۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
تعداد بازدید: ۵۹۲۴۱۲
حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از تاریخی‌ترین افت‌های مداوم شاخص‌ها و شاخص‌های قیمتی بازار سرمایه را شاهد هستیم و این مسئله تا حدودی تحت تاثیر بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۶۵۶۰

بازار سرمایه

قانون بودجه ۱۴۰۳بلای جان بازار سرمایه/رویکرد سازمان برنامه و بانک مرکزی جالب نبود!

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت بازار سرمایه اشاره و مطرح کرد: وضعیت بازار سرمایه در دو الی سه هفته پایانی سال بهبود پیدا کرده بود، با ورود به سال جدید در همان ابتدای سال شاهد تنش‌های نظامی در منطقه بودیم که این مسئله باعث شد بورس دوباره وارد دوره ترس خود شود و عملا روزهای بحرانی پشت سر بگذارد. در پی این اوضاع سازمان بورس در نهاد ناظر با کاهش دامنه نوسان روزانه از افت شدیدتر جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه مشخص نیست!/سه مشکل عمده بازار سرمایه؟/دولت یک جورایی شریک مال مردم شده!

یکی از تاریخی‌ترین افت‌های مداوم شاخص‌ها و شاخص‌های قیمتی بازار سرمایه را شاهد هستیم و این مسئله تا حدودی تحت تاثیر بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ قرار گرفته است، بندی که اعلام می‌کند شرکت‌های سرمایه گذاری و حقوقی باید مالیات مضاعف بر سرمایه هم پرداخت کنند.

خروج مداوم نقدینگی از بازار

حسین‌نیا ادامه داد: پس از این موضوع شاهد یک روز خوبی در بازار بودیم اما دوباره پس آن شاهد شکل‌گیری کلان فرسایشی و مستقر شدن انرژی در بازار سرمایه شدیم یعنی شاهد افت قیمتی همراه با افت معنادار ارزش و حجم معاملات بودیم که این مسئله باعث خروج مداوم نقدینگی از بازار شد. شاید بتوان گفت یکی از تاریخی‌ترین افت‌های مداوم شاخص‌ها و شاخص‌های قیمتی بازار سرمایه را شاهد هستیم و این مسئله تا حدودی تحت تاثیر بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ قرار گرفته است، بندی که اعلام می‌کند شرکت‌های سرمایه گذاری و حقوقی باید مالیات مضاعف بر سرمایه هم پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: تهدید بعدی برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳/ اگر دولت بخواهد می‌تواند رشد بسیار مطلوبی را در بورس ایجاد کند

وی افزود: اگر حواشی این قانون را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخواهند مالیات را پرداخت کنند عملا هیچ چیزی برای رقابت با نظام پولی نخواهند داشت. این مسئله باعث می‌شود یک حجم سنگینی از نقدینگی که در صندوق‌ها است راه خروج را در پیش روی خود ببینند. صندوق‌های درآمد ثابت سهم بالایی از سهام را دارند که در وهله اول اگر خروج نقدینگی در آن‌ًها کلید خورد قطعا گزینه فروش سهام را در پیش خواهند گرفت. پس یک انرژی بسیار منفی در بازار وجود دارد.

بازار سرمایه

مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر بازار سرمایه!

وقتی که بازیگر اصلی بازار سرمایه یعنی صندوق‌ها و شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری هویت و ماهیت سود خود را تحت تأثیر مالیات مضاعف می‌بینند و احتمال کاهش سنگین حاشیه سود را می‌دهند قطعا از فعالیت در بازار عقب‌نشینی می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود چنین مشکلاتی پی می‌بریم که بورس روزهای خوبی را نداشته است، آنچه که امروز هم شاهد هستیم تداوم این مسئله است یعنی وقتی که بازیگر اصلی بازار سرمایه یعنی صندوق‌ها و شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری هویت و ماهیت سود خود را تحت تأثیر مالیات مضاعف می‌بینند و احتمال کاهش سنگین حاشیه سود را می‌دهند قطعا از فعالیت در بازار عقب‌نشینی می‌کنند و این مسئله به افت حجم معاملات دامن می‌زند و در این راستا حقیقی‌های بازار هم مضطرب‌تر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: شاخص کل به محدوده دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نزدیک شده است که این یک حمایت مهم و معنادار برای بازار سرمایه است در امروز احتمالا بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ مجددا در صحن مجلس بررسی خواهد شد امیدوار هستیم که اتفاق خوب برای بازار رخ دهد. آنچه نتیجه تصمیم‌گیری‌ها در مجلس باشد در بازار سرمایه اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. اگر هم این روند اصلاح شود تاثیرش مقطعی می‌تواند باشد چرا که مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر بازار سرمایه است که نیازمند ارائه مشوق‌های خوب و قوی از سوی دولت است.

حسین‌نیا در پایان افزود: طی دیروز نشستی هم با حضور مسئولین سازمان بورس برقرار شد و همچنین فعالان بزرگ بازار سرمایه با سازمان برنامه و بودجه نشست بزرگی خواهند داشت که نتیجه آن مهم است اما در کل رویکرد سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در طی چند ماه گذشته برای بازار سرمایه جالب نبوده است.

برچسب ها: بازار سرمایه فعالان بازار سرمایه حسن حسین نیا بانک مرکزى سازمان برنامه و بودجه مجلس حقیقی های بازیگر بازیگر اصلی
ارسال نظر
آخرین اخبار