۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۷۴۳۸۴
تاثیر تحریم‌های آمریکا بر هواوی (بخش اول)
از ماه مه ۲۰۱۸ تا به امروز، شرکت هواوی بار‌ها با انتقاد و حمله دولت دونالد ترامپ مواجه شده است و تمام این ماجرا منتهی به چیزی شده که امروز از آن تحت عنوان «تحریم هواوی» یاد می‌شود. این نبرد طولانی‌مدت باعث شد هواوی تغییراتی چشمگیر در رویکرد‌های تجاری خود به وجود آورد.
کد خبر: ۵۲۴۶
نویسنده : محمد هجرتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، داستان از آنجایی شروع شد که دولت آمریکا تحمل پذیرش یک رقیب قدرتمند که گوی رقابت را از دستانش ربوده بود، نداشت.

با ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی و رشد روزافزون اقتصاد این کشور در چند دهه اخیر، این رقابت و برخورد سیاسی و اقتصادی از سال ۲۰۱۸ با اقدامات عمده آمریکا جهت تحریم بخش‌های اقتصادی چین، تبدیل به یک مبارزه علنی یا جنگ اقتصادی  شده است. در این میان، آمریکا تصمیم گرفت هوآوی را به عنوان غول تکنولوژی چین و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه تحت فشار بگذارد. تحریم‌های آمریکا شامل قطع همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی بود که شامل حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید تلفن همراه است.

ضربه‌های هدفمند

شروع اتهام زنی و کارشکنی‌های آمریکا در قبال شرکت هوآوی مدت‌ها قبل‌تر از شروع رسمی تحریم آغاز شده بود. در ادامه تعدادی از این اتفاقات آمده است.

• اتهام تقلب در حساب‌های بانکی در نیویورک که هوآوی از این اتهام تبرئه شد.

• اتهام نقض امنیت سایبری آمریکا توسط هوآوی

• اتهام زنی و دستگیری مدیر مالی کل هوآوی در کانادا

• توقف فروش محصولات هوآوی توسط اپراتور‌های بزرگ تلفن همراه در آمریکا

• شروع تحقیقات وسیع روی فعالیت‌های تجاری هوآوی

• اتهام جاسوسی از آمریکا به وسیله گوشی‌های هوشمند هوآوی

• خودداری گوگل از ارائه برخی خدمات به هوآوی

تمام این اتهام‌ها و محدودیت‌ها در حالی به هوآوی نسبت داده شده که این شرکت بالاترین میزان بررسی و ارزیابی توسط سازمان‌ها ودولت‌های مختلف را دارد و تمامی آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و تا به حال هیچ مشکل و مورد امنیتی عمده‌ای در شبکه‌های هوآوی گزارش نشده است.

اتهامات بی پایه و اساس

اصلی‌ترین دلیل عنوان‌شده از سوی رئیس جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ در مورد تحریم هوآوی، مساله امنیتی ایالات متحده آمریکا واختلال هوآوی در امنیت ملی آمریکا به کمک دستگاه‌هایش بود. هوآوی علاوه بر اینکه دومین شرکت در صنعت گوشی هوشمند از لحاظ فروش در دنیا محسوب می‌شد، بزرگترین شرکت در صنایع مخابراتی نیز به حساب می‌آمد. آمریکا در حالی روی این اتهامات اصرار داشت که تاکنون هیچ مدرکی برای آن ارائه نکرده و از طرفی با آنکه این اتهامات مربوط به بخش مخابراتی هوآوی می‌شد، اما این تحریم‌ها شامل بخش گوشی‌های هوشمند هوآوی نیز می‌شد که غیرمنطقی و بی پایه بود، چرا که هوآوی حضور کمرنگی در بازار ایالات متحده در بخش گوشی هوشمند داشت و گوشی هوشمند چندانی به آمریکا صادر نمی‌کرد.

و اما دلایل اصلی

بر اساس آمار اقتصادی، اپل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا و حوزه فناوری، با کاهش فروش در سال ۲۰۱۷ میلادی جایگاه خود را به عنوان دومین شرکت بازار گوشی‌های هوشمند از دست داده است. یکی از دلایل این اتفاق عرضه گوشی‌های با کیفیت و خوش قیمت توسط هوآوی بود که توانست توجه بسیاری از افراد در دنیا را به خود جلب کرده و فروش بیش از ۲۰۰ میلیون گوشی در سال گذشته را برای هوآوی به ارمغان بیاورد. این تغییر بزرگ در بازار و از دست رفتن جایگاه آمریکا در این بخش احساسات ملی‌گرایانه آمریکایی را تحریک کرد تا به هر شکل ممکن جایگاه از دست رفته برای آمریکا بازگردد، حتی به کمک تحریم‌های ناعادلانه. تحریم‌هایی که غیر منطقی بودنشان به اثبات رسید.


نکته دیگر اینکه هوآوی به کمک سرمایه‌گذاری مالی و زمانی بسیار، موفق به ارائه قویترین شبکه نسل پنج تلفن همراه جهان شده بودکه حداقل نزدیک به یک سال از نزدیک‌ترین رقیب خود جلوتر بوده و تنها شبکه نسل پنج آماده بهره‌برداری در جهان به حساب می‌آمد. نکته‌ای که می‌توانست سود سرشاری را نصیب شرکت هوآوی کرده و البته باعث نارضایتی رقبای این شرکت مانند
شرکت‌های آمریکایی شد.

آغازتحریم‌ها

در روز پانزدهم ماه مه سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ در یک فرمان اجرایی، استفاده از تجهیزات مخابراتی خارجی که تهدیدی برای امنیت ملی بودند را ممنوع اعلام کرد. در این فرمان اشاره مستقیمی به هواوی یا حتی کشور چین نشد. اما بعد دپارتمان مبادلات ایالات متحده لیست Entitly List را ایجاد کرد که شامل کمپانی‌های تحریم شده بود. هواوی در همان روز در مصاحبه
با خبرگذاری اندروید آتوریتی گفت: «محدود کردن فعالیت‌های هواوی در آمریکا، باعث نمی‌شود آمریکا امن‌تر یا قدرتمندتر باشد. 

درعوض، این موضوع فقط آمریکا را به جایگزین‌های ضعیف‌تر، اما گران‌قیمت‌تر محدود می‌کند و این کشور در توسعه ۵G عقب خواهد ماند.» حتی این بیانیه هم باعث شد تصور کنیم که فرمان ترامپ تنها تجهیزات مخابراتی هواوی را در بر می‌گیرد و نه اسمارت‌فون‌ها و دیگر محصولاتش را. اما چند روز بعد، شرایط تغییر کرد. مشکلات هواوی در تولید تراشه همچنان ادامه داشت و نتوانست از شرکت‌های آمریکایی تراشه‌ی ۵G خریداری کند. امروز این تحریم‌ها حتی در خصوص شرکت‌های غیر آمریکایی مانند سامسونگ و TSMC نیز وجود دارد. ترس از تحریم‌های دولت آمریکابه دلیل همکاری با هواوی سبب شد تا سامسونگ برنامه‌ای برای همکاری با شرکت چینی نداشته باشد و TSMC به‌صورت محدودبا هواوی کار کند.

تحریم‌ها به دولت بایدن هم رسید

شایعاتی وجود داشت که پس از روی کار آمدن دولت بایدن و گرفتن قدرت از ترامپ، امکان مذاکره و لغو تحریم‌های هواوی وجود دارد GizmoChina در این رابطه نوشت: رئیس جمهور جدید آمریکا برنامه‌ای برای رفع تحریم‌های هواوی ندارد و کماکان شرکت چینی باید با موانع ایجادشده مانند عدم امکان همکاری با شرکت‌های آمریکایی در زمینه‌ی ارتباطات ۵G دست‌وپنجه نرم کند. سران هواوی گفته‌اند که آنر به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین عدم امکان تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات جدید مستقل شده است و در حال حاضر هواوی هیچ نقشی در تولید محصولات جدید این برند و هیچ سهمی از آن در اختیار ندارند. در واقع آنر به‌صورت کامل از این مجموعه جدا شده است.

هواوی همچنان در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده توسط ایالات متحده قرار دارد. مقام‌های آمریکا به رسانه‌ها پاسخ داده‌اند که هواوی به دلیل اینکه خطری برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است و عوض شدن رئیس جمهوربه‌ تنهایی نمی‌تواند باعث رفع تحریم‌ها و خارج شدن هواوی از فهرست شود.

برچسب ها: هواوی چین تحریم ها تحریم
ارسال نظر
آخرین اخبار