محقق کردیم.

وی ادامه داد: مردم آلایندگی‌ها را تحمل می‌کردند، ولی کمتر از حق بایسته دریافت می‌کردند و سال‌ها این بدهی‌ها متراکم و وصول نشد، ولی با همت دولت این مجموعه بدهی‌های انباشته را وصول کردیم و از این به بعد نه فقط خوزستان بلکه برای دیگر استان‌ها نیز همین برنامه را داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر لزوم تحقق عدالت در تمام نقاط کشور ابراز امیدواری کرد: امیدوارم امید و اعتماد به مردم برگردد و این دو کلید واژه احیای امید و اعتماد که به عنوان کار ویژه شماره یک دولت مطرح است را با برداشتن این گام‌ها و اقداماتی که بتوانیم به تدریج امید‌های ناامید شده و اعتماد‌های کمرنگ شده را به مناطقی از کشور برگردانیم، محقق کنیم.

آغاز نسل نو نگهداری اموال تملیکی از خوزستان کلید خورد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بازدید از انبار اموال تملیکی خوزستان در شهرک صنعتی شماره سه اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ایامی که مردم و زائران حسینی در حال عبور برای سفر اربعین هستند، یکی از مهمترین موضوعاتی که بعد از ماه‌ها در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، استاندار خوزستان و قوه قضاییه به ثمر نشست این است که بزرگترین انبار مکانیزه کشور برای اولین بار در استان خوزستان و در قالب چندین سوله مجهز و امکان بازیابی سریع کالا‌ها و عدم امکان فرسودگی افتتاح می‌شود.

وی افزود: شروع نسل نو در نظام اموال تملیکی و نگاهداری این اموال را در خوزستان شاهد هستیم؛ همانطور که اولین سفر استانی رییس جمهور از خوزستان آغاز شده اولین تحول در حوزه اموال تملیکی کشور نیز در خوزستان رخ داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بزرگترین و بالاترین ارزش مربوط به کالا‌هایی است که در طول پنج سال گذشته برای نگهداری آن‌ها و عدم صدور حکم داشتیم، پرونده یک هزار و ۶۲ دستگاه خودرو بود که با همکاری قوه قضاییه احکام آن‌ها صادر و در مزایده رسمی در قالب یک هزار و ۶۲ پارت برای عموم مردم باز می‌شود.

خاندوزی عنوان کرد: امیدوارم تا اواخر مهر ماه این کار نهایی شود و شاهد اقدامات تحولی بیشتری در حوزه اموال تملیکی کشور باشیم.

بازگشت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی به خوزستان

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: اتفاق مهم دیگری که در این ایام برای خوزستان رقم خورده برگرداندن بیش از پنج هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی شرکت‌های نفتی است که معادل ۱۰ سال گذشته بود؛ این مبلغ وصول و به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود که کمک شایانی به توسعه محلی و استانی و گره‌گشایی پروژه‌های مختلف است.

وزیر اقتصادی در حاشیه این بازدید، ۳۶ هزار کولر قاچاقی که سال ۹۷ کشف شده بود، را به مردم این استان اعطا کرد.

بنا به این گزارش، عبدالمجید اجتهادی رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور نیز در حاشیه این بازدید از پرداخت حق اجاره ۲۴ میلیارد تومانی ماهانه در انبار‌های کشور خبر داد.

همچنین بنا به اعلام مدیرکل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خوزستان، انبار‌های پراکنده این اداره‌کل در مناطق کوت نواصر، جنگیه و برومی اهواز جمع‌آوری و یک مجموعه ۱۴ هزار مترمربعی متشکل از چهار قطعه سوله در شهرک صنعتی شماره سه اهواز خریداری شد.

مسعود امینی، مدیرکل اموال تملیکی خوزستان هم با اشاره به اعتبار ۷۶ میلیارد تومانی خرید این انبار افزود: کالا‌های ۷۹ قبض پرونده در این سوله‌ها وجود دارد و با این انبار بزرگ ماندگاری کالا‌ها یک تا سه ماه کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اعتبار دو میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات الکترونیکی تصریح کرد: یکی از سالن‌های این انبار، خودرویی و موتوری است.

ضرورت برخورداری خوش‌حساب‌ترین تولیدکنندگان کشور از منابع شبکه بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه این سفر در جلسه شورای اداری خوزستان و فعالان اقتصادی این استان در محل سالن جلسات استانداری گفت: راه درست برای اینکه هدف کنترل تورمی را محقق کنیم این است که مسیر بهتر و کارآمدتر انتخاب و خوش‌حساب‌ترین تولیدکنندگان کشور از شبکه بانکی برخودار شوند تا اهداف رشد و توسعه اقتصاد را از دست ندهیم.

خاندوزی در واکنش به انتقاد فعالان اقتصادی خوزستان در خصوص افتتاح حساب شرکت‌های خوزستان در خارج از استان تأکید کرد: باید کاری کنیم که شرکت‌ها به خاستگاه‌های بومی خود برگردند تا رسوبات مالی و تراکنش‌های بانکی در هر استان افزایش پیدا کند؛ در نهایت نیز مجال و امکان بیشتری را برای هر استان فراهم کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: به صورت مشخص ارائه نسخه قرارداد به فعالان اقتصادی باید انجام شود و اگر شبکه بانکی از انجام آن استنکاف کرد، حتما این موضوع را مستقیم به حوزه بازرسی یا دفتر وزارت اقتصاد منعکس کنید، چون این موضوع را یک تعهد انجام شده و خاتمه یافته تلقی می‌کنیم و اغماضی در این زمینه نداریم؛ این کمترین حقی است که فعالان اقتصادی باید از آن برخوردار باشند.

وی تشریح کرد: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده که به صورت تعهدی عمل می‌شود، مبنای مالیات‌ستانی نیز همین شکل است و نباید بر اساس درآمد محقق نشده مالیات را به عنوان بدهی تلقی کرد؛ امروزه با اشراف اطلاعات بانک مرکزی و شبکه اطلاعاتی کشور نیازی به این نیست که شرکت بالادست این موضوع را رسما اعلام کند، چون برای تحقق درآمد کار تهاترگیری کاملا آسان و قابل انجام است، بنابراین نمی‌توان مالیات را قبل از تحقق از فعال اقتصادی دریافت کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در موضوع واحد‌های تعطیل شده توسط بانک‌ها با توجه به دستور رئیس جمهور که بر عدم انجام این کار تأکید دارد، حداقل در ۱۱ ماه گذشته شواهد روشنی نداریم که مورد جدیدی به فهرست گذشته بنگاه‌های تحت تملک بانک‌ها اضافه شده باشد، اگر موردی هست استاندار آن را در اختیار قرار دهد تا با همکاری بانک مرکزی کشور آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

خاندوزی در خصوص موضوع واگذاری گروه ملی گفت: یکی از خواست‌های الزام‌آور با تعهد عدد و رقم این است که تا پایان امسال چه میزان از بنگاه‌های غیر مالی کسب و کار خود را واگذار کردند و قطعاً فولاد از مصادیق آن است.

وی توضیح داد: در خصوص کمبود شعب بانکی، یکی از الزامات قانون پنج ساله کاهش میزان شعب است، چون یکی از بیشترین سرانه‌های میزان شعب بانکی را در جهان داریم و باید با اقدامات دیگر دسترسی مردم به شبکه بانکی را افزایش دهیم؛ البته اگر بیش از ۲۰ هزار نفر در یک منطقه بدون شعبه بانکی باشند، نباید این اتفاق رخ دهد، چون این مورد افراط و تفریط است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی از طریق اموال تملیکی یادآور شد: اطلاعات مناطق آزاد باید به شورای برنامه‌ریزی خوزستان وصول شود، افزایش سطح تسهیلات خوزستان و همچنین خرید شرکت‌های دولتی از درون استان باید پیگیری شود؛ همه این موارد باید در یک مکاتبه از سوی استاندار خوزستان به وزارت اعلام شود.

خاندوزی اظهار کرد: باید مشخص باشد که در کلان اقتصادی ایران به چه مسیری حرکت می‌کنیم و اگر بناست از طریق ابزار‌های مهار نوسانات ارزی، کنترل تولید، کنترل بودجه دولت و کنترل نقدینگی به کنترل تورم برسیم و خود را از شاخص اسفناک تورمی که بیش از چهار سال گریبان کشور را گرفته رها کنیم باید در مورد نظام اعتباردهی تجدید نظر کنیم؛ البته نه به معنای انقباض ۱۰۰ درصدی و کورکورانه تسهیلات بانکی، چون این کار اجازه تنفس به فعالان اقتصادی را نمی‌دهد، ولی باید برای کنترل ترازنامه بانک‌ها راه میانه‌ای پیدا کرد.

وی بیان کرد: باید به واحد‌های تولیدی خوش حساب برای افزایش ظرفیت تولید و تقویت سرمایه در گردش توجه داشته باشیم؛ پیدا کردن مسیر میانه کار دشواری است که بانک مرکزی برای تحقق آن تلاش می‌کند.

خاندوزی افزود: همانطور که وضعیت رونق اقتصادی کشور در زمان موجود نسبت به یک سال و نیم قبل پرنشاط‌تر و همراه با اشتغالزایی است امیدوارم با مجموعه تدابیر بتوانیم برای سال‌های آینده رشد و رونق بیشتر و تورم کنترل شده‌تری را داشته باشیم.

تقدیر استاندار از وزیر اقتصاد برای وصول عوارض آلایندگی

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در این نشست با تقدیر از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص وصول بیش از پنج هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی نفت برای استان خوزستان گفت: تلاش می‌کنیم که ۶۰ درصد این اعتبارات در حوزه زیرساخت ها، مبلمان شهری، طرح‌های عمران شهرداری و دهیاری‌ها صرف شود.

وی اظهار کرد: استان خوزستان با ظرفیت‌های عظیم نفت، گاز، بنادر و کشتیرانی، دریا، فولاد و کشاورزی اقدامات خوب و سطح یکی را اجرا می‌کند؛ ظرفیت‌های کم‌نظیری که این ویژگی را به خوزستان بخشیده تا در کشور خود را به عنوان یک استان ویژه نشان دهد.

خلیلیان ادامه داد: اعضای حاضر در این جلسه نیز جزو ظرفیت‌های اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی محسوب می‌شوند؛ مجموعه اقدامات یک ساله آن‌ها باعث شده که نتیجه خوبی داشته باشند تا نرخ رشد در این استان از دو درصد به ۵.۹ درصد افزایش یافته است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یکی از علائم بهبود وضعیت نیز کاهش ۱.۳ درصدی نرخ بیکاری است؛ همچنین از نظر فرصت‌های اشتغالزایی نیز سال گذشته قرار بود ۱۹ هزار شغل ایجاد کنیم که امسال از مرز ایجاد ۲۵ هزار شغل عبور کردیم./شادا.

برچسب ها: وزارت اقتصاد استانداری خوزستان خوزستان آلاینده سازمان اموال تملیکی
ارسال نظر
آخرین اخبار