۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: ۱۵۵۶۵۰
بهترین سفره افطاری پیشنهادی «خطوط» به روزه‌داران رمضان ۱۴۰۱؛
مسلماً برای مسلمانان هیچ فرصتی مناسب‌تر از ماه مبارک رمضان برای اصلاح عادات غذایی وجود ندارد. روزه داری فرصت مناسبی است که لذت‌های مادی و نفسانی را مهار کنیم تا به خداوند متعال نزدیک شویم.
کد خبر: ۱۱۷۵۰

تعدیل پرخوری در ماه رمضان

ماه رمضان چرا برای بسیاری از ما منجر به صمیمیت بیشتر با خدا نمی‌شود؟

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پرهیز از خوردن غذا و آب، در کنار یادآوری این نکته که ما در نهایت برای رزق و روزی در زندگی فیزیکی خود به خدا وابسته هستیم، به تجدید روحیه معنوی ما کمک خواهد کرد. اما متأسفانه برای بسیاری از ما، این ماه منجر به صمیمیت بیشتر با خالق خود نمی‌شود، به این دلیل که ما قادر به تعدیل پرخوری خود نیستیم. در نهایت متوجه می‌شویم که تسلیم خودمان شده‌ایم. نمونه‌اش هم درست در سفره‌های افطاری برخی از ما مشهود است جایی که به مصرف‌کنندگان هولناک انبوهی از غذا‌های اغلب ناسالم روی سفره تبدیل می‌شویم! پس از ساعت‌ها روزه‌داری، خودکنترلی فرد معمولاً ضعیف می‌شود.

احساس خستگی و بدخلقی معمول است، اما متأسفانه در مورد عادات ما در هنگام سحر نیز همین را می‌توان گفت. درست مانند افطار، منطقی است که وعده غذایی سحری از فیبر سالم، چربی‌های سالم، پروتئین بدون چربی و همچنین مواد مغذی، مواد معدنی و ویتأمین‌هایی تشکیل شده باشد که انرژی را به آرامی آزاد می‌کنند تا ما در طول روز انرژی داشته باشیم. اما مصرف مقدار زیادی برنج و خورشت و غذا‌های سرخ شده و چرب، فقط برای سیستم گوارشی و بدتر شدن کم آبی بدن مفید است! این موضوع در نهایت به هیجان در زمان افطار می‌رسد، زمانی که بسیاری از ما قادر به خویشتنداری نیستیم و تقریباً تمام غذاعای لذت بخشی که درسفره افطار وجود دارد را می‌بلعیم. بنابراین «خطوط» با بررسی چند مقاله پزشکی ۱۰ نکته کاربردی برای سلامتی در ماه مبارک رمضان را پیشنهاد می‌دهد با این حال این فهرست نیز چندان جامع نیست و ما توصیه می‌کنیم از پزشک عمومی خود نیز برای تهیه یک برنامه شخصی روزه‌داری راهنمایی بخواهید.

مصرف مقدار زیادی برنج و خورشت و غدا‌های سرخ شده و چرب، فقط برای سیستم گوارشی و بدتر شدن کم آبی بدن مفید است! این موضوع در نهایت به هیجان در زمان افطار می‌رسد، زمانی که بسیاری از ما قادر به خویشتنداری نیستیم و تقریباً تمام غذاعای لذت بخشی که درسفره افطار وجود دارد را می‌بلعیم.

۱. افطار را با خرما آغاز کنید. خرما منبع است و در فاصله بین افطار تا سحر با نوشیدن آب جرعه جرعه به بدن خود آبرسانی کنید. آبمیوه‌های طبیعی هنگام افطار منبع خوبی از مواد معدنی، املاح و ویتأمین‌ها هستند.

۲. در مقابل میل به ضیافت مقاومت کنید! بنابراین پس از یک روز روزه داری و نظم و انضباط، در برابر غریزه گرسنگی مقاومت کنیدو هدفتان این باشد که در حد اعتدال غذا بخورید.

۳. از غذا‌های پرچرب، حاوی قند بالا و غذا‌های بسیار فرآوری شده پرهیز کنید. تا زمان افطار، بدن ما برای حفظ انرژی تا حد ممکن کار می‌کند. بنابراین، غذا‌های چرب و قند بیش از حد به سرعت به ذخایر چربی بدن اضافه می‌شود.

۴. غذای شور در افطار و سحر باعث کم آبی بدن و تشنگی روزافزون شما می‌شود.

۵. فیبر و پروتئین باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. بنابراین از منابع فیبر بیشتر استفاده کنید، که روده‌های شما را بعد از استراحت در طول روز نیز به کار میاندازد.

۶. ورزش بدنی بلافاصله بعد از افطار ممکن است‌ایده خوبی نباشد، زیرا جریان خون ما در آن زمان به سمت دستگاه گوارش ما هدایت می‌شود.

۷. لطفاً به محتوای قند موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا کافئین دار توجه کنید. بعد از افطار، با خوردن جرعه‌های منظم آب هر نیم ساعت یک بار، یا یک فنجان پر یا بیشتر در هر ساعت، به خوبی هیدراته بمانید.

۸. سعی کنید زمان کافی برای چرت زدن داشته باشید. برنامه‌ریزی خوب برای استراحت به ما این امکان را می‌دهد که از زمان خود در ماه رمضان بهترین استفاده را ببریم.

۹. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، بسیار مهم است که قبل از برنامه‌ریزی روزه خود ابتدا با پزشک عمومی خود مشورت کنید. لطفاً مطمئن شوید که اعضای خانواده را به انجام همین کار تشویق می‌کنید.

۱۰. سحر را نادیده نگیرید. سحری یک سنت مهم و فرصتی برای تغذیه بدن خود با یک رژیم غذایی متعادل حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های خوب که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم./ ترجمه از islam21

برچسب ها: ماه رمضان ماه مبارک رمضان تغذیه‌ کرونا
ارسال نظر
آخرین اخبار