۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید: ۶۷۸۵۴
عضو کمیسیون صنایع مجلس اعتقاد دارد که ماجرای احتکار خودروهای سایپا و ایران‌خودرو به دلیل قیمت‌های دستوری و مدیریت‌های دولتی رخ داده است.
کد خبر: ۶۶۰۵

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،  مصطفی طاهری گفت که «کارشناسان و خودروسازان اذعان کرده‌اند که قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت موجب زیان‌دهی شده و فروختن خودروها نتیجه‌ای جز عرضه کردن خودروهای ناقص یا کاهش تولید ندارد.»

در هفته‌های گذشته رسانه‌ها گزارش دادند سایپا و ایران‌خودرو، دو تولید کننده عمده خودرو در کشور دست به «احتکار خودرو»  زده‌اند، اگرچه در سال‌های گذشته هم مشابه این خبرها با تکذیب و تأییدهایی روبه‌رو شده بود.

سازمان بازرسی پس از بازدید از پارکینگ‌های خودروسازی‌های سایپا و ایران‌خودرو اعلام کرده بود این دو خودروساز، خودروهای ناقص داخل پارکینگ را تکمیل و به بازار عرضه کنند؛ پس از عملی نشدن عرضه خودروها به بازار، دستگاه‌های نظارتی این اتفاق را به عنوان مصداق ترک فعل و احتکار مورد پیگرد قرار دادند. 

به گفته برخی کارشناسان، به نظر می‌رسد این نخستین باری باشد که خودروسازات به عنوان احتکار کننده معرفی شده‌اند.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن هم از انحصار دو خودروساز عمده انتقاد کرده و با «غیر قابل قبول» دانستن شرایط کنونی گفته «اگر واردات خودرو آزاد شود، این شرایط بهبود پیدا می‌کند و برای تنظیم بازار، چاره‌ای جز واردات خودرو نیست.»

هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مدتی پیش طرح مجلس یازدهم واردات مشروط خودرو را برخلاف بندهایی از ۳ سیاست‌ کلی نظام از جمله سیاست کلی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌های ایرانی» اعلام کرده است.

آمارهایی از تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد بیش از ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا تجاری نشده و به صورت ناقص در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

برخی نمایندگان مجلس دهم شهریور ماه سال ۹۷ در طرح استیضاح از وزیر وقت صنعت، معادن و تجارت، «نبود نظارت بر صنایع خودروسازی کشور که سبب گرانفروشی، احتکار خودرو و به هم‌ریختگی بازار شده» را از علت‌های درخواست خود برای توضیح شریعتمداری اعلام کرده بودند.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران جوان.

برچسب ها: مجلس یازدهم خودروسازی داخلی خودروسازی سایپا کمیسیون صنایع و معادن
ارسال نظر
آخرین اخبار