۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
تعداد بازدید: ۴۲۰۶۹۵
محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران گفت: آسیب‌ها و عوارضی از چهارشنبه سوری متوجه افراد در سال‌های مختلف شده و ما هر ساله شاهدیم که این عوارض در قالب تلویزیون، پیام‌های رادیویی و رسانه‌ها به مردم گوشزد و هشدار داده می‌شود در حالی که استفاده از این تئوری وحشت مشکلی را حل نمی‌کند.
کد خبر: ۳۶۳۴۳

بزرگترین خطایی که طی این سال‌ها با آن روبه‌رو بودیم!/صدا و سیما از برخوردهای مبتنی بر تئوری وحشت پرهیز کند!

استفاده از تئوری وحشت برای مقابله با چهارشنبه‌سوری!/ شهرداری‌ها باید متولی باشند/ تمامی دستگاه‌ها خود را کنار می‌کشند و پلیس را در مقابل مردم قرار می‌دهند

چهارشنبه سوری نیاز به بسترهای فرهنگی دارد/ صدا و سیما حداقل برای تولید یک برنامه در جهت پذیرش این آیین و اطلاع‌رسانی به مردم اقدام کند

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به موضوع چهارشنبه سوری اشاره و مطرح کرد: متاسفانه در ارتباط با چهارشنبه سوری با یک معضل جدی روبه‌رو هستیم و آن هم یک برخورد انفعالی با این موضوع است. این موضوع نه ربطی به آیین خاصی و نه ربطی به حکومتی دارد بلکه یک آیین باستانی در بین ایرانیان است. برای یک همچین موضوعی گاهی اوقات بدون مطالعه و دیدگاه‌های غیر کارشناسی افراد ورود پیدا می‌کنند. بیشترین برخوردی که با موضوع چهارشنبه سوری دیده‌ایم استفاده از تئوری وحشت و ترساندن مردم است. آسیب‌ها و عوارضی از چهارشنبه سوری متوجه افراد در سال‌های مختلف شده و ما هر ساله شاهدیم که این عوارض در قالب تلویزیون، پیام‌های رادیویی و رسانه‌ها به مردم گوشزد و هشدار داده می‌شود در حالی که استفاده از این تئوری وحشت مشکلی را حل نمی‌کند. اگر قرار به حل شدن بود، سال‌های گذشته باید رخ می‌داد. این عوارض هر ساله رو به افزایش است به این معنی که پذیرش یک آیین باستانی مردم در جامعه وجود ندارد.

 حاکمیت باید محل‌هایی را برای برگزاری این آیین تعیین کند و بها بدهند به آن چیزی که در آیین باستانی جامعه شکل گرفته است در کل باید تسهیلات برگزاری این آیین را در چهارچوب یک مراسم ایمن برای جامعه فراهم کنند و تمامی دستگاه‌ها حضور داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: دستفروشی نماد گسترش فقر است/دستگاه‌های مسئول نسبت به این موضوع هیچ برنامه‌ریزی ندارند!/دولت ساماندهی را ایام عید کلید بزند

حاکمیت بها دهد به آن چیزی که در آیین باستانی جامعه شکل گرفته است

محمدی ادامه داد: روش دیگری که با آن مواجه هستیم برخوردهای سلبی از سوی برخی مراجع است که به صورت تهدید یا انکار این آیین است. این موضوعات وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد باعث می‌شود بخشی از جامعه که درگیر هیجانات خودش است و آگاهی و اطلاعات را از فضایی غیر از فضای حاکمیتی دریافت می‌کند با تابعیت از هیجاناتش چهارشنبه سوری را به بیراهه بکشاند. در یک سال فرصت آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص داریم و همچنین اینکه فرهنگی هم برخورد کنیم چون چهارشنبه سوری نیاز به بسترهای فرهنگی دارد یعنی جامعه باید بپذیرد که این یک آیین فرهنگی و باستانی است. باید حاکمیت از طریق شهرداری‌ها فضای برگزاری این آیین را فراهم کند، محل‌هایی را برای برگزاری این آیین تعیین کند و بها بدهند به آن چیزی که در آیین باستانی جامعه شکل گرفته است در کل باید تسهیلات برگزاری این آیین را در چهارچوب یک مراسم ایمن برای جامعه فراهم کنند و تمامی دستگاه‌ها حضور داشته باشند. 

 متاسفانه این اتفاقات رخ نمی‌دهد حتی کلمه چهارشنبه سوری تحت عنوان چهارشنبه آخر سال بیان می‌کنند یا عناوین دیگری را به کار می‌برند که در ذهن مردم نمی‌گنجد.

بیشتر بخوانید: برای جوان 20 ساله برنامه‌ ای نداریم!/جوانان بدنشان را با تتو نقش‌نگاری و خودشان را از جامعه جدا کرده‌اند

استفاده از تئوری وحشت برای مقابله با چهارشنبه‌سوری!/ شهرداری‌ها باید متولی باشند/ تمامی دستگاه‌ها خود را کنار می‌کشند و پلیس را در مقابل مردم قرار می‌دهند

ایجاد آسیبی بزرگ برای نیروی انتظامی کشور

صدا و سیما حداقل برای تولید یک برنامه در جهت پذیرش آیین چهارشنبه سوری، تاریخچه این آیین و آگاهی رسانی به مردم اقدام کند و بقیه دستگاه‌ها هم همراهی کنند.

وی افزود: لازم است بخش‌های متولی جامعه در این حوزه ورود پیدا کنند و به این مسئله از نگاه فرهنگی بپردازند تا جامعه از این التهاب و برخوردهای سلبی در امان باشد و به نوعی دیگر جامعه هم گارد نگیرد. اگر حاکمیت با پذیرش این آیین برخورد کند، طبیعتا مردم هم مدیریت خواهند کرد تا آسیبی به کسی نرسد. زمانی که پذیرش وجود ندارد تنها چیزی که از دستگاه‌های حاکمیتی خارج می‌شود برخوردهای سلبی یا رسانه‌های هشدار دهنده آن هم در دقیقه ۹۰، تئوری وحشت و نهایتاً ظلم به نیروی انتظامی است به دلیل آنکه نیروی انتظامی را در پایان تمامی حرف‌ها در مقابل مردم قرار می‌دهند و تمامی دستگاه‌ها هم خود را کنار می‌کشند. در این موضوع یک تقابلی بین نیروی انتظامی و مردم رخ می‌دهد که این مسئله آسیب بزرگی برای نیروی انتظامی ما می‌باشد، در واقع پلیس را داریم خراب می‌کنیم. این بزرگترین خطایی است که در طی این سال‌ها با آن روبه‌رو بودیم.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران مطرح کرد: توصیه بنده این است که صدا و سیما از برخوردهای مبتنی بر تئوری وحشت پرهیز کند و حداقل برای تولید یک برنامه در جهت پذیرش آیین چهارشنبه سوری، تاریخچه این آیین و آگاهی رسانی به مردم اقدام کند و بقیه دستگاه‌ها هم همراهی کنند. یک متولی برای این موضوع همانند شهرداری‌ها و همراهی سایر دستگاه‌ها نیاز است.

برچسب ها: چهارشنبه سوری حاکمیت شهرداری نیروی انتظامی هشدار صدا و سیما ظلم بزرگترین تئوری وحشت
ارسال نظر
آخرین اخبار