۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
تعداد بازدید: ۲۹۸۱۲۳
فناوری به کمک خدمات عمومی شهری می آید؛
به دنبال رونمایی از نمونه اتوبوس برقی ایرانی که محصول همکاری مستقیم 5 شرکت دانش بینایان است تفاهمنامه ای برای تولید 200 دستگاه اتوبوس امضاء شد.
کد خبر: ۱۴۶۳

اتوبوس های برقی ایرانی به خیابان می آیند

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خطوط ؛ طبق اطلاعاتی که در پایگاه اطلاع رسانی علم و فناوری ریاست جمهوری ارائه شده است؛  این پروژه ملی از ایجاد زیرساخت جدید بی نیاز است و می تواند به سادگی در همان سیستم موجود جایگزین شود.

ساخت اتوبوس برقی ایرانی به میزان 50 درصد از خروج ارز پیشگیری و به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.
به گزارش پایگاه خبری خطوط به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتوبوس برقی محصول همکاری مستقیم 5 شرکت دانش‌بنیان و خلاق است که اخیرا رونمایی شد. 

براساس پیش نویس ماده 12 قانون این محصول شامل قانون رفع موانع تولیدات رقابت پذیر است و در کمیسیون ماده 12 ارائه و برای کاهش  تولید و انتشار آلاینده های هوا در کلان شهرها و شهرهایی که با معضل آلودگی هوا مواجه هستند مورد بررسی قرارمی گیرد. 

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت‌ و پرداخت حدود 185 هزار دلار، تقریبا معادل 50درصد قیمت محصول بر اساس پیش‌نویس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

پیاده سازی این طرح ازتغییرات شدید در خطوط اتوبوس فعلی بی نیاز است . این محصول براساس استانداردهای جدید و متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور ساخته می شود. 

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران و با همکاری شرکت صنایع زرین خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواسط سال گذشته آغاز شد. 

در این پروژه که 75درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر‌ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به 200 دستگاه است، برای 100 نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.

 

 

برچسب ها: دانش بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار