۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
تعداد بازدید: ۳۷۷۱۱۹
سه واقعیت تاسف بار درباره ایدز این است که اولا این بیماری تا به حال جان میلیون‌ها انسان را گرفته است؛ ثانیا هر ساله میلیون‌ها انسان در سرتاسر جهان به ویروس «اچ. آی. وی.» آلوده می‌شوند و از همه بدتر این که تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.
کد خبر: ۳۴۳۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، از سال ۱۹۸۸ میلادی، روز اول دسامبر «روز جهانی ایدز» نامگذاری شده است. این روز در تقویم خورشیدی، برابر با دهم یا یازدهم آذر ماه است. ظاهرا هدف از نامگذاری روزی جهانی به نام یک بیماری، این بوده تا به مردم یادآوری شود که همچنان و هنوز، بیماری ایدز در دنیا قربانی می گیرد و کارهای زیادی برای ریشه کن شدن این بیماری لازم است انجام شود. 

شناسایی ۴۲ هزار و ۹۳۳ مبتلا به اچ آی وی در ایران

بیماری ایدز یا «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» از طریق نوعی ویروس، سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می شود، به شکلی که بدن توان خود را برای مبارزه با برخی عفونتها و بیماری ها از دست می دهد. سه واقعیت تاسف بار درباره ایدز این است که اولا این بیماری تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته است؛ ثانیا هر ساله میلیون ها انسان در سرتاسر جهان به ویروس «اچ. آی. وی.» آلوده می شوند و از همه بدتر این که تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

کارشناسان درباره نحوه انتقال ویروس ایدز از افراد بیمار به سایرین می گویند: مایعات بدن فرد آلوده به ویروس ایدز، مانند بذاق، شیر و خون، حاوی و حامل این ویروس هستند و انتقال ویروس فقط در صورتی میسر است که این مایعات آلوده به ویروس، وارد جریان خون فرد دیگری بشوند. معمولا انتقال ویروس ایدز از راه تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز یا استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده انجام می شود. البته این ویروس از راه هوا یا غذا، عطسه یا سرفه کردن منتقل نمی شود. هیچ موردی از انتقال ایدز از طریق تماسهای عادی روزانه یک فرد آلوده با همخانه ای ها، همکاران، خویشاوندان، یا دوستانش که از ظروف و دستشویی مشترک استفاده می کنند دیده نشده است. ایدز همچنین از طریق در آغوش گرفتن و بوسیدن منتقل نمی شود و مگس، پشه و حشرات دیگر ویروس را منتقل نمی کنند.

برای این که تصور روشنی از وضعیت شیوع و درمان بیماری ایدز در کشورمان به دست بیاوریم خوب است گفته های محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان را مرور کنیم. دکتر گویا همین چند روز پیش اعلام کرد: «تخمین زده می شود تاکنون ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر در کشورمان به عفونت اچ آی وی مبتلا شده اند. از این تعداد تا کنون ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد ابتلا به این عفونت را شناسایی کردیم،۲۰ هزار و ۲۸۴ نفر جان خود را از دست داده اند و ۶ هزار و ۸۸۵ نفر به مرکز مراقبت درمان مراجعه نکردند. همچنین ۲۲ هزار و ۶۸۴ مورد مبتلا به عفونت «اچ آی وی» اکنون زنده و ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر نیز تحت درمان هستند، ۱۴ هزار نفر از آنها نیز درمانشان موفقیت آمیز بوده و تعداد سلول های دفاعی بدن آنها به اندازه کافی است و این اطمینان خاطر را به ما می دهد که درمان مناسب دریافت کردند».

سبقت زنان از مردان در سرعت ابتلا به ایدز

اما آنطور که مسئولان متولی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اتکا به آمارهای استانی و کشوری می‌گویند، اکنون شمار زنان در سرعت ابتلا به ایدز از مردان سبقت گرفته، سن مبتلایانش کاهش یافته و راه شیوع اچ.آی.وی نیز که پیشتر اغلب از طریق تزریق بود به سمت روابط جنسی پرخطر تغییر یافته است.

حسین صافی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص، با اشاره به نسبت جمعیت مبتلایان ایدز در کشور گفت: «در سال های گذشته به‌ طور کلی تعداد مردان مبتلا به اچ آی وی در ایران بیشتر بود اما طی شش ماهه اخیر درصد زنان مبتلا روند افزایشی پیدا کرده است. براساس الگوی کشوری در سال های گذشته ۸۱ درصد از افراد مبتلا به این بیماری مرد و ۱۹ درصد زن بودند اما طی شش ماهه امسال ۶۸ درصد مرد و ۳۲درصد از زنان مبتلا به این بیماری هستند. ویروس اچ آی وی طی شش ماهه نخست امسال در سطح کشور ۱۵.۵ درصد از طریق تزریق مشترک، ۵۴ درصد تماس جنسی حفاظت نشده، ۲.۱ درصد انتقال از مادر به جنین و ۲۸ درصد از راه های نامشخص منتقل شده است».

علیرغم همه خبرهای ناخوشایند درباره گسترش این بیماری، این روزها خبرهای خوبی هم در خصوص اطلاع رسانی به مردم درباره این بیماری و آموزش شیوه های مبارزه با شیوع آن به گوش می رسد. مثلا در خبرها آمده که به منظور شناسایی بیماران احتمالی مبتلا به ایدز، پویش «من هم آزمایش می‌دهم» در مشهد راه‌اندازی شده است. این پویش از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۲۰ آذر ادامه دارد و در آن علاوه بر افراد ساکن در کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد، عموم مردم می توانند مشارکت کنند تا این بیماری در سطح جامعه از حالت انگ و برچسب ناپسند بودن خارج شود. پویش «من هم آزمایش می‌دهم» در پایانه‌های مسافربری، بهزیستی و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اجرا می‌شود و عموم مردم می‌توانند برای انجام تست رایگان اچ آی وی به مراکز مشارکت کننده در این پویش مراجعه کنند. اتوبوس‌هایی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است تا آزمایش دادن برای عموم مردم آسان شود.

به گفته کارشناسان، اگر بیماران به موقع شناسایی شوند و روند درمان به خوبی انجام شود تعداد ویروس‌ها در بدن آنان کاهش می‌یابد و انتقال بیماری محدود می‌شود. از این رو توصیه می‌شود با انجام آزمایشها بیماران به سلامت خود و سایرین اهمیت دهند. امید است با سلسله اقداماتی که در کشورمان در خصوص مبارزه با شیوع این بیماری در حال انجام است به زودی شاهد کاهش مبتلایان این بیماری خطرناک و کشنده باشیم.

برچسب ها: زنان ایدز مردان ایدز
ارسال نظر
آخرین اخبار