۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
تعداد بازدید: ۱۰۷۹۲۰۶
این روز‌ها معلمان سراسر کشور برای مطالبات بحق خود چندین بار است که تجمع اعتراض‌آمیز برپا می‌کنند، اما این تجمع و اعتراضات برای چیست؟ آن‌ها می‌گویند مهمترین مطالبه آنان موضوع معیشت و رتبه‌بندی است.
کد خبر: ۴۶۲۰

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، از آنجاکه معلمان از پایین‌ترین سطح حقوقی برخوردار هستند از سال‌های گذشته تاکنون هزاران بار دست به تجمع و اعتراض نسبت به پایین بودن حقوق خود زدند، اما متاسفانه هنوز این مطالبه مهم و به حق آنان تامین و محقق نشده است.
به گفته یکی از این معلمان با ۲۹ سال سابقه کار، کمتر از پنج میلیون تومان حقوق ماهانه وی است که در چنین شرایطی که حلقه وضعیت اقتصادی روز به روز تنگ و تنگ‌تر می‌شود این میزان حقوق تحت هیچ شرایطی پاسخگوی نیاز‌های اساسی زندگی آن‌ها نیست.
اکنون که بودجه ۱۴۰۱ از سوی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، معلمان سراسر کشور اعتراض خود را علنی کرده‌اند تا حداقل قبل از تصویب نهایی لایحه بودجه، نسبت به افزایش حقوق و تخصیص اعتبار ویژه برای طرح رتبه‌بندی معلمان اقدام شود.
معلمان تجمع خود را صنفی می‌دانند و می‌خواهند خواسته آن‌ها در قالب این تجمع اعتراض‌آمیز به گوش مسئولان اجرایی کشور برسد تا شاید در این شرایط تخصیص بودجه بارقه‌های امید در دل فرهنگیان که تربیت آینده سازان کشور را به عهده دارند، زده شود.
آن‌ها در این تجمع خود چندین شعار داشتند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به اجرای رتبه‌بندی و همسان سازی حق مسلم ماست، معلم بپا خیز برای رفع تبعیض، حق گرفتنی است نه دادنی، نه تسلیم نه سازش رتبه بدون خواهش، تحقیر معلم تخریب فرهنگ، معیشت، منزلت و سلامت حق مسلم ماست، همه اش وعده شنیدیم عدالتی ندیدیم، بی توجهی به معیشت معلم بی توجهی به آینده دانش‌آموز اشاره کرد.

مطالبه معلمان چیست؟/کار اداری باحکم معلمی شامل طرح رتبه‌بندی

تجمع معلمان نتیجه قانون شکنی نمایندگان مجلس

آن‌ها همچنین معتقدند که تجمع معلمان نتیجه قانون شکنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، چون تاکنون نسبت به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان که می‌تواند در زندگی آن‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد، اقدام نکرده‌اند.
اینکه اگر معیشت و منزلت معلمان تامین شود و این قشر بجای حضور در خیابان‌ها به کلاس‌های درس برمی‌گردند بر کسی پوشیده نیست، اما اکنون از نظر حقوق و مزایا در پایین‌ترین سطح حقوقی قرار دارند که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ این مطالبات بحق آن‌ها دیده شود.
اگرچه مطالبه اصلی آن‌ها در این تجمع اجرای عادلانه رتبه‌بندی فرهنگیان است، اما در کنار آن، اجرای همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان با شاغلان را هم مطرح کردند، در واقع خواسته اصلی و مهم این فرهنگیان همسان سازی حقوق و اجرای طرح رتبه‌بندی مطابق با ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی دانشگاه‌ها است.
حدود ۱۰ سال است که از اواسط دولت دهم و به دنبال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در تمامی هشت سال دولت گذشته و در حال حاضر نیز در دولت سیزدهم، تاکنون برای تحقق این موضوع اقدام اساسی انجام نشده است.
بر این اساس قانون رتبه‌بندی معلمان را که در گذشته به عنوان یک لایحه تهیه شده است، به بهانه‌های مختلف از جمله کمبود اعتبار و بودجه اعمال نمی‌کنند که انتظار داریم این لایحه که براساس شنیده‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار است اعتباری برای آن در نظر گرفته شود، بزودی نهایی شود تا معلمان نیز از این تنگنای معیشتی خارج شوند.
آنان معتقدند که دولت حق دارد که بودجه خود را هرگونه که تمایل دارد افزایش بدهد، اما در باره آموزش و پرورش به دلیل آنکه جمعیت شاغل در این مجموعه نسبت به سایر مشاغل بیشتر است، انتظار داریم تبعیض نشود تا معلمان نیز به حق خود برسند.
همچنین می‌گویند: براساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، پایه و حقوق معلمان باید به دست‌کم ٨٠ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برسد و کمبود بودجه را بهانه نکنند.

مطالبه معلمان چیست؟/کار اداری باحکم معلمی شامل طرح رتبه‌بندی

حداقل دریافتی معلمان ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهدشد؟

در این باره علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی می‌گوید: براساس طرح رتبه‌بندی که اجرای آن از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین‌ترین و حداقل دریافتی معلمان براساس این طرح مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.
به گفته وی، معلمان براساس طرح رتبه‌بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت، چون هدف از اجرای این طرح افزایش کیفیت و منزلت معلمان است و هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آن‌ها در رتبه‌بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.
منادی با بیان اینکه، پیش از این کارمندان حوزه ستادی و اجرایی آموزش و پرورش در طرح رتبه‌بندی جایی نداشتند، تصریح کرد: افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام می‌دهند، اما حکم آن‌ها معلمی است نیز شامل طرح رتبه‌بندی خواهند شد. به طوری که در حال حاضر مشمولان طرح رتبه بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است و معلمان هر ۶ سال یکبار طبق ارزیابی‌های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد.
محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفته است که معلمان باید بدانند که این قانون هر زمان به تصویب برسد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شامل حال آن‌ها خواهد شد البته برای امسال (نیمه دوم امسال) بودجه رتبه‌بندی فرهنگیان در سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و در سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

 

برچسب ها: مطالبات معلمان حقوق فرهنگیان رتبه بندی معلمان همسان سازی حقوق معلمان
ارسال نظر
آخرین اخبار