۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
تعداد بازدید: ۸۷۳۳۵
رضا اسماعیلی در مراسم گرامیداشت زنده‌یاد براتی‌پور، خلأ مستندنگاری در ادبیات انقلاب را زنگ خطری برای این حوزه دانست که ممکن است چیستی آن را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۳۰۰۸۷

زنگ خطر/ خلأ مستندنگاری در ادبیات انقلاب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ویژه‌برنامه «وعده دیدار»؛ به‌مناسبت هفتمین روز درگذشت شادروان استاد عباسعلی براتی‌پور، شب گذشته، هشتم اردیبهشت‌ماه، به صورت مجازی در گروه بین‌المللی هندیران با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی‌تبار برگزار شد.

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی، یکی از سخنران این مراسم بود که  صحبت خود را اینگونه آغاز کرد: با کمال تأسف باید گفت اگر امروز برای شناخت زنده‌یاد براتی‌پور و معرفی او به نسل‌های آینده به دنبال منابعی مستند و موثق باشیم، در کمال ناباوری به این نتیجه می‌رسیم که در این خصوص دستمان خالی است و هیچ منبع قابل استنادی برای این منظور نداریم! حال آنکه زنده‌یاد براتی‌پور از فردای پیروزی انقلاب تا آخرین روزهای حیات خویش، در عرصه ادبیات انقلاب حضوری فعال و تأثیرگذاری داشت. مدیریت جلسات نقد شعر حوزه هنری به مدت 19 سال و تربیت و هدایت نسلی از شاعران جوان، مؤید این تأثیرگذاری است که انکار آن دور از انصاف است.

وی اضافه کرد: استاد براتی‌پور رفت، بی‌آنکه ردّپای روشنی از شخصیت و سلوک ادبی آن عزیز سفر کرده در قاب و قالب تاریخ شفاهی، یادنامه، جشن‌نامه، شناخت‌نامه، صدای شاعر، مستند تلویزیونی و... در دست داشته باشیم. این برای ادبیات ما خسران و نقصان بزرگی است. برای مانایی و ماندگاری و انبساط و حیات شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی، ضرورت امروز «مستندسازی» و تدوین «تاریخ شفاهی» این گونه ادبی است. اهتمام جد‌ی در پرداختن به شعر و ادبیات انقلاب، ارائه تعریفی دقیق و قابل استناد، تبیین مؤلفه‌های آن و کالبد‌شکافی و آسیب‌شناسی این‌گونه ادبی، یکی از ضرورت‌هایی است که بی‌‌اعتنایی به آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل امروز و فردای انقلاب به همراه داشته باشد. غفلت از این مهم، به معنای به مخاطره انداختن «چیستی و هستی» ادبیات انقلاب اسلامی است.

وی افزود: بی‌هیچ تردیدی زمان آن رسیده است که شاعران، پژوهش گران و ادبای عصر انقلاب به ارائه تعریفی کاربردی و شفاف از شعر انقلاب بپردازند تا این مولود مبارک که امروز دوران میانسالی خود را پشت سر می‌گذارد، بتواند با مکاتب ادبی جهان به تعامل و گفتمان سازنده بپردازد. لازمه این کار معرفی شایسته و بایسته نسل شاعران انقلاب اسلامی به همراه تبیین مؤلفه‌های سبکی (ساختاری و مضمونی) این جریان و نظریه‌پردازی درباره آن است. اگر به این اتفاق دست پیدا کنیم، بدون شک دیگر امکان دست‌اندازی دیگران بر این جریان نیست و می‌توان به تثبیت شعر انقلاب فکر کرد و حتی از بانیان دیگر مکاتب ادبی و طرفداران‌شان خواست تا به شکلی جدی به این پدیده توجه کنند.

به گفته این پژوهشگر؛ با برکشیدن و تکریم نام‌آوران شعر انقلاب، علاوه بر اینکه زمینه برای باروری و بالندگی بیشتر این گونه ادبی فراهم می‌شود، راه برای ترجمه و معرفی آثار ارجمند شاعران انقلاب به علاقه‌مندان شعر و ادبیات در ایران و سراسر جهان هموار خواهد شد.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: ناگفته نماند که در سال‌های اخیر در حوزه تدوین تاریخ شفاهی ادبیات انقلاب، وزارت ارشاد، حوزه هنری و شهرستان ادب - به صورت پراکنده - گام‌هایی برداشته‌اند. همچنین به همت حسین قرایی، نویسنده و پژوهشگر ادبی، به صورت ذوقی و خودجوش تلاش‌هایی در این حوزه صورت گرفته که حرکتی قابل ستایش، اما ناکافی است. بدیهی است اقداماتی از این دست نیازمند حمایت جدّی و پشتیبانی مادی و معنوی نهادهای مسئول و متولیان فرهنگی است که امید است با برنامه‌ریزی‌های روشمند و هدفمند در آینده تداوم یابد./ تسنیم

برچسب ها: شعر انقلاب شعر رضا اسماعیلی ادبیات انقلاب
ارسال نظر
آخرین اخبار