۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
تعداد بازدید: ۶۰۲۷۳۷
تجاری سازی طرح‌های تولیدات گیاهی با مشکل تامین سرمایه اولیه مواجه است.
کد خبر: ۵۵۴۴
نویسنده : نغمه علی بیک زاده

طرح‌های فرآوری گیاهان دارویی منتظر جذب سرمایه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط امروز ۶ دی ماه و سالروز تولد زکریای رازی کاشف الکل است. به مناسبت این روز با پریسا مردانی دانشجوی دکترای صنایع غذایی مصاحبه‌ای انجام دادیم که خواندنش بر هر ایرانی واجب است.

الکل «رازی» فرآوری محصول گیاهی است

پریسا مردانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط باب سخن درباره زکریای رازی را از منظر فرآوری گیاهان دارویی گشود و گفت: در کتاب‌های پزشکی اطبای ایرانی درباره استفاده از گیاهان دارویی مطالب بسیاری مطرح شده که این مطالب به زبان‌های مختلف ترجمه و در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شود.

امروزه در کشوری مثل آلمان از هر ۴ بیماری که به پزشک مراجعه می‌کند برای سه نفر دارو با پایه گیاهی تجویز می‌شود و درمان طبیعی در کشور‌های پیشرفته جهان مورد توجه است، اما متاسفانه در ایران این رویکرد وجود ندارد.

طرح‌های فرآوری گیاهان دارویی منتظر جذب سرمایه

مردانی که مدیرعامل یک شرکت فناور سلامت در پارک علم و فناوری خراسان رضوی است، تاکید کرد: ما با آن که در ایران هیچ مشکلی در زمینه تامین محصولات گیاهی نداریم سهم مان از تجارت گیاهان دارویی در دنیا یک درصد است در حالی که کشوری مثل آلمان بدون داشتن هرگونه پتانسیلی نیمی از تجارت گیاهان دارویی جهان را به خود اختصاص داده است.

وی یکی از مشکلات برداشت گیاهان دارویی در کشور را برداشت غیرمکانیزه و برداشت دستی مطرح کرد و افزود: ۱۷۸۰ گونه گیاه دارویی در ایران تولید می‌شود و بیش از ۹۴ درصد از زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و رهبر ما نیز به این بخش نظر ویژه دارند و توصیه می‌کنند، اما همچنان ما با مشکل وارد کردن عصاره گیاهان دارویی در کشور روبه رو هستیم و همچنان به خام فروشی مشغولیم.

مردانی اضافه کرد: توجه داشته باشید که رازی الکل را به وسیله فرآوری محصول گیاهی به دست آورد و ما در حال حاضر وارد کننده اسانس‌های دارویی هستیم که گیاهان دارویی در تولیدات آرایشی و بهداشتی که در کشور ما با استقبال زیادی نیز مواجه است کاربرد دارند؛ در حوزه رنگ‌های خوراکی قابل استفاده هستند؛ و در صنایع غذایی می‌توانند به کار روند که همه این موارد علاوه بر مصارف دارویی این گیاهان است.

پریسا مردانی با اشاره به مزایا و امکان فرآوری زعفران، آویشن و نعنا گفت: هم اکنون ما در شرکت خودمان توانسته ایم  سه محصول در سه پایه از زعفران تولید کنیم و برای تجاری سازی آن نیازمند ۱۰ میلیارد سرمایه ثابت و  در گردش هستیم که متاسفانه تا امروز نتوانسته ایم این سرمایه اولیه را تامین کنیم.

وی در پایان گفت: صندوق کارآفرینی امید به دلیل تغییر دولت و تصمیمات جدیدی که توسط سازمان برنامه و بودجه اتخاذ شده تا امروز نتوانسته حمایتی از ما انجام دهد و متاسفانه حاصل تحقیفات ما که می‌تواند در بازه زمانی کمتر از ۲ سال بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد بر زمین مانده است و امکانی برای اجرای تحقیقات مان فراهم نشده است.  

برچسب ها: گیاهان دارویی مواد غذایی رازی الکل
ارسال نظر
آخرین اخبار