۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
تعداد بازدید: ۱۹۵۴۷۴
تاکنون چهار سویه آلفا، بتا، گاما و دلتا تحت عنوان ویروس‌های جهش یافته نگران‌کننده ویروس کرونا شناسایی شده و نوع جهش‌یافته دیگر از جمله لامبدا نیز در آمریکای لاتین ظاهر شد که نسبت به واکسن مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها بودند، اما نقابی دیگر بر تن کرونا با نام «اومیکرون» مشاهده شده است که نگرانی‌های زیادی درباره این سویه وجود دارد.
کد خبر: ۳۱۵۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سویه جدید «اومیکرون» از آفریقای جنوبی شیوع یافته، در بوتسوانا و هنگ کنگ و بلژیک موارد مثبت ابتلا به این نوع سویه شناسایی شد، آلمان هم از شناسایی مواردی از این سویه در این کشور خبر داده است، این سرعت انتقال، باعث نگرانی بیشتر شده است، چون ممکن است وارد کشور ایران هم شود.
اگرچه سویه دلتا گونه غالب کووید-۱۹ در سطح جهان است و برای اولین بار در هند شناسایی شد، سرایت حداکثری در سراسر جهان نشان داد، اما نگرانی از این نوع جدید بسیار بالاست، چون برخی معتقدند ممکن است نسبت به واکسن‌های تزریقی واکنش منفی نشان دهد.
برخی دانشمندان معتقدند که سویه آفریقای جنوبی دارای جهش‌های زیادی در پروتئین اسپایک است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. طبق اطلاعات منتشرشده، این سویه به طور کلی دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده (یعنی دو برابر بیشتر از سویه دلتا که در هند شناسایی شد). پروتئین اسپایک همان بخشی از سلول است که از سوی واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد.
محققان انگلیسی نیز اعلام کردند این سویه «پایدار» نیست و ممکن است در ترکیب با سایر جهش‌ها تشکیل شده باشد و در حال حاضر، باید این ویروس از نزدیک نظارت و تجزیه و تحلیل شود، اما دلیلی برای نگرانی بیش از حد وجود ندارد، مگر اینکه در آینده نزدیک شروع به افزایش فرکانس کند.

میزان سرایت این سویه ۵۰۰ درصد بیشتر دلتا!

اگرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزییاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد.
تارنمای نیوزویک دیروز (۵ آذر) نوشت که سنبله پروتئین ویروس کرونا در سویه جدید ۳۲ جهش داشته و بیم آن می‌رود که مصونیت ناشی از واکسیناسیون و ابتلا به بیماری را دور بزند.
دکتر اریک فیگل-دینگ (Eric Feigl-Ding) متخصص بیماری‌های همه‌گیر و عضو ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا در توییت‌هایی گمانه‌زنی کرد که اومیکرون ۵۰۰ درصد مسری‌تر از سویه دلتا باشد.
سازمان جهانی بهداشت جمعه شب حرف یونانی omicron (اومیکرون) را به نوع کرونا جدید شناسایی شده در آفریقای جنوبی اختصاص داد، این سویه قبلاً به نام B.۱.۱.۵۲۹ نامیده می‌شد را اکنون به عنوان یک نوع نگران کننده شناسایی کرد.
کارشناسان بهداشتی بسیار نگران قابل انتقال بودن نوع اومیکرون هستند، زیرا دارای یک صورت فلکی غیرعادی از جهش‌ها بوده و مشخصات متفاوتی با سایر گونه‌های نگران کننده دارد.
براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، تعداد موارد مبتلایان اومیکرون به نظر می‌رسد تقریباً در تمام استان‌های آفریقای جنوبی در حال افزایش است، زیرا شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این نوع در مقایسه با سایر سویه‌ها است.
محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این سویه جدید ویروس کرونا گفته است که سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا (بی یک یک ۵۲۹) دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است، تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی این نوع جواب ندهد.
وی درباره تمهیدات ایران برای جلوگیری از ورود کرونای آفریقایی به کشور، افزود: اگر سویه جدید ویروس کرونا منتشر شود ممکن است نحوه مقابله و برخورد با آن بسیار سخت باشد و نمی‌توان در زمان کمی این سویه را قضاوت کرد و باید چند هفته از رفتار این ویروس و جهش‌های جدید بگذرد تا بتوان نظر قاطعانه‌تر و کارشناسی تری را مطرح کرد.

بیایید کرونا را خودمان شکست دهیم/ نگذارید این ویروس ما را از پای درآورد

گویا با اشاره به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان برای پیشگیری از ابتلا به انواع سویه‌های کرونا توصیه می‌شود، گفت: در حال حاضر شواهد نشان دهنده این مساله است که این سویه تبعات شدیدتری نسبت به سایر جهش‌های کرونا دارد و به همین دلیل ما نیز تمهیدات متفاوتی را برای مواجهه با این ویروس در نظر گرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه افرادی که قصد مسافرت به کشور‌های آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمباوه، لسوتو و اسواتینی دارند مسافرت خود را به تعویق بیندازند، افزود: ما نیز تمام اطلاع رسانی‌های لازم به مسافران را به تمام فرودگاه‌ها و مرز‌های زمینی و دریایی کشور ابلاغ کردیم و مسافران بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد.
گویا ادامه داد: ما در این مورد نهایت سختگیری را اعمال می‌کنیم تا اتفاقی در کشور رخ ندهد، همچنین با توجه به اینکه ما در کشور پرواز مستقیم از این کشور‌ها نداریم مانع ورود افراد غیر ایرانی از این کشور‌ها به ایران خواهیم شد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: همچنین اگر هموطنان ما که در این کشور‌ها حضور داشته و حالا به هر دلیلی قصد بازگشت به ایران را دارند باید در دو نوبت تست پی سی آر آن‌ها منفی شود در غیر این صورت می‌بایست در مراکز قرنطینه مرزی ما بمانند و پس از منفی شدن تست آنها، وارد کشور شوند.
این ویروس کرونا گویا هیچ خیال رفتن ندارد، خیلی دلخوش به زندگی در این کره خاکی شده است، مرگ و درگیری مردم برایش لذت‌بخش است، بیایید کرونا را خودمان شکست دهیم، نگذارید این ویروس ما را از پای درآورد و زندگی همه را تحت تاثیر قرار دهد.
اگرچه حدود ۲ سال است که همه معادلات جهان را از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، آموزش و حوزه‌های علمی و پزشکی را تحت سیطره خود قرار داده است و زندگی همه تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است، حال «اومیکرون» ظهور کرده است تا بار دیگر جنگ با این نوع ویروس آغاز شود.
اگرچه تا روز ششم آذرماه مرگ ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ نفر و ابتلای ۶ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۰۱ نفر بخاطر کووید ۱۹ را شاهد بودیم امیدواریم این بار با نوع جدید آن که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد بخاطر واکسیناسیون گسترده‌ای که در سطح کشور انجام شده است، کمتر شاهد مشکلات برای مردم باشیم.

برچسب ها: اومیکرون سویه جدید کرونا کرونا آفریقای جنوبی شیوع کرونا ابتلای کرونا
ارسال نظر
آخرین اخبار