۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۰۸۹۷
ید به غده تیروئید برای ساخت هورمون‌هایی کمک می‌کند که در کنترل رشد، پشتیبانی از متابولیسم و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده موثرند و کمبود آن می‌تواند پیامدهای ناگواری برای سلامت ما داشته باشد.
کد خبر: ۳۳۱۶۷

کمبود ید، از علایم تا دردسرها برای سلامتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ید یک ماده معدنی ضروری است که معمولاً در غذاهای دریایی یافت می‌شود. غده تیروئید از این ماده برای ساخت هورمون‌های تیروئید استفاده می‌کند که در کنترل رشد، ترمیم سلول‌های آسیب دیده و پشتیبانی از متابولیسم سالم موثر است. متاسفانه حدود یک سوم افراد در سراسر جهان در معرض کمبود ید هستند.زنان باردار، افرادی که از نمک یددار استفاده نمی‌کنند، افرادی که رژیم گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند و...کسانی هستند که با خطر کمبود ید مواجه اند.

 


علایم و پیامدهای کمبود ید

 


کمبود ید می‌تواند علایم ناراحت کننده و حتی شدید ایجاد کند که شامل تورم در گردن، مشکلات مربوط به بارداری، افزایش وزن و اختلال در یادگیری است. علایم کمبود ید بسیار شبیه علایم کم‌کاری تیروئید یا هورمون‌های کم تیروئید است. تورم در جلوی گردن شایع‌ترین علایم کمبود ید است و به آن گواتر گفته می‌شود. افزایش وزن غیرمنتظره نشانه دیگری از کمبود ید است.

خستگی و ضعف هم از علایم رایج کمبود ید است. در ضمن هنگامی که سطح هورمون تیروئید پایین است، ممکن است فولیکول‌های مو دوباره بازسازی شود. با گذشت زمان، این وضعیت می‌تواند به ریزش مو منجر شود. به همین دلیل، ممکن است افرادی که دچار کمبود ید هستند از ریزش مو رنج ببرند.

خشکی پوست، احساس سردی بیش از حد معمول، تغییر در ضربان قلب، اختلال در یادگیری و حافظه و... از دیگر پیامدهای کمبود ید است. ضمن آن‌که مصرف نکردن ید کافی در طول بارداری و شیردهی ممکن است عوارض جانبی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. مادران ممکن است علایم تیروئید کم کار مانند گواتر، ضعف، خستگی و احساس سرما را تجربه کنند. در همین حال، کمبود ید در نوزادان ممکن است رشد جسمی و مغزی را متوقف کند. در نهایت کمبود ید می‌تواند باعث قاعدگی نامنظم و خون‌ریزی شدید در خانم‌ها شود.

منابع ید


میزان ید توصیه شده 150 میکروگرم در روز است. این مقدار باید نیاز ۹۸ درصد از کل بزرگ سالان سالم را برآورده کند. با این حال، زنان باردار یا شیرده بیشتر به ید نیاز دارند. زنان باردار به ۲۲۰ میکروگرم ید در روز و زنان شیرده به ۲۹۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارند،غذاهای حاوی منابع عالی ید شامل تخم‌مرغ، ماست، میگو، آلو خشک، نمک‌یددار و... است.

مقادیر کمتری از این ماده معدنی در انواع مواد غذایی مانند ماهی، صدف، گوشت گاو، مرغ،لوبیا چیتی، شیر و دیگر محصولات لبنی هم یافت می‌شود. بهترین راه برای دریافت ید کافی افزودن نمک ید دار به وعده های غذایی است. در ضمن اگر با بررسی علایم فکر می‌کنید کمبود ید دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید./سلامت نیوز

برچسب ها: تیرویید ریزش مو
ارسال نظر
آخرین اخبار