۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: ۱۰۴۷۳۱
رئیس پژوهشگاه غدد گفت: ۶۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند که هشت میلیون نفر از آن ها برای ایران است‌.
کد خبر: ۲۵۹۲۸

هشت میلیون نفر از مردم ایران اضافه دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فریدون عزیزی، رئیس پژوهشگاه غدد در نشست خبری هشتمین کنگره سراسری پیشگیری و درمان چاقی در ایران گفت: چاقی یکی از بیماری‌های کشور است و عوارض ناشی از آن در سنین مختلف زندگی بروز پیدا می‌کند. چاقی قبل از قرن بیستم بسیار نادر بود، اما به تدریج با شروع زندگی صنعتی و کاهش فعالیت بدن باعث شده افراد دچار افزایش وزن و بروز چاقی شود.

به گفته وی در حال حاضر دو میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن و حدود ۶۰۰ میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند. شاخص وزن بالای ۳۰ را چاقی تعریف شده است.

او افزود: هشت میلیون نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در کشور وجود دارد. سبک زندگی افراد، استرس، تغذیه و حتی موارد ژنتیک از جمله عوامل بروز چاقی و اضافه وزن در بین مردم است.

او ادامه داد: در حال حاضر چاقی کودکان به دلیل سبک زندگی مسئله مهمی است و کودکان فعالیت بدنی شان کاهش پیدا کرده و مرتب پای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای هستند؛ در برخی موارد ریشه چاقی در بین کودکان از زمان باروری و لقاح ایجاد می‌شود و عوارض چاقی و اضافه وزن در بین مردم مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت است.

او ادامه داد: رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب عامل بازدارنده از بروز چاقی و اضافه وزن است. هزار روز اول زندگی در زمینه عدم بروز چاقی مسئله مهمی است.

او بیان کرد: در برخی از کشور‌ها امکاناتی برای مادران باردار ایجاد شده تا زنان باردار در این مناطق ورزش کنند. چربی موجود در غذا می‌تواند باعث بروز چاقی و اضافه وزن در افراد شود.

او گفت: در این کنگره در خصوص انواع چاقی مانند چاقی شکمی بحث می‌شود و این نوع چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

ولی زاده دبیر علمی هشتمین کنگره گفت: در این کنگره هفت سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا، اروپا و کانادا حضور دارند. دوسوم جمعیت ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند و یک سوم جمعیت مبتلا به چاقی هستند.

او افزود: وضع مالیات بر کالا‌های آسیب رسان به سلامت مهم است. به این کنگره ۳۰۰ مقاله ارسال شده است.

او گفت: چاقی یک چالش جهانی است و هیچ کشوری از این بیماری در امان نیست. چاقی در بین کودکان، نوجوانان و جوانان بروز پیدا کرده است.

عزیزی گفت: کشور‌های پیشرفته مانندآ مریکا به بیشترین میزان چاقی رسیده اند و برخی از مردم آمریکا بی ام‌ای بالای ۳۰ دارند.

او ادامه داد: درحال حاضر حدود ۲۰ درصد از کودکان در شهر تهران دچار چاقی هستند؛ بیماری کروما تاثیر منفی در زمینه افزایش وزن کودکان داشته است و بین دو تا چهار کیلوگرم از دانش آموزان در دوران شیوع کرونا چاق شده اند.

او افزود: افراد هم سن و سال باید همدیگر را در زمینه چاقی و اضافه وزن آموزش بدهند، زیرا تاثیر زیادی بر روی یکدیگر خواهند داشت.

او ادامه داد: بروز بیماری و شدت بیماری کرونا متناسب با بیماری‌های غیر واگیر است افراد چاق و بیماران زمینه‌ای بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند و شدت بیماری در بین این افراد بیشتر خواهد بود.

او ادامه داد: بیشترین اضافه وزن در استان آذربایجان شرقی و غربی، قسمتی در استان‌های شمالی و کمی هم در مرکزی است و کمترین در استان‌های سیستان و بلوچستان و استان‌های حاشیه خلیج فارس است. فست فود‌ها در کلان شهر‌ها مانند تهران عامل مهمی در بروز چاقی در بین افراد است. جراحی‌های زیبایی خیلی اثر گذار نیست.

ولی زاده گفت: معابر شهری باید مناسب برای پیاده روی باشند تا در هنگام سالم بودن هوا افراد بتوانند بخشی از مسیر خود را پیاده روی کنند.

هاشمی گفت: چاقی در بین جمعیت شیوع یافته است و گروه‌های پزشکی باید دانش خود را به روز کنند. چاقی زمینه بروز اغلب بیماری‌های غیر واگیر است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: چاقی کم تحرکی و چاقی چاقی کودکان
ارسال نظر
آخرین اخبار