۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
تعداد بازدید: ۴۵۲۸۷۶
کارشناس صنعت خودرو گفت: ما در خودروساز‌های داخلی شرکت‌هایی را داریم که درسود آن ذینفع هستند و هیچ وقت اجازه واردات خودروی کارکرده نخواهند داد تا حاشیه امن سود و بازار خود را از دست بدهند.
کد خبر: ۳۵۸۴۶

خودرو

فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار برای جبران زیان انباشته است نه کاهش قیمت!

علیرضا  محمد زاده، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه با فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا با قیمت حاشیه بازار اظهار کرد: ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که  چرا این طرح داده شده؟ این موضوع از نظر بنده صرفاً برای فروش خودرو با قیمت بالاتر برای جبران ضررهای مالی این دو شرکت طرح شده است تا بتوانند زیان انباشته را جبران نمایند.

چرا عده‌ای مخالف واردات خودروی کارکرده هستند؟ پاسخ داد: چون واردات این نوع خودروها برای آنها سودی ندارد. ما در خودروسازهای داخلی (ایران خودرو و سایپا) شرکت‌هایی را داریم که درسود آن ذینفع هستند و هیچ وقت اجازه نخواهند داد که حاشیه سود و بازار خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: برای کاهش قیمت خودرو ابتدا باید روابط سیاسی اصلاح شود تا به تبع آن گشایش‌های اقتصادی صورت گیرد و بدنبال آن سرمایه خارجی جذب بازار داخلی شود که طبیعتاً این موارد باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد. تا زمانی که نرخ تورم فعلی وجود دارد و تا زمانی که کالاهای مصرفی مانند اتومبیل، موبایل و حتی ماشین لباسشویی کالای سرمایه ای دیده شود موضوع کاهش قیمت خودرو با فروش قیمت با فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار یک فکاهی بیش نیست و قطعاً هیچ کدام از این موارد تاثیرگذار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: آیا خودروسازان داخلی پشت این ماجرا هستند؟/انحراف واردات خودرو از مسیر برنامه!

فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار یک فکاهی بیش نیست | این دو شرکت اجازه نمیدهند واردات خودروی کارکرده عملی شود

میزان واردات خودرو در مقایسه با عدد هدف گذاری شده بسیار بسیار ناچیز است

محمدزاده نبود ارز، قطعه و تولید کم شرکت‌های خودروسازان را باعث عرضه کم خودرو به بازار دانست و افزود:  تا زمانی که این مشکلات حل نشود فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار فقط می‌تواند مانند یک مسکن آن هم به مدت زمان بسیار محدود  کند که در آینده قیمت خودرو اصلا تاثیر گذار نخواهد بود و مجددا با این نرخ تورم، شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار برای جبران زیان انباشته است نه کاهش قیمت!

کارشناس صنعت خودرو درباره عدم عرضه خودروهای  کارکرده علیرغم تصویب و ابلاغ آن، اظهار کرد:  یکی از مشکلات مهمی که در این موضوع وجود دارد کمبود ارز می‌باشد. چرا که نبود ارز به میزان کافی باعث شده ما نتوانیم خودروهای مورد نیاز را وارد کنیم و حتی هدف گذاری در میزان واردات خودروی صفر نیز محقق نشده است و عدد میزان واردات در مقایسه با عدد هدف گذاری شده بسیار بسیار کم و ناچیز است.

تا زمانی که نرخ تورم فعلی وجود دارد و تا زمانی که کالاهای مصرفی مانند اتومبیل، موبایل و حتی ماشین لباسشویی کالای سرمایه ای دیده شود موضوع کاهش قیمت خودرو با فروش قیمت با فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار یک فکاهی بیش نیست و قطعاً هیچ کدام از این موارد تاثیرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد:  تصمیم واردات خودروی کارکرده بسیار عجولانه در حال انجام است و هنوز ساز و کار انجام آن مشخص نیست. به عنوان مثال تصویب شده ما خودروهای دست دوم را بیاوریم اما هنوز مشخص نشده از چه برندی؟ به چه میزان؟ چه شرکتی مسئول تهیه و واردات آن است؟ خدمات پس از فروش آن چه می‌شود؟ چطور باید قطعات یدکی را تامین کنیم ؟ این خودرو از کدام مبدا و به چه صورت باید وارد شود ؟ خودرو با چه مایلژی (Mileage = میزان کارکرد) قرار است وارد شود؟ اگر میزان کارکرد خودروی دست دوم از کشور مبدا دستکاری شود و از صد هزار تا بشود پنج هزارتا، چطور باید متوجه شد؟

بیشتر بخوانید: ورشکستگی صوری برای جلب حمایت؟|عدم شفافیت و پاسخگویی دو خودروساز بزرگ کشور

 

فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار یک فکاهی بیش نیست | این دو شرکت اجازه نمیدهند واردات خودروی کارکرده عملی شود

مصوبه خودروی کارکرده یک گفتار درمانی است

محمدزاده با توضیح نقص های مصوبه خودروی کارکرده تصریح کرد: عملا در این موضوع فساد بسیار گسترده است و شما نمی‌توانید شفاف عمل کنید. پس با این توضیحات در واردات خودروی دست دو فساد و رانت بسیار خواهد بود چرا که ما در واردات خودروی صفر دچار مشکل فساد و رانت هستیم چه برسد به خودروی دست دو و تمام این موارد مضاف بر تحریم‌هایی که هستیم، قرار داد و از نظر بنده این موضوع فقط یک مسکن است و بیشتر از یک گفتار درمانی نیست.

این کارشناس در پایان با طرح این پرسش که حالا چرا عده‌ای مخالف واردات خودروی کارکرده هستند؟ پاسخ داد: چون واردات این نوع خودروها برای آنها سودی ندارد. ما در خودروسازهای داخلی (ایران خودرو و سایپا) شرکت‌هایی را داریم که درسود آن ذینفع هستند و هیچ وقت اجازه نخواهند داد که حاشیه سود و بازار خود را از دست بدهند. ما شاهد ترانزیت خودروها از امارات به افغانستان از داخل خاک ایران هستیم، حال چرا این خودروها وارد کشور نمی‌شود؟ چون سودی برای آنها ندارد و مافیا عملاً اجازه اتفاق افتادن این موضوع را نخواهند داد.

برچسب ها: واردات خودروی کارکرده نرخ خودرو خودرو سازان مافیا ترانزیت امارات افغانستان ایران گفتار درمانی
ارسال نظر
آخرین اخبار