به گزارش گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان ۳ تا ۴ سال کشور، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تدوین و تولید شد.
نجم السادات موسوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع کننده دورههای آموزش زیست محیطی برای دانشجویان و کودکان پیش از دبستان در ایران با اعلام این خبر، توضیح داد: محتوای آموزشی تولید شده، حاصل حدود سه سال طراحی و اجرای پروژهای تحقیقاتی، تشکیل هشت کارگروه و زحمات اساتید دانشگاه ها، متخصصان و کارشناسان حوزههای مسایل کودکان و محیط زیست است که با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به بستر اجرایی وزارت آموزش و پرورش که طی سالهای اخیر، آموزش کودکان پیش از دبستان را به عهده گرفته، به سرانجام رسیده است.
وی افزود: محتوای آموزش زیست محیطی ویژه کودکان ۳ تا ۴ سال که در جهان بی نظیر است، مانند محتوای آموزشی زیست محیطی کودکان ۴ تا ۶ سال که قبلا تهیه شده و هم اکنون در مهدهای کودک سراسر کشور در حال اجراست، باید با برگزاری کارگاههای آموزشی برای مربیان مهدهای کودک و بخصوص خانوادههای کودکان این گروه سنی تشریح شده و مباحث آموزشی به این افراد منتقل شود تا آنان بتوانند این مباحث را به کودکان ۳ تا ۴ سال آموزش بدهند.
موسوی به عنوان پیشنهاددهنده و مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان، گفت: از حدود سه سال پیش، در پی پیشنهاد تولید محتوای آموزشی در زمینه حفاظت از محیط زیست برای کودکان ۳ تا ۴ سال و حمایت مالی و تخصصی این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، هشت کارگروه " پژوهش، تکنولوِژی آموزشی و پژوهشی، تولید محتوا برای مربیان کودکان، تولید محتوا برای خانوادههای کودکان، داستان و شعر (ادبیات)، هنر، تخصصی کلیه رشتهها و فوق تخصصی آموزش محیط زیست " تشکیل شد.
وی افزود: این کارگروهها با عضویت اساتید حوزه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متخصصان و چند تن از مسئولان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مسئول بازیهای کودکان در کرسی یونسکو در ایران و چند تن از اساتید و متخصصان حوزههای محیط زیست و سلامت کودکان از دانشگاههای شیراز، اصفهان، میناب و تهران، فعالیت کردند.
وی درباره چگونگی تعامل کارگروهها برای تولید محتوای آموزشی زیست محیطی جهت کودکان ۳ تا ۴ سال، گفت: هر محتوایی که تولید شده، کارگروههای پژوهش و تخصصی در زمینه همه رشته ها، آن محتوا را مورد بررسی قرار دادند و در صورت تایید محتوا، در کارگروههای شعر و داستان و هنر، آن محتوا مطابق با سن این کودکان، با شعر و داستان آمیخته شده و پس از آن، محتوای نهایی شده، به کارگروه فوق تخصصی آموزش محیط زیست ارجاع داده شده تا در نهایت، مشخص شود که آیا این محتوای آمیخته شده با شعر و داستان و کارهای هنری، میتواند مباحث زیست محیطی را بدرستی به کودکان منتقل کند یا با مشکل همراه است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.
وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده توسط کارگروه پژوهش به سرپرستی دکتر سینا احمدی عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیچ اطلاعات قبلی و تجربهای از تولید محتوای آموزشی زیست محیطی برای کودکان ۳ تا ۴ ساله، در ایران و کشورهای دیگر یافت نشد، لذا این کارگروه از ابتدا، با طراحی پروژهای تحقیقاتی و انجام مصاحبه با صاحبنظران و متخصصان حوزههای مسایل کودکان و محیط زیست، نسبت به انجام مطالعه کیفی در این خصوص اقدام کرد و سپس، با تحلیل و آنالیز داده ها، دستاورد علمی و کاربردی برای این موضوع بدست آورد که در اختیار کارگروههای دیگر گذاشته شد و امروز (شنبه – ساعت ۱۶/۳۰) در قالب وبیناری به صاحبنظران و متخصصان حوزههای کودکان و محیط زیست نیز ارائه میشود تا بازتابهای آن دریافت و برای آموزش به مربیان مهدهای کودک و والدین این کودکان، آماده شود.
موسوی افزود: دستاورد حاصل از انجام این مطالعه کیفی، با فعالیت هفت کارگروه دیگر، به یک خلاقیت و آفرینشی در زمینه نیازهای آموزشی این گروه سنی از کودکان انجامید.
مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان ضمن تشکر از همه متخصصان و کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و دانشگاهها، تاکید کرد که هدف طرح، " آموزش کودکان ۳ تا ۴ سال در زمینه شناخت محیط زیست و چگونگی حفاظت از آن بود " که باید با محتوایی مطابق با سن این کودکان و با روشهایی که برای این کودکان لذت بخش و قابل درک باشد، آمیخته میشد تا توسط مربیان مهدهای کودک و خانوادههای این کودکان، به آنان آموزش داده شود و برای تحقق کامل این هدف، قرار است، محتوای آماده شده از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، به مربیان و والدین این کودکان در سراسر کشور، آموزش داده شود تا آنان بتوانند مباحث آموزشی را به کودکان در مهدهای کودک و درون خانه ها، منتقل کرده و آموزش بدهند.
لازم به ذکر است، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با ۲۳ گروه آموزشی و ۸ مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانشجو در سه مقطع رشتههای تخصصی سه حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی)، در طراحی و اجرای پروژههای ملی و منطقهای مشارکت دارد.
" رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، سلامت در حوادث و بلایا، روانشناسی، پرستاری، مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، روانپزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، و ... " از جمله رشتههای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و مراکز تحقیقاتی همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توانبخشی اعصاب اطفال، سلامت در حوادث و بلایا، ژنتیک " در این دانشگاه فعالیت میکنند. /فارس.
انتهای پیام/