۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: ۴۵۶۳۲۲
ناطقی الهی گفت: باید برای تهران هر ۱۵۸ سال منتظر یک زلزله ۷ ریشتری باشیم. آخرین زلزله در سال ۱۸۳۰ میلادی رخ داده است و در حال حاضر که سال ۲۰۲۳ هستیم حدود ۱۹۴ تا ۱۹۵ سال گذشته است، یعنی از آن دوره ۱۵۸ سال گذشته است. این خبر بسیار بد به این معنی است که زلزله بعدی با ریشتر بالاتر، قدرت بیشتر و تخریب بالاتر رخ می‌دهد. این روز‌ها باید منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر باشیم.
کد خبر: ۳۵۱۵۵

تهران پهنه‌ای پر از گسل‌های بزرگ و کوچک/دیگر تهرانی وجود نخواهد داشت/نگرانی وسیع از آسیب پذیری ساختمان‌ها

یک سناریو وحشتناک/ مردم تهران منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر باشند/ هیچ متولی پای کار نمی‌آید!

بخش اول

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فریبرز ناطقی الهی، استاد مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور در گفتگو با خبرنگار خطوط مطرح کرد: پهنه تهران پهنه‌ای پر از گسل‌های بزرگ و کوچک است. حدود ۵ الی ۶ گسل اصلی و حدود ۶۰ گسل ریز وجود دارد که شاخه‌هایی از گسل‌های اصلی هستند. در سراسر پهنه تهران این گسل‌ها پراکنده هستند.

دستگاه در راس این مسئله شهرداری تهران است که متاسفانه عملکردش در دوران ۲۰ سال گذشته حتی قبل از انقلاب هم مناسب نبوده و با توجه به گستردگی شهر و ساخت و سازهای زیاد و پذیرش جمعیت بالاتر، آسیب پذیری تهران را بیشتر کرده و هنوز هم از این موضوع دست برنمی‌دارند.

باید منتظر یک زلزله ۷ ریشتری باشیم

ناطقی الهی گفت: بر اساس مطالعات مختلف، هر ۱۵۸ سال در تهران یک زلزله ۷ ریشتری رخ داده است، پس اینکه گفته می‌شود مدت زیادی است که در تهران زلزله رخ نداده، حرف‌ غلط و نادرستی است. باید برای تهران هر ۱۵۸ سال منتظر یک زلزله ۷ ریشتری باشیم. آخرین زلزله در سال ۱۸۳۰ میلادی رخ داده و در حال حاضر که سال ۲۰۲۳ هستیم حدود ۱۹۴ تا ۱۹۵ سال گذشته است یعنی از آن دوره ۱۵۸ گذشته است. این خبر بسیار بد به این معنی است که زلزله بعدی با ریشتر بالاتر، قدرت بیشتر و تخریب بالاتر رخ می‌دهد. این روزها باید منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر باشیم.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور به تبعات زلزله اشاره و افزود: از نظر تبعات با توجه به ساخت و سازهایی که در تهران داشته‌ایم، روند ساخت و سازها بسیار بد انجام و اقدامی در جهت مقاوم‌سازی آن‌ها انجام نشده است، لذا نگرانی وسیعی از آسیب پذیری ساختمان‌ها است. به خصوص شرایط تاسیساتی حیاتی شهر همانند آب، برق و گاز که این موارد هم خودشان معضلات بسیار زیادی دارد. هیچ استاندارد خاصی در طراحی و ساخت این‌ها رعایت نشده است.

نگرانی وسیع از آسیب پذیری ساختمان‌هاست به خصوص شرایط تاسیساتی حیاتی شهر همانند آب، برق و گاز که هیچ استاندارد خاصی در طراحی و ساخت این‌ها رعایت نشده است.

استاد مهندسی سازه و زلزله ادامه داد: بر اساس مطالعات دقیقی که حدود ۱۰ سال قبل بنده انجام دادم، به نتایج وحشتناکی رسیدم که در پی یک زلزله بالای ۷ ریشتری یک و نیم میلیون نفر کشته می‌شوند و ۴ میلیون و سیصد نفر هم زخمی. البته این ۴ میلیون هم به دلیل عدم امداد و درمانی مناسب زیاد دوام نمی‌آورند. نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است مسئله بزهکاری است. تعداد افراد زیادی از این شرایط استفاده می‌کنند و وارد شهرهای زلزله زده می‌شوند و اتفاقات بسیار ناجور رخ می‌دهد. همچنین آتش سوزی‌های بسیار گسترده به دلیل شبکه‌های گازی که در خانه‌ها وجود دارد، رخ می‌دهد. اگر مجموعه این عوامل را کنار هم بگذاریم خواهیم دید که دیگر تهرانی وجود نخواهد داشت.

یک سناریو وحشتناک/ مردم تهران منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر باشند/ هیچ متولی پای کار نمی‌آید!

بخش دوم این گفتگو روزهای آتی منتشر خواهد شد.

 

 

برچسب ها: زلزله #شهرداری تهران مدیریت بحران تهران ساختمان‌های ناایمن استاندارد گسل های تهران مقاوم سازی
ارسال نظر
آخرین اخبار