هرمز ذاکری، معاون مرکز تدوین مقررات و ایمنی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل، بیان کرد: واژه ایمنی کافی حمل و نقل با میزان حوادث و سوانح که برایشان پیش بیاید، سنجیده میشود و معمولا با شاخص کشورها با یکدیگر مقایسه میکنند. به لحاظ شاخص بحث تعداد کشته سوانح جادهای مسئله مهم کشور است. ما در بخش جادهای با کشورهایی که جزو کشورهای با درآمدهای بالا و پیشرفته هستند، تفاوت داریم یعنی در این خصوص از دیگر کشورها عقبتر هستیم. به طوری که متاسفانه از میانگین جهانی هم عدد ما به ویژه در این دو سه سال اخیر رشد داشته است.
بیشتر بخوانید: تأثیر استفاده از خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا/ حمایت دولت نباید فقط جنبه مالی داشته باشد
ذاکری ادامه داد: در کشورهای برابر خودمان هم شاخص ما کوچکتر است اما از میانگین جهانی بالاتر هستیم. در کل در حوادث جادهای شاخص کشور ما به لحاظ جمعیت از دیگر کشورها بالاتر است. در حمل و نقل ریلی دوسالی است که کاهش سوانح داشتهایم و خیلی تفاوتی به نظر شاخصی با دیگر کشورها نداریم. در حمل و نقل هوایی هم شرایط خاصی از دیگر کشورها داریم به دلیل تحریمهای بسیار شدید با کمبود قطعات و سرویسهای دورهای مواجهایم اما در منطقه از نظر حوادثی که منجر به فوت میشود، حادثهای نداشتیم. در کل از نظر حمل و نقل هوایی جزو سه چهار کشور خوب منطقه هستیم. مسئله اصلی ما بخش جادهای است که تعداد تصادفات و کشتهها در این خصوص بالا است.
بیشتر بخوانید: ضرر۲۰۰هزار میلیارد تومانی قیمتگذاری دستوری در سال ۱۴۰۲/نگرانی خودروسازان از فشار چینیها بر بازار ایران!
وی افزود: فردا، هفتم اردیبهشت ماه روز ایمنی حمل و نقل وضع شده است. علت نامگذاری این است که تصادف یا حوادث حمل و نقلی به ویژه در جادهای یک مسئله اجتماعی، اقتصادی و سلامت است. مسئله سلامت به دلیل تعداد کشتهها، زخمیها و معلولین است و سلامت افراد را در بر میگیرد. مسئله اقتصادی به دلیل این است که هزینه زیادی بر دوش مردم وارد میکند به طوری که تقریبا ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه سلامت ما در این حوزه خرج میشود. مسئله اجتماعی هم به دلیل مسائل روحی و روانی میباشد.
معاون مرکز تدوین مقررات و ایمنی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: معمولا باید در این خصوص اطلاعرسانی و آگاهسازی زیادی صورت گیرد. هم مسئولین هشداری لازم بگیرند و هم مردم با دقت بیشتری رانندگی را انجام دهند. باید مسئولین و تمام اجزای جامعه بیایند برای ایمنی حمل و نقل کشور تلاش کنند یعنی دولت زیرساختهای مناسب فراهم کند، شرکتهای خودروساز خودروهای ایمنتر وارد بازار کنند، بخشهای سلامت ما آمادگی پاسخ به این میزان آسیب را داشته باشند و در آخر رسانهها بیایند و در این حوزه کار کنند.