۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۲۵۲۰۲۴۱
با توجه به رقبای این خودرو در بازار کشور، که به برخی از آن ها در گزارش اشاره شد، می توان دریافت که سدان گران قیمت سایپا بخت چندانی در بازار نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۵۱۸

 

قیمت شاهین اتوماتیک با موتور منسوخ، گران تر از تارا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تازگی قیمت پنج محصول جدید سایپا، از جمله شاهین اتوماتیک ویژه سه ماهه ی سوم سال 1402 اعلام شده است. قیمت سایپا شاهین اتوماتیک با احتساب شش درصد مالیات ارزش افزوده، سه درصد عوارض شهرداری، 2.5 درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری و همچنین چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هزینه بیمه شخص ثالث و ۶۰۰ هزار تومان خدمات شماره‌گذاری، پست و نصب پلاک، 625 میلیون تومان اعلام شده. با این تفاسیر، سایپا شاهین اتوماتیک با پیشرانه منسوخ هشت سوپاپ و جعبه دنده CVT، از خودروهایی نظیر تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک گران تر است. 
قوای محرکه شاهین اتوماتیک
سایپا شاهین اتوماتیک، مجهز به پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ توربو است. این پیشرانه که با کد فنی M15TC شناخته می شود، 1.5 لیتر حجم داشته و قادر است تا 109 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس مورد استفاده در شاهین اتوماتیک از نوع CVT است و در به صورت مجازی، در حالت تیپ ترونیک هفت دنده ایجاد می کند. صرف نظر از اینکه جعبه دنده مورد استفاده در شاهین اتوماتیک عملکرد ضعیف تری نسبت به گیربکس های AT دارد، پیشرانه M15TC این خودرو در اصل پاشنه آشیل آن محسوب می شود. در مقایسه با موتور 1.7 لیتری توربو دنا پلاس که 150 اسب بخار قدرت دارد، موتور توربوی شاهین 41 اسب بخار ضعیف تر بوده و تعداد سوپاپ ها و تکنولوژی پیشرانه، قدرت آن را محدود کرده است. 


مقایسه قوای محرکه شاهین اتوماتیک با تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک

قیمت شاهین اتوماتیک با موتور منسوخ، گران تر از تارا


دنا پلاس توربو اتوماتیک از موتور 1.7 لیتری EF7TC بهره می برد که 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این نیرو توسط گیربکس شش سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود. در مورد تارا اتوماتیک نیز باید گفت که این خودرو مجهز به موتور 1.6 لیتری TU5P است که قادر است تا 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. همانند دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک نیز از جعبه دنده شش سرعته AT بهره می برد و به وسیله آن، نیروی موتور به محور جلو منتقل می شود. تارا اتوماتیک با توجه به اینکه روی پلتفرم PF1 گروه پژو – سیتروئن توسعه یافته، ساختار به روزتر و ایمن تری نسبت به دنا پلاس اتوماتیک دارد. از لحاظ فنی نیز از موتور TU5 پلاس بهره می برد که نسبت به موتور هشت سوپاپ M15TC، در عین قدرت خروجی مشابه، استهلاک کمتر و دوام بیشتری دارد. 
مشخص نیست که قیمت گذاری سایپا شاهین اتوماتیک با چنین مشخصاتی، بر چه مبنا و اساسی صورت گرفته است. با توجه به رقبای این خودرو در بازار کشور، که به برخی از آن ها در گزارش اشاره شد، می توان دریافت که سدان گران قیمت سایپا بخت چندانی در بازار نخواهد داشت. 

برچسب ها: گروه خودروسازی سایپا شرکت سایپا سایپا خودروی شاهین شاهین #تارا دنا پلاس
ارسال نظر
ناشناس
۱۲:۳۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
ثبت نامی شاهین اتومات انجام دادم زمستان ۱۴۰۳،موتور تغییر نکرد موتور کوییک هستش.
قیمتش بروید بالا ۶۲۵میلیون دولتی .
باید حواله بفروشم، برم بیرون تارا اتومات یا دنا اتومات بخرم بهتره .
ملت رو مسخره کردید ...چه گیری افتادیم با شماها ... .
آخرین اخبار