۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
تعداد بازدید: ۱۰۵۸۲۵
دفتر آمار ایالات متحده رقم ۶.۸ درصد را به‌عنوان میزان تورم سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرد که این بالاترین نرخ تورم سالانه از سال ۱۹۸۲ تاکنون است.
کد خبر: ۴۵۲۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پیش‌ازاین بازار وال‌استریت با تورم ۶.۷ درصدی قیمت‌گذاری شده بود، بنابراین میانگین صنعتی داوجونز تا زمان نگارش این مقاله تقریباً ثابت بوده است. طلا با افزایش ملایم، اما محسوس صبحگاهی روبرو شد، درحالی‌که قیمت طلا طی شش ماه گذشته با افزایش نگرانی‌های تورمی، شاهد رشد متلاطم، اما مناسبی بوده‌اند.

در همین حال، ارزش بیت کوین طی ۳۰ روز گذشته بیش از ۲۵ درصد کاهش داشت. این موضوع با یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بیت کویین مبنی بر این‌که یک «حفاظ تورمی» است متضاد است. سوال این است که چرا درحالی‌که تورم دریکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان به بالاترین میزان طی ۴۰ سال گذشته رسیده ارزش بیت کوین افزایش نمی‌یابد؟

در حقیقت بر اساس نظر کارشناسان این ایده که بیت کوین یک حافظ تورمی است یک حدس و گمان است که ممکن است در آینده به وقوع بپیوندد، اما در حاضر امکان عملکرد چنین مکانیسمی وجود ندارد.

مطمئناً ازنظر ساختاری اگر میزان پذیرش بیت کوین به مسیر فعلی خود ادامه دهد، درنهایت چنین هدفی دور از انتظار نخواهد بود. اگر شرکت‌ها، اقتصاد‌ها و افراد زیادی مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از ثروت خود را به بیت کوین منتقل کنند، قیمت آن باثبات‌تر می‌شود و سیاست انتشار ثابت و فشرده‌اش را بسیار جذاب‌تر می‌کند و خطر چرخش آن را در زمان افزایش تورم را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که برخی از مردم از طلا استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که بیت کوین گاهی اوقات به‌عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود. نیک کارتر، سرمایه‌گذار و ستون نویس CoinDesk اخیراً به این موضوع اشاره‌کرده است که اگر بیت کوین مشابه طلا موردقبول واقع شود، به معنای رشد ۱۰ برابری آن نسبت به وضعیت فعلی است. این‌یک سناریوی کاملاً محتمل در آینده است؛ اما در حال حاضر ما فاصله زیادی با این ثبات داریم. قیمت بیت کوین به دلایلی که هیچ ارتباط مستقیمی با تورم ندارد، ناپایدار است.

برای درک این موضوع پیش از همه‌چیز باید توجه کنیم که بیت کوین تقریباً دو سال است که روند صعودی داشته است. با یک حساب سرانگشتی و ریاضیات ساده می‌توانیم درک کنیم که در حال حاضر اصلاح قیمت و بازگشت آن به میزان متوسط این دوره موضوعی است اجتناب ناپذیر و محتمل. هم‌اکنون ارزش بیت کوین چیزی در حدود یک تریلیون دلار است و این رقم نه بر اساس شرایط فعلی بلکه با توجه به پیش‌بینی‌هایی ست که در آینده برای این رمز دارایی متصور شده‌اند. نمونه‌ای دیگر از این ارزش‌گذاری را می‌توان در سهام شرکت تسلا مشاهده کرد که ارزش آن کاملاً به وجود ایلان ماسک در آن شرکت وابسته است.

در رابطه با تز تورم بیت کوین، این سناریو ناخوشایندترین حقیقت اقتصاد و امور مالی را نشان می‌دهد: اینکه اثبات قطعی چرایی وقوع هر اتفاقی بسیار سخت است. تقریباً هرگز شانسی برای آزمایش کنترل‌شده وجود ندارد، وضعیتی که در آن تنها یک متغیر در یک‌زمان تغییر می‌کند و اجازه می‌دهد تأثیر خاص آن به‌طور کامل مشاهده شود. واضح‌ترین راه برای تأیید نقش بیت کوین به‌عنوان یک محافظ تورم این است که تقریباً چیزی جز تورم وجود نداشته باشد و این وضعیتی نیست که ما هرگز در دنیای واقعی شاهد آن باشیم.

در عوض، در مورد هر سوال اقتصادی یا مالی، تقریباً همیشه تعداد زیادی از قطعات متحرک وجود دارد ازجمله عناصری که حتی متخصصان ممکن است کاملاً از آن‌ها بی‌اطلاع باشند. پیش‌بینی آینده بستگی به انتخاب قطعات متحرک مناسب دارد. برای بیت کوین، حداقل در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد تورم داستانی باشد که بازار به آن توجه می‌کند.

برچسب ها: تورم افزایش نرخ تورم شاخص بورس ایالات متحده امریکا بیت‌کوین بیتکوین رکود رمزارزها
ارسال نظر
آخرین اخبار