۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: ۱۰۷۷۴۷
محققان با بهره‌گیری از نور خورشید سامانه‌ای حاوی نانوسلولز ساختند که می‌تواند آلاینده‌های صنعتی را در آب تصفیه کند.
کد خبر: ۲۹۰۲۲

حذف آلاینده‌های صنعتی آب با

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محققان دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد، روشی جدید ارائه کرده‌اند که می‌تواند به راحتی با استفاده از یک ماده مبتنی بر سلولز، آب آلوده را تصفیه کند. این روش می‌تواند برای کشور‌هایی که فناوری‌های ضعیف تصفیه آب دارند یک راه‌حل مناسب باشد.

آب سالم پیش نیازی برای محیط زیست و زندگی ما است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر بیش از دو میلیارد نفر در جهان با محدودیت دسترسی به آب سالم و تصفیه شده مواجه هستند.

اکنون محققان دانشگاه چالمرز به سرپرستی گونار وستمن استادیار شیمی آلی برای حل این چالش جهانی به بررسی کاربرد‌های جدید محصولات سلولزی و چوب وی آورده اند.

گونر وستمن از محققان این پروژه می‌گوید: ما یک رویکرد جامع و منحصر به فرد در مورد این نانوبلور‌های سلولز را بررسی کرده و خواص و کاربرد‌های بالقوه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. ما اکنون زیست‌ماده‌ای ساخته‌ایم، نوعی پودر سلولز با خواص تصفیه عالی که بسته به نوع آلاینده‌ها می‌توانیم سازگار و اصلاح کنیم.

در این پروژه محققان نشان می‌دهند که چگونه می‌توان رنگ‌های سمی را از فاضلاب فیلتر کرد. این تحقیق با همکاری موسسه ملی فناوری مالاوییا جیپور در هند انجام شده، جایی که آلاینده‌های رنگ در فاضلاب صنعت نساجی یک مشکل گسترده است.

این روش تصفیه، نه به فشار و نه گرما نیاز است و از نور خورشید برای کاتالیز استفاده می‌شود. گونار وستمن می‌گوید: یک سیستم تصفیه ساده مانند یک جعبه قابل حمل و قابل اتصال به لوله فاضلاب را تصور کنید. از آنجا که آب آلوده از طریق فیلتر پودر سلولز عبور می‌کند، آلاینده‌ها جذب می‌شوند و نور خورشید وارد سیستم تصفیه شده و باعث می‌شود سریع و کارآمد تجزیه شوند. یک سیستم مقرون به صرفه و ساده برای راه‌اندازی و استفاده، می‌تواند از مزایای زیادی برخوردار باشد.

انجام مطالعات میدانی در هند مرحله مهم بعدی است و محققان چالمرز اکنون در تلاش هستند تا این فناوری در صنایع هند استفاده شود. تاکنون آزمایش‌های آزمایشگاهی با آب صنعتی نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد آلاینده‌های رنگ با این روش جدید برداشته می‌شوند و گونار وستمن فرصت‌های خوبی برای افزایش بیشتر میزان تصفیه می‌بیند./ ایرنا

برچسب ها: نانو تصفیه آب فناوری نانو
ارسال نظر
آخرین اخبار