۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
تعداد بازدید: ۲۰۵۷۱۱
گفتگوی خطوط با متخصص پزشکی ورزشی به بهانه روز "تربیت بدنی"؛
امروزه در تمام دنیا ورزش به خط اول درمان اکثر بیماری‌های مزمن تبدیل شده است. بیماری‌هایی که هم اکنون در لیست همه‌گیری جهانی قرار دارند و دیگر عفونی نیستند بلکه اکثر بیماری‌های متابولیک شامل: کبد چرب، مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون بالا در این رده قرار دارند.
کد خبر: ۱۳۳۶۳

ورزش؛ خط اول درمان بیماری‌های مزمن/ چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش خبرنگار خطوط گفتگویی با دکتر زهرا کامران، متخصص پزشکی ورزشی انجام داد تا به ورزش کشور از بعد سلامت نگاهی بیندازیم.

ورزش در فرم خفیف و متوسط بیماری افسردگی در اکثر کشورهای توسعه یافته همانند کانادا خط اول درمان است

دکتر کامران در ابتدا گفت: امروزه در تمام دنیا ورزش به خط اول درمان اکثر بیماری‌های مزمن تبدیل شده است. بیماری‌هایی که هم اکنون در لیست همه‌گیری جهانی قرار دارند و دیگر عفونی نیستند بلکه اکثر بیماری‌های متابولیک شامل: کبد چرب، مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون بالا در این رده قرار دارند. در کنار همه این موارد معضلی به اسم افسردگی با شیوع بالا به صورت جهانی همه گیر شده است. ورزش در فرم خفیف و متوسط بیماری افسردگی در اکثر کشورهای توسعه یافته همانند کانادا خط اول درمان است. 

چه گروهی از جامعه افراد فعال محسوب می‌شوند؟

وی به افراد فعال در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر فردی در سه ماه گذشته هفته ای سه بار و هر بار 30 دقیقه به صورت مداوم یک فعالیت ورزشی را چه ورزش قدرتی که در باشگاه‌ها با ماشین‌های وزنه انجام می‌شود و چه یک ورزش هوازی همانند: شنا، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و یا معادل‌های را انجام داده باشد، به عنوان یک فرد فعال از نظر فیزیکی اطلاق می‌گردد. 

ورزش؛ خط اول درمان بیماری‌های مزمن/ چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد؟

افرادی که کارهای منزل را به عنوان فعالیت فیزیکی در نظر می‌گیرند متاسفانه به شدت در معرض خطر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی، آلزایمر، فشار خون بالا، دیابت، کبد چرب و در کنار این مسائل، بیماری‌های عضلانی اسکلتی از قبیل دیسک کمر، آرتروز زودرس زانوها و از همه وخیم‌تر پوکی استخوان زودرس قرار می‌گیرند

متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: در غیر این صورت هرگونه فعالیت ورزشی و فعالیت فیزیکی نامنظم که بدون برنامه باشد مثلاً هفته‌ای یک بار در ساعات مختلف با زمان نامنظم ورزش کم و زیاد گردد یا حتی کسانی که به عنوان خانم‌های خانه‌دار اطلاق می‌شوند و کارهای منزل را به عنوان فعالیت فیزیکی در نظر می‌گیرند به دلیل عدم نظم خاص و عدم تداوم به عنوان فعالیت فیزیکی در نظر گرفته نمی‌شود و این فرد را یک فرد غیر فعال محسوب می‌نمایند و متاسفانه به شدت در معرض خطر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی، آلزایمر، فشار خون بالا، دیابت، کبد چرب و در کنار این مسائل، بیماری‌های عضلانی اسکلتی از قبیل دیسک کمر، آرتروز زودرس زانوها و از همه وخیم‌تر پوکی استخوان زودرس قرار می‌گیرند.

چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد؟

دکتر کامران در جواب سوال خبرنگار خطوط مبنی بر اینکه چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد، پاسخ داد: اینکه چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد در علم پزشکی ورزشی از 150 دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط در هفته یا پنج روز در هفته 30 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط، شامل پیاده‌روی متوسط، دوچرخه سواری و شنا به عنوان یک ورزش هوازی منظم در نظر گرفته می‌شود و همچنین سه جلسه هر بار 20 دقیقه فعالیت‌های قدرتی برای حفظ عضلات که یاور پیری افراد هستند به عنوان یک فعالیت ورزشی مناسب در نظر گرفته می‌شود. در این حالت فرد می‌تواند از مزایای ورزشی برای کاهش ریسک بیماری‌های ذکر شده استفاده کند.

ورزش؛ خط اول درمان بیماری‌های مزمن/ چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد؟

وی افزود: اگر فردی بخواهد بیشتر به تناسب اندام و عضله سازی بپردازد و همچنین توان قلبی ریوی و استقامت خود را افزایش دهد باید فراتر از این میزان فعالیت انجام دهد یعنی هم شدت ورزش را افزایش دهد و هم از 150 دقیقه در هفته فراتر رود که در این حالت ورزش یک حالت تخصصی‌تر گرفته و در این موارد باید حتماً فرد بررسی شود.

 این متخصص ادامه داد: اگر افراد علائمی از بیماری‌های قلبی عروقی دارند یا مبتلا به بیماری دیابت ونارسایی کلیوی هستند یا افرادی که حین ورزش دچار تنگی نفس، عرق سرد و لنگش اندام می‌شوند، این افراد حتما باید به متخصصین پزشکی ورزشی برای دریافت اجازه نامه ورزش مراجعه نمایند. اگر فردی در شدت پایین ورزش دچار این علائم باشد باید فورا ورزش را قطع و به پزشکی متخصص ورزشی یا اگر در دسترس نبود به متخصصین قلبی عروقی مراجعه نماید.

افرادی دیابتی که انسولین دریافت می‌کنند حتماً باید نسخه ورزشی مختص به خودشان را داشته باشند

 دکتر کامران در خصوص ورزش افراد دیابتی خاطرنشان کرد: افرادی دیابتی که انسولین دریافت می‌کنند حتماً باید نسخه ورزشی مختص به خودشان را داشته و به هیچ عنوان در باشگاه‌ها برنامه ورزشی‌شان طبق افرادی که از نظر قند خون سالم هستند، تنظیم نگردد. حتماً باید برنامه ورزشی مخصوص افراد دیابتی با کنترل قند خون و تغذیه ورزشی خاص خود را دریافت کنند.

ورزش؛ خط اول درمان بیماری‌های مزمن/ چه مقدار ورزش برای فرد مزایا دارد؟

وی به افراد دارای بیماری‌های اسکلتی و عضلانی اشاره کرد و گفت: افرادی که بیماری‌های عضلانی و اسکلتی شایع همانند فتق دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی دارند، هرگز نباید ورزش‌های مشابه را انجام دهند و ورزش باید براساس میزان درد و نوع آسیب فرد تدوین گردد. حتی کفش این افراد هم برای ورزش متفاوت است.

متخصص پزشکی ورزشی در پایان مطرح کرد: بحث در این موضوع بسیار فراوان است. امیدوارم که چنین مسائلی بیشتر بحث شود تا بتوانیم جزء به جزء در مورد بیماری‌های متفاوت و اثرات مثبت ورزش صحبت کنیم.

برچسب ها: رشته های ورزشی ورزش زنان ورزشکار تربیت بدنی بیماری های خاص دردهای مزمن
ارسال نظر
آخرین اخبار