۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
تعداد بازدید: ۷۱۴۱۲
معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست:
رشیدی درباره مقایسه کشورها برای تعطیلی مدارس با شاخص‌های متفاوت توضیح داد: مقایسه کشورها کار درستی نیست و هر کشوری مبنای خود را دارد. وزارت بهداشت باید مشخص کند چه شرایطی برای کودکان مضر است؟
کد خبر: ۲۶۷۶۹

مقایسه کشورها برای تعطیلی مدارس کار درستی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حالی که مبنای تدوین شاخص‌های آلودگی هوا و تفاوت دستورالعمل‌های اجرایی در کشور‌ها بحث‌انگیز شده است، یوسف رشیدی، درباره مبنای تدوین این شاخص‌ها اظهار کرد: معمولا وزارت بهداشت این شاخص‌ها را با الگوبرداری از کشور‌های دیگر یا برمبنای داده‌های خود تدوین می‌کند. شاخص‌های کنونی نیز توسط وزارت بهداشت براساس دستورالعمل سازمان محیط زیست آمریکا تدوین شده است. این شاخص‌ها نشان دهنده این است که اگر غلظت آلاینده‌ها از عدد صفر تا ۵۰، هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ باشد، شرایط کیفی هوا خطرناک است.

وی درباره دستورالعمل اجرایی تعطیل شدن یا نشدن مدارس گفت: در دنیا دستورالعمل واحدی وجود ندارد و هر کشور باتوجه به شرایط خود این کار را انجام می‌دهد. به عنوان نمونه در کشور ما با رسیدن شاخص به عدد ۱۵۰، چون دانش‌آموزان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند مدارس تعطیل می‌شوند.

معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تعطیلی مدارس با استاندارد‌ها و شاخص‌های آلودگی هوا رابطه مستقیمی ندارد و تعطیلی مدارس با شاخص ۱۵۰ یا ۲۰۰ بستگی به سیاست‌های هر کشور دارد.

وی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک مصوب ۹۷ هیات وزیران گفت: پس از تدوین اعداد شاخص‌ها توسط وزارت بهداشت چگونگی اقدامات اجرایی در دولت تصویب می‌شود. همچنین پس از تصویب اعضای دولت نمی‌توانند درباره قبول یا عدم قبول آن صحبت کنند مگر اینکه دوباره به دولت رود و تغییر آن تصویب شود.

رشیدی در پایان درباره مقایسه کشور‌ها برای تعطیلی مدارس با شاخص‌های متفاوت توضیح داد: مقایسه کشور‌ها کار درستی نیست و هر کشوری مبنای خود را دارد. وزارت بهداشت باید مشخص کند چه شرایطی برای کودکان مضر است؟ ما باید باتوجه به شرایط و سیستم درمانی موجود شاخص‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی لازم را تعیین کنیم./ ایسنا

برچسب ها: تعطیلی مدارس شاخص آلودگی هوا حفظ محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار